• Anonym (...)
    Äldre 18 Oct 19:00
    12334 visningar
    12 svar
    12
    12334

    hur farligt är det med golvlack :(

    Idag har det varit gubbar här som slipat och lackat vårt trägolv. Eftersom lacken luktar rätt mycket blev jag orolig då jag är gravid i vecka 9 så jag googlade lite och hittade undersökningar som sa att 9 av 10 golvlack var farliga och bland annat innehöll fosterskadande ämnen :'(
    Jag har som ingen annanstans att ta vägen och sitter nu instängd i sovrummet där det luktar minst av alla rum eftersom dörren varit stängd. Räcker det iom att det inte luktar här eller drar jag i mig alla gifter ändå som nu säkert ger bebisen hjärnskador?!!

  • Svar på tråden hur farligt är det med golvlack :(
  • Anonym (... 2)
    Äldre 18 Oct 19:05
    #1
    Anonym (...) skrev 2013-10-18 19:00:02 följande:
    Idag har det varit gubbar här som slipat och lackat vårt trägolv. Eftersom lacken luktar rätt mycket blev jag orolig då jag är gravid i vecka 9 så jag googlade lite och hittade undersökningar som sa att 9 av 10 golvlack var farliga och bland annat innehöll fosterskadande ämnen :'( Jag har som ingen annanstans att ta vägen och sitter nu instängd i sovrummet där det luktar minst av alla rum eftersom dörren varit stängd. Räcker det iom att det inte luktar här eller drar jag i mig alla gifter ändå som nu säkert ger bebisen hjärnskador?!!
    Nu vet jag inte vart du hittade informationen men det är nog mer refererat till kvinnor som jobbar inom yrket och utsätts för det dagligen och är gravid! Vädra lägenheten i ett par dar och klä dig varmt om det blir kallt! och sen ligg inte och sniffa på golvet i onödan när det är nylackat Flört
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 18 Oct 19:14
    #2
    Anonym (... 2) skrev 2013-10-18 19:05:43 följande:
    Nu vet jag inte vart du hittade informationen men det är nog mer refererat till kvinnor som jobbar inom yrket och utsätts för det dagligen och är gravid! Vädra lägenheten i ett par dar och klä dig varmt om det blir kallt! och sen ligg inte och sniffa på golvet i onödan när det är nylackat Flört
    Är det så pass lugnt tror du? Luktar ju så starkt att man får huvudvärk. Har försökt vädra men med 10-15 minus redan här uppe och tre barn hemma så är det svårt. Dessutom ska dom hit imorgon och söndag för andra och tredje lagret så MYCKET lack blir det :(
  • Anonym (... 2)
    Äldre 18 Oct 19:33
    #3
    Anonym (...) skrev 2013-10-18 19:14:11 följande:
    Är det så pass lugnt tror du? Luktar ju så starkt att man får huvudvärk. Har försökt vädra men med 10-15 minus redan här uppe och tre barn hemma så är det svårt. Dessutom ska dom hit imorgon och söndag för andra och tredje lagret så MYCKET lack blir det :(
    Vädra HELA tiden, vet mycket väl att det luktar starkt då mina päron hade parkett i tre rum och alla lackades samtidigt under 1 veckas tid. Tyst

    Om det går så stäng till det rummet där golvet lackas med vädring i så slipper ni det mesta av kylan i resterande rum, men vädra så mycket som möjligt och passa på att hälsa på någon under tiden som håller på att lacka och passa då på att vädra alla rum.. sen klä på er extra kläder hemma, underställ och raggisar levde mina föräldrar i under den perioden.

    Men det är under en sån begränsad period du blir utsatt så det eg farligare att vistas ute  trafiken med alla avgaser som bilarna spottar ur sig.

    Sen om det är skol/förskolebarn så passa på att vädra ut huset ordentligt under nästa vecka då dom inte är hemma så slipper ni "rest doften" av lacket som kan sätta sig i tyger osv
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 18 Oct 21:02
    #4
    Anonym (... 2) skrev 2013-10-18 19:33:57 följande:
    Vädra HELA tiden, vet mycket väl att det luktar starkt då mina päron hade parkett i tre rum och alla lackades samtidigt under 1 veckas tid. Tyst

    Om det går så stäng till det rummet där golvet lackas med vädring i så slipper ni det mesta av kylan i resterande rum, men vädra så mycket som möjligt och passa på att hälsa på någon under tiden som håller på att lacka och passa då på att vädra alla rum.. sen klä på er extra kläder hemma, underställ och raggisar levde mina föräldrar i under den perioden.

    Men det är under en sån begränsad period du blir utsatt så det eg farligare att vistas ute  trafiken med alla avgaser som bilarna spottar ur sig.

    Sen om det är skol/förskolebarn så passa på att vädra ut huset ordentligt under nästa vecka då dom inte är hemma så slipper ni "rest doften" av lacket som kan sätta sig i tyger osv
    Golvet som lackas löper genom hela huset tyvärr så det går som inte stänga av mer än att stänga dörren till sovrummet där jag är nu. Har haft altandöören här inne öppen en stund men som sagt, 15- ute så det håller liksom inte inför natten.

    Men jag hoppas på att det är som du säger, att det är så pass kort period att det är lugnt...

    Skulle ju kännas hemskt om det gav hjärnskador på fostret :(
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 08:47
    #5

    Han som lackar säger att då lacken är vattenbaserad så ska det inte vara någon fara men då man läser runt på olika forum så skriver ju många att det inte spelar någon roll och helst inte i början på graviditeten då det blir som farligast att andas in
    Gud, jag kommer ha ångest i 30 veckor till då över att jag kanske gett barnet hjärnskador!

    Fan fan fan...

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 13:12
    #6

    Ikväll när jag kommer hem så komme rjag rusa in i sovrummet och vara där hela kvällen igen men imorgon då?? Då är jag och barnen lediga, känns inte bra att vistas ute i köket där dom också varit än fast det gått ett dygn sedan lackningen då. Man läser om att man bör vara borta föera dagar men varför sa dom inte det åt oss då??

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 21:10
    #7

    Idag var jag på VUL och fick se en sprattlande bebis. Men jag kan verkligen inte släppa oron över att den kan ha fått hjärnskador av det jag andades in. Men om lackeraren säger att vi kan vara hemma med barnen så måste det ju verkligen vara ofarligt, även fast det luktar starkt?? Dom får ju inte riskera människors hälsa?!

    Jag försöker också tänka på att jag jobbade mestadels av den helgen och bara var hemma på kvällarna och natten men på natten låg man ju och sög i sig.

    Jag hoppas verkligen att vattenlösligt= OFARLIGT!?

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 09:02
    #8

    Puffar

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 12:55
    #9

    Jaja...kan ju ändå inget göra åt det nu ändå. Bara att hoppas på det bästa.

  • Anonym (mama)
    Äldre 4 Nov 09:58
    #10

    Hej! Det bästa hade varit om ni inte lackat golvet alls och oljat det istället. Jag tror ändå inte du behöver oroa dig, men försök vistas utomhus så mycket som möjligt. Om du oroar dig över detta kanske du är intresserad av andra kemikalier du och din familj utsätts för varje dag. Gå in på Naturskyddsföreningens hemsida och läs på om coctaileffeten och om kemikalier och framförallt plaster i barnens vardag. Börja kemikaliebanta! Då har du iallafall gjort vad du kunnat :) de finns så mycket skadliga kemikalier överallt som man inte ser eller tänker på att dom finns. Om du oroar dig över erat nylackade golv bör du verkligen oroa dig över detta. Så plastbanta för din och dina barns hälsa är mitt tips! Lycka till :)

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 18:34
    #11

    Detta är fortfarande något som dagligen oroar mig

    Min man försöker lugna mig med att det är HELT ofarligt när det är vattenbaserat men på nätet hittar jag bara texter om att man inte ska vara helt säker ang hur giftig vattenbaserat verkligen är och att man bör undvika det hela grav och "helt den första delen av grav då så mycket utvecklas på fostret" Och jag som var i v.9.

    Om man ändå kunde se hjärnskador på UL...... 

  • Sun 20 Oct 2019 21:00
    #12

    Jag är i samma sits, är gravid i vecka 14, så orolig nu. Hur gick det med dig och ditt barn?

Svar på tråden hur farligt är det med golvlack :(