• malin1985

    Första barnet bf i juli 2014

    Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • emsan89

    Hej,
    Jag vill hänga på!

    Jag väntar på att få hem graviditetstesten för att få mitt plus... Senaste mensens första dag var 24-25/9 och har därför precis som du bf 30/6 el 1/7 (om jag nu är gravid). Vi hade inte planerat att jag skulle bli gravid just nu, även om det är välkommet, men misstänker mycket starkt att det är så pga alla symtom som molande mage, som mensvärk, trötthet, små små blödningar nu före BIM (har mycket regelbunden mens annars och har aldrig fått något liknande förut) och idag har jag varit illamående, främst när jag åkte spårvagnen. Har aldrig varit åksjuk förut. Nu tror jag därför att jag är gravid, men vet helt enkelt inte säkert. Jag har ju hört att vissa kan ha sådana här symtom utan att det är något, vilket jag tycker verkar konstigt. Det känns oerhört overkligt om det nu stämmer och det känns lika mycket fantastiskt som skrämmande. 

    Men då har du alltså plussat före BIM? Jag har förstått att det kan vara svårt att få ett plus före, även om man är gravid. 

  • malin1985
    emsan89 skrev 2013-10-21 19:17:43 följande:
    Hej,

    Jag vill hänga på!

    Jag väntar på att få hem graviditetstesten för att få mitt plus... Senaste mensens första dag var 24-25/9 och har därför precis som du bf 30/6 el 1/7 (om jag nu är gravid). Vi hade inte planerat att jag skulle bli gravid just nu, även om det är välkommet, men misstänker mycket starkt att det är så pga alla symtom som molande mage, som mensvärk, trötthet, små små blödningar nu före BIM (har mycket regelbunden mens annars och har aldrig fått något liknande förut) och idag har jag varit illamående, främst när jag åkte spårvagnen. Har aldrig varit åksjuk förut. Nu tror jag därför att jag är gravid, men vet helt enkelt inte säkert. Jag har ju hört att vissa kan ha sådana här symtom utan att det är något, vilket jag tycker verkar konstigt. Det känns oerhört overkligt om det nu stämmer och det känns lika mycket fantastiskt som skrämmande. 

    Men då har du alltså plussat före BIM? Jag har förstått att det kan vara svårt att få ett plus före, även om man är gravid. 



    Okej spännande! :) då ska jag hålla tummarna för att det är som du tror då :) ja, jag fick mitt plus 3 dagar innan bim, tog 3 tester bara för att vara säker ;)

    vad har du beställt för test? :) hur gammal är du?
  • Salladshuvud

    Hej! Jag hakar också gärna på :)

    Jag plussade idag mitt på dagen med clearblue, dock försvann plusset efter ngn timme så jag tänkte testa igen imorgon med morgonurin.

    Hade bim idag och min senas te första mensdag var 26/9. Har mellan 23-26 dgr cykel.

    Kan inte riktigt fatta detta. Superefterlängtat, typ sist bland alla vänner att bli gravid, men det positiva är att jag verkligen känner mig redo.

    Har ett tidigt missfall i bagaget så vågar inte riktigt glädgetjuta, men iaf hoppas

  • malin1985
    Salladshuvud skrev 2013-10-21 19:32:45 följande:
    Hej! Jag hakar också gärna på :)

    Jag plussade idag mitt på dagen med clearblue, dock försvann plusset efter ngn timme så jag tänkte testa igen imorgon med morgonurin.

    Hade bim idag och min senas te första mensdag var 26/9. Har mellan 23-26 dgr cykel.

    Kan inte riktigt fatta detta. Superefterlängtat, typ sist bland alla vänner att bli gravid, men det positiva är att jag verkligen känner mig redo.

    Har ett tidigt missfall i bagaget så vågar inte riktigt glädgetjuta, men iaf hoppas



    Åå hoppas!! :D ja tror absolut att ditt pluss stämmer, man ska ju inte lita på resultat som kommer efteråt. Ta digital imorgon om du har de :) lättare att tro på de när de e svart på vitt ;) när hade du äl? :)
  • emsan89

    Åh grattis Salladshuvud! och har ju inte sagt grattis till dig malin1985! Så spännande!

    Jag har beställt clearblue, har hört att det är bäst och har även beställt ett av apotekets eget märke.  Testerna beställdes igår och borde komma imorgon. Är så himla nyfiken nu! Jag är 24 år och min sambo 28 år, har båda fast jobb och är högskoleutbildade, vilket ändå känns tryggt. Något för litet boende dock, men det får lösa sig om det här går vägen  

    Vad har ni för symtom och hade ni på känn att ni var gravida innan ni plussade? I vilka städer bor ni? 

  • Salladshuvud

    Jag vet inte riktigt när jag hade äl, men gissar 10/10 dvs. 11 dgr före bim. Detta då jag också tempade denna månad och just den morgonen sjönk temperaturen jättemycket för att sedan gå upp igen. Tack för lyckönskningarna, men om testet imorrn också visar ett plus (inget digitalt) då känner jag mig lite säkrare Sen har jag tur att min mamma är barnmorska, talade om för henne direkt eftervtestet!

  • malin1985
    Salladshuvud skrev 2013-10-21 20:00:59 följande:
    Jag vet inte riktigt när jag hade äl, men gissar 10/10 dvs. 11 dgr före bim. Detta då jag också tempade denna månad och just den morgonen sjönk temperaturen jättemycket för att sedan gå upp igen. Tack för lyckönskningarna, men om testet imorrn också visar ett plus (inget digitalt) då känner jag mig lite säkrare Sen har jag tur att min mamma är barnmorska, talade om för henne direkt eftervtestet!



    Okej jag fick oxå mitt plus på äl+11 fast med morgonurin :) fast nu är jag livrädd för mf...! Försöker dock vara positiv. Vi har dock inte berättat får nån än. Vi ska vänta till v 10 är planen :) har du kollat bf? :) ja ringde mvc idag och bokade in hälsosamtal (grupp) 15/11 och inskrivning hos bm 5/12 :D De känns så fantastiskt! Äntligen är det min tur :D jag har varit redo i flera år och fått vänta på att hamna i en bra livssituation. Vi slutade med skydd i augusti och lyckades alltså på andra försöket :)
  • malin1985
    emsan89 skrev 2013-10-21 19:48:30 följande:
    Åh grattis Salladshuvud! och har ju inte sagt grattis till dig malin1985! Så spännande!

    Jag har beställt clearblue, har hört att det är bäst och har även beställt ett av apotekets eget märke.  Testerna beställdes igår och borde komma imorgon. Är så himla nyfiken nu! Jag är 24 år och min sambo 28 år, har båda fast jobb och är högskoleutbildade, vilket ändå känns tryggt. Något för litet boende dock, men det får lösa sig om det här går vägen  

    Vad har ni för symtom och hade ni på känn att ni var gravida innan ni plussade? I vilka städer bor ni? 



    Okej jag tycker att clearblue är kanon :D jag älskar deras digitala så slipper man spekulera ;) jag har haft molvärk och ont i korsryggen sedan äl så det har jag inte sett som graviditetssymtom för de har jag jämt men några dagar efter äl började jag få ilningar i livmodern och efter ytterligare ett par dagar så upptäckte jag att blodådrorna på brösten syntes mer oxå och så har jag varit trött och kissnödig hela tiden. Efter plusset har brösten även börjat ömma och jag blir illamående när jag är hungrig. Jag var helt säker på att jag skulle plussa eftersom att jag hade så mycket symtom som jag inte hade månaden innan (vi lyckades på andra försöket). :)

    Jag bor i Stockholm och både jag och min sambo har fast jobb, vi bor i en 2a på 60 kvm så det är lite litet men det funkar första åren iallafall så ska vi kolla på radhus sen :) vart i landet bor du?
  • malin1985
    Salladshuvud skrev 2013-10-21 20:00:59 följande:
    Jag vet inte riktigt när jag hade äl, men gissar 10/10 dvs. 11 dgr före bim. Detta då jag också tempade denna månad och just den morgonen sjönk temperaturen jättemycket för att sedan gå upp igen. Tack för lyckönskningarna, men om testet imorrn också visar ett plus (inget digitalt) då känner jag mig lite säkrare Sen har jag tur att min mamma är barnmorska, talade om för henne direkt eftervtestet!
    Hur har det gått? Har du testat? ;)
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014