• Anonym (???)

    Ni som är personlig assistent i privat bolag

    Jag är personlig assistent  kommunen, Men nu funderas det på om min brukare ska bli privat. Hur fungerar det för er? 

    Tex om er brukare kommer till sjukhus en längre tid. Får ni gå hemma då utan betalt? Eller blir ni placerade någon annanstans?

    Vilka arbetar ni för?

    Vilket avtal har ert bolag? 

    Har ni semester eller  får ni semester ersättning med lönen?  
    Jag känner att tryggheten försvinner 

  • Svar på tråden Ni som är personlig assistent i privat bolag
  • Erizajo

    Jag har anställning hos AAT, aktiv assistans tillsammans. Började när min brukare gick över från kommunen och bara en i hennes personal ville följa med. Jag får betald semester. Kolla upp med det aktuella bolaget vad de har för avtal.

  • Anonym (???)

    de nya kommer nog att ha kfo avtal, de är sjukhuset jag oroar mig mest för 

  • Anonym (Molly)

    Skillnaden är att privata bolag inte har omplaceringsskyldighet; du är anställd på anmodan av brukaren och händer det brukaren något (t ex dödsfall eller brukaren helt enkelt tröttnat på dig) så står du utan jobb. Det är skillnaden. Sedan kan det också finnas skillnader i heltidsmått, men det beror på vilket kollektivavtal - givet att företaget har kollektivavtal, alltså. Det är det ju inte alla som har.

    Huruvida du får semesterersättning eller semesterdagstillägg hänger ihop med vilken typ av anställning du får, och under vilket kollektivavtal.   

  • leaf88

    Tyvärr innebär privata alternativ ofta sämre villkor för assistenterna, sämre anställningstrygghet mm. Är du garanterad jobb och inkomst nu, även om brukaren skulle hamna på sjukhus? Det är inte säkert att du är det om du börjar jobba i privat regi. Men kolla upp det, det kan variera mellan olika företag och avtal.

  • Anonym (Molly)
    Anonym (???) skrev 2013-10-18 19:16:28 följande:
    de nya kommer nog att ha kfo avtal, de är sjukhuset jag oroar mig mest för 

    Tips: Ställ din fråga på www.personligassistent.com också.
  • leaf88
    Anonym (Molly) skrev 2013-10-18 19:17:44 följande:
    Skillnaden är att privata bolag inte har omplaceringsskyldighet; du är anställd på anmodan av brukaren och händer det brukaren något (t ex dödsfall eller brukaren helt enkelt tröttnat på dig) så står du utan jobb. Det är skillnaden. Sedan kan det också finnas skillnader i heltidsmått, men det beror på vilket kollektivavtal - givet att företaget har kollektivavtal, alltså. Det är det ju inte alla som har.

    Huruvida du får semesterersättning eller semesterdagstillägg hänger ihop med vilken typ av anställning du får, och under vilket kollektivavtal.   
    Precis, och detta är ju ingen oväsentlig skillnad.
  • Anonym (???)
    leaf88 skrev 2013-10-18 19:18:30 följande:
    Tyvärr innebär privata alternativ ofta sämre villkor för assistenterna, sämre anställningstrygghet mm. Är du garanterad jobb och inkomst nu, även om brukaren skulle hamna på sjukhus? Det är inte säkert att du är det om du börjar jobba i privat regi. Men kolla upp det, det kan variera mellan olika företag och avtal.
    ja de är just de jag är oroad för , har de ju så bra nu och så kommer detta. känns så tråkigt
  • FrökenCarlsson

    Jag jobbar som chef i ett privat assistansbolag och som flera andra har sagt så följer vi såklart kollektivavtal gällande semesterersättning osv, dock är det inte säkert att du har samma avtal. Anställningen i privata bolag kan avslutas lättare, precis som andra har sagt så avslutas den om kund avlider, flyttar eller själv väljer att avsluta dig. Då kan vi sällan garantera dig jobb MEN om du har gjort ett bra jobb som PA så brukar vi vilja behålla dig o försöker på så sätt hitta mer jobb. Ang. sjukhusvistelse så kan jag bara tala för "mitt" bolag, vet att det skiljer sig åt mellan olika bolag, men hos oss får man som PA alltid en garantilön, 85% av schemat. Det gäller vid alla förändringar såsom sjukhus, om kund reser iväg eller på annat sätt avsäger sig sin assistans. Hoppas det blir bra för både dig och din brukare! Nöjda medarbetare gör nöjda brukare! :)

  • Anonym (???)
    FrökenCarlsson skrev 2013-10-18 19:53:39 följande:
    Jag jobbar som chef i ett privat assistansbolag och som flera andra har sagt så följer vi såklart kollektivavtal gällande semesterersättning osv, dock är det inte säkert att du har samma avtal. Anställningen i privata bolag kan avslutas lättare, precis som andra har sagt så avslutas den om kund avlider, flyttar eller själv väljer att avsluta dig. Då kan vi sällan garantera dig jobb MEN om du har gjort ett bra jobb som PA så brukar vi vilja behålla dig o försöker på så sätt hitta mer jobb. Ang. sjukhusvistelse så kan jag bara tala för "mitt" bolag, vet att det skiljer sig åt mellan olika bolag, men hos oss får man som PA alltid en garantilön, 85% av schemat. Det gäller vid alla förändringar såsom sjukhus, om kund reser iväg eller på annat sätt avsäger sig sin assistans. Hoppas det blir bra för både dig och din brukare! Nöjda medarbetare gör nöjda brukare! :)
    TACK! Verkligen detta hjälpte mig =) 
  • micka

    Om du arbetar som pers. ass. skriv aldrig på ett avtal där det står
    SÅ LÄNGE UPPDRAGET VARAR det ger dig ingen uppsägningstid många försäkringar i facket gäller inte då heller. Vägra, du skall ha tillsvidare anställning.
    Vidrigt hur dom luras.

  • Anonym (Lärare)

    Jag jobbar som särskolelärare och har jobbat med många privatanställda assistenter. Några har haft semester andra semesterersättning. Alla jag jobbar med nu är anställda "så länge uppdraget varar" de har en mycket låg anställningstrygghet.

Svar på tråden Ni som är personlig assistent i privat bolag