• labermo93

    Betala inkasso

    Hej, jag har en liten fundering angående inkasso. 

    Jag har fått ett inkassokrav från Intrum Justitia angående mitt gymkort hos ACTIC och jag får mina CSN pengar den 25 Oktober och det är den dagen jag senast kan betala mitt inkassokrav. Kan man betala inkassokravet samma dag som CSN pengarna kommer (vilket är den 25:e Oktober) och då jag MÅSTE betala räkningen? 

  • Svar på tråden Betala inkasso
  • DalaMia
    Monchichier skrev 2013-10-18 16:00:36 följande:
    Men ring dem och be dem skjuta upp sista betalningsdatumet tre dagar.

    Precis.

    Ring Inkasso. De brukar vara rätt snälla när de vet att pengar är på väg in.
       
  • labermo93

    Tack för svar, har nu kontaktat Intrum och dom godkände flytten till den 26:e Oktober :)

  • Monchichier
    labermo93 skrev 2013-10-18 19:06:45 följande:

    Tack för svar, har nu kontaktat Intrum och dom godkände flytten till den 26:e Oktober :)


    26:e oktober är på en lördag.

    Grattis, du fick 1min extra på dig att göra en betalning.

    Det kommer varken göra till eller från, antingen gör du överföringen senast den 23:e och de har pengarna den 25:e, eller så gör du överföringen den 24:e och de har pengarna senast 29:e.
  • labermo93

    Dom drog dock pengarna den 25:e, samma dag som jag fick mitt studiebidrag och samma dag som jag betalade mina räkningar. Jag kunde ändå inte göra någon överföring den 23:e för jag fick inte pengar förrän den 25:e.

  • Monchichier
    labermo93 skrev 2013-10-29 16:23:47 följande:
    Dom drog dock pengarna den 25:e, samma dag som jag fick mitt studiebidrag och samma dag som jag betalade mina räkningar. Jag kunde ändå inte göra någon överföring den 23:e för jag fick inte pengar förrän den 25:e.
    Ja, och då kommer det inte synas att ditt inkassokrav är betalt förrän idag typ.
    Alltså tre dagar senare än vad du sköt upp det till.
    Det var ganska värdelöst att skjuta upp förfallodatumet till en lördag då bankerna inte är öppna. 
  • zZzZz
    Monchichier skrev 2013-10-29 17:11:33 följande:
    Ja, och då kommer det inte synas att ditt inkassokrav är betalt förrän idag typ.
    Alltså tre dagar senare än vad du sköt upp det till.
    Det var ganska värdelöst att skjuta upp förfallodatumet till en lördag då bankerna inte är öppna. 
    Knappast dom hänger på låset hos kfm minuten efter midnatt om pengarna inte inkommit, dom hade nog pengarna bokförda måndag eller tisdag om det var pg/bg...  

    Så du behöver inte låta så cynisk..

     
  • Monchichier
    zZzZz skrev 2013-10-30 08:54:28 följande:
    Knappast dom hänger på låset hos kfm minuten efter midnatt om pengarna inte inkommit, dom hade nog pengarna bokförda måndag eller tisdag om det var pg/bg...  

    Så du behöver inte låta så cynisk..

     
    Det beror på hur ofta man haft inkassokrav och företagets rutiner, de kan mycket väl skicka ärendet till kfm dagen efter förfallodatumet.
    På TS lät det som att det var superduperjätteviktigt att pengarna kom in i tid.
    Då var det ganska värdelöst att göra sig besväret att skjuta upp förfallodatumet till en lördag. 
  • labermo93

    För mig är det viktigt att betala räkningar speciellt när det är inkasso. Jag är endast 20 år gammal och jag har knappt vant mig vid att betala för mitt eget mobilabonnemang. Jag har mobilen på 399 varje månad, jag har gymkortet på 209 kr varje månad och jag har 800 kr i hyran varje månad av de 2 828 kr jag får varje månad av CSN. Så varje gång det kommer hem en räkning eller ett inkassokrav så blir jag hysterisk för jag vill verkligen inte hamna hos Kronofogden när jag är såpass ung. 

    Jag kan nada om räkningar och förfallodatum och oftast har jag min mamma hemma som kan hjälpa mig eftersom jag blir så hysterisk och ett totalt nervvrak, men nu jobbar mamma i Stockholm så hon kan bara hjälpa mig över telefon vilket inte riktigt fungerar för mig. Så ja, folk kan tycka att mina handlingar är rent utsagt värdelösa men det är så jag fungerar och det är så jag hanterar min stress och ångest. 

  • Greta22

    Ring dem och berätta det så den inte går vidare med den eller dylikt. 

    De brukar förstå när man berättar att man få in pengar samma dag.

    Lycka till  

  • Noname00
    Greta22 skrev 2013-11-16 23:31:25 följande:
    Men är inte inkasso redan en betalningsanmärkning?
     
    Nej det är det inte det är när det gått till kronofogden som det blir en betalningsanmärkning och inkassot har man inte så många dagar på sig att betala.
    Därför ska man alltid om man inte kan betala kontakta företaget som har räkningen tex telia om en avbetalningsplan det är det bästa då kan de dra tillbaka kravet.
    nästa är att prata med inkassobolaget och begära avbetalningsplan.
    Men detta funkar inte i längden då banken ser att man har haft krav och det påverkar en att få lån.

    De flesta företagen skickar en påminnelse om man inte betalar så redan där har man en chans att betala innan det går till inkasso men inte alla företag gör så en del skickar det direkt till inkasso.
  • labermo93

    Jag kommer radera denna tråd eftersom jag inte längre behöver hjälp med inkasso saker, ska försöka hålla mig borta från inkassobrev i framtiden ;) 

Svar på tråden Betala inkasso