Inlägg från: Anonym (USAmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (USAmamma)

    Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?

    Ja som rubriken lyder så undrar jag om någon annan befinner sig eller varit i min sits? Jag har barn, och dagis kostar skjortan, finns ingen föräldrapenning. Vill jag jobba måste jag betala minst hälften av lönen för dagis, eller jobba olika skift med min man. 

    Ska man stanna hemma istället? Hur gör/gjorde ni andra i min sits? 

  • Svar på tråden Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?
  • Anonym (USAmamma)
    Anonym (tampa) skrev 2013-10-19 07:28:26 följande:
    Japp, åkte som au pair till usa när jag var 20. Träffade min blivande man, gifte oss, fick barn, stannade kvar. Usa är ett drömland om man är snuskigt rik. Det var inte vi. Bara dagisavgifterna skulle gå på 12000 kr per barn, vi har 4 st. Sen är det föräkringen 50000 per år. Vi valde att flytta till sverige istället. Barnbidrag, bostadsbidrag, you name it.. visst saknar jag den härliga floridasolen (bodde i tampa) men vi åker dit undet skollov och semestrar :)
    Ok ja men det låter lite som oss. Men vi är fortfarande i USA. Hur länge bodde ni här innan ni valde att återvända till Sverige? Ångrar du att ni flyttade härifrån? 
  • Anonym (USAmamma)
    Anonym (2½ år) skrev 2013-10-19 16:09:53 följande:
    Jag bodde i USA i 2½ år, sen flyttade jag hem till Sverige igen. Jag hade det ganska bra, men trivdes ändå inte riktigt. Bilen var billig, bensinen var billig och jag bodde ganska billigt, men jag betalade massor för försäkringar och jag höll på att få en person att köra av vägen när jag gick till affären och handlade. Folk var trevliga, men väldigt ytliga och jag tyckte det var lite jobbigt att de flesta inte förstod att det fanns en hel värld utanför USA... Det fanns undantag, men inte så många. 
    Hur känns det nu när du återigen bor i Sverige? Ångrar du någonsin att du lämnade USA?
  • Anonym (USAmamma)

    Tack för alla svar! Känns skönt att prata ut med andra som befinner sig i samma sits. Det är ju så svårt att inte jämföra det här landet med Sverige. Man känner sig nästan lite blåst av media, USA är ju inte världens bästa land? 

    Men samtidigt skulle jag nog inte fokusera på allt dåligt, om det inte var för att jag har Sverige att jämföra med. Ni som är hemma med barnen, planerar ni att skaffa er en utbildning senare? Hur gör ni med den delen? Utbildning kostar ju också skjortan här.

    Vi bor i San Diego, är inte skriva i Sverige. Visste inte att man kunde göra så. Får man verkligen bidrag fastän man bor största delen i USA? Någon som vet bättre eller har det så?

    Du som flyttade tillbaka efter 11 år. Är din man amerikan? Hur blev omställningen för honom? Kan han få jobb? Hur är det med språket? Uppehållstillstånd? 

  • Anonym (USAmamma)
    yndra skrev 2013-10-20 07:25:08 följande:
    Jag bor uppe i alaska! Vi har 3 barn, de yngsta ar 18 manader och 6 manader. Aldsta ar 8 ar. Jag kommer vara hemma tills de sma kan borja pre school vid 3 ars alder. Har uppe ar dagis lojligt dyrt sa jag blir hemma ett tag till. Visst kan jag sakna maxtaxa pa dagis, foraldrapenning och en massa andra grejer men jag kommer nog aldrig flytta hem for det.
    Ska du studera efter att barnen börjat på preschool? Jobb? Har ni två bilar då? Kommer ni jobba skift? Finns så mycket att tänka på här tycker jag. 
  • Anonym (USAmamma)
    jagvet skrev 2013-10-20 05:12:10 följande:
    Bor också i USA. Har bott här i 10+ år. Jag vet inte om jag skulle kunna vänja mig att leva det svenska sättet längre. Det är faktiskt det jag skulle oroa mig mest över.
    Ok. Jo jag förstår vad du menar. Det blir nästan som att flytta till en by. I alla fall så är det så för mig om jag flyttar tillbaka till min hemstad. Älskar friheten här, alla gör sitt. Så mycket olika kulturer, olika sätt att leva, alla gör sitt och sköter sitt. 

    Har du barn förresten? 
  • Anonym (USAmamma)
    Anonym (Också USAmamma) skrev 2013-10-20 07:57:17 följande:
    Jag bor också i CA. Egentligen kan du inte vara skriven i Sverige. Du kan bli återbetalningsskyldig. Du kan få bidrag om du bara är i USA i 6 mån. Är din man svensk? Vi är båda svenskar så vi vet att vi kommer flytta tillbaka. Det blir ju lite annorlunda sits än om man ska spara till college osv för barnen.
    Jasså ok, nej men då skippar vi det. Vill göra det om man inte får så att säga. Nej han är härifrån. Vet ni när ni kommer att åka hem? Och är det helt säkert eller finns det en chans att ni stannar? Vad får er att vilja återvända. Funderar ju själv på att återvända.
  • Anonym (USAmamma)
    Anonym (Bott i Fl 1år) skrev 2013-10-20 07:46:36 följande:
    Jag bodde i Sarasota FL, i ett år!! Det va en helt otrolig upplevelse men jag hade svårt för ytligheten, alla är trevliga men bara på ytan.. Landet har många problem, men så är det oxå enormt.. Jag är glad över att ha varit där men skulle aldrig kunna tänka mig att bo där, inte som medelklass i alla fall..
    Nej men samma här. Här ska man bo om man har det väldigt gott ställt. Annars är Sverige ett bättre alternativ. Men är det värt att lämna det vackra vädret? Mycket att göra med familjen, otroligt fina miljöer osv... Sverige är ju lite "tråkigt", allt är lagom liksom. Här går dem "all-in" med allt. Och det är ju så underbart.

    Så i slutändan, vad betyder mer? Att ha det roligare i vardagen, men inte lika gott ställt? Eller investera i en bra framtid i Sverige där vi aldrig behöver oroa oss för sjukvård, högskola osv, men våran vardag måste inte bli lika intressant...

    Hur resonerar ni? 
  • Anonym (USAmamma)
    yndra skrev 2013-10-20 08:11:35 följande:

    Kan nog tanka mig att borja plugga igen, i sverige var jag larare men jag vill testa ngt nytt. Eller sa tar jag ett deltids jobb nagonstans. Bilar har vi redan 2 stycken, har uppe funkar det inte att vara utan bil. Vi kommer inte jobba skift, min man har ett sadant jobb att han jobbar totalt ca 5 manader per ar och kan vara hemma resten sa skulle vi behova passning utover pre school och han inte ar hemma sa loser vi det nog med babysitter.
    Nej här kan man inte heller vara utan bil. Därför måste vi också skaffa en till bil om jag vill jobba eller plugga. Det här landet är byggt för bilar :/ Hur länge har ni bott i USA om jag får fråga? Är din man amerikan? 
  • Anonym (USAmamma)
    yndra skrev 2013-10-20 08:33:56 följande:

    Min man ar amerikan. Vi flyttade hit permanent i juli forra aret, tidigare har vi spenderat delar av aret har. Om du inte har bil nu, hur tar du dig runt pa dagarna nar din man jobbar?
    Jag stannar hemma tyvärr... Blir ganska ensamt och isolerande. Väntar på bättre tider helt enkelt... Hur var det när din man bodde i Sverige? Hur länge bodde han där, och fick han medborgaskap? Du får säga till om du inte vill svara på alla mina frågor!
  • Anonym (USAmamma)
    yndra skrev 2013-10-20 08:57:44 följande:
    Ska tillagga ocksa att vi inte har nagon familj har uppe, all min makes familj bor i new mexico och texas, sa forsta tiden har var ensam. Da kunde jag ibland fundera pa om jag gjort ratt val.
    Det är svårt att vara själv med barnet hela dagarna. Speciellt när man inte kan åka iväg och hitta på aktiviteter eller hitta vänner. Och när maken är hemma vill man ju spendera tiden tillsammans som en familj. 

    Vi känner ingen här, mannen kommer också från en annan del av landet. Har du hittat vänner och så nu? Vad gör du med barnen under dagarna? Är ju väldigt svårt för mig att hitta på något när jag inte har transport.  
Svar på tråden Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?