• Äldre 21 Oct 18:35
    17790 visningar
    179 svar
    179
    17790

    Tråd för oss med tvillingar beräknade okt-dec 2013

    Lägger upp en tråd för oss som följdes åt under graviditeter hösten 2013 där vi kan diskutera våra småttingar.

  • Svar på tråden Tråd för oss med tvillingar beräknade okt-dec 2013
  • Äldre 21 Oct 18:39
    #1

    Mina egna småttingar var beräknade 4 okt, men kom 12e sept i v36+5, Alva 3105g och Erik 3355g.

  • Äldre 23 Oct 07:36
    #2

    Passar på att skriva i denna tråd med så jag får den under favoriter.Då kom mina en dag innan dina lillafunderandejag.Idag är de två veckor,tiden har gått fort men gud vad tufft det är att klara allt man vill! Mina får babysemp var fjärde timme än samt ammar när de vill.Det är lite tufft när båda vaknar och vill amma samtidigt,har svårt greja dubbelamning,hur gör du?Tycker det alltid slutar med att någon av dem blir arga och då ger jag upp och ger ersättning istället..de blir inte riktigt nöjda fast de ibland kan ligga mer än en halvtimme vid bröstet utab äter ändå 100 ml babysemp direkt efter de ammat.Man känner sig lite misslyckad.Båda ammar ju ca fem gånger om dagen minst så produktionen bör ju vara ok..hur fungerar det för dig,hur gördu?Ammar dina bara?

  • Äldre 23 Oct 08:27
    #3

    Hoppar in här jag med!

    Cleo fick vi samma dag? 9 oktober fick jag! Var beräknad till 8 november så fick i vecka 35+4! Två veckor gamla idag! Jag ammar helt och tycker det funkar bra. Dubbelammningen har jag lagt åt sidan då jag inte riktigt tyckte om det. Visst blir ena arg ibland, men för det mesta sover dom tills det är deras tur

  • Äldre 23 Oct 10:45
    #4

    Det är inte ofta jag dubbelammar, för det är ett himla sjå att få till det. Skall man sitta någorlunda bekvämt, tar det ju 5 minuter att bygga ett "bo" i soffan med kuddar, sedan skall man få bägge att suga när de är helt vansinniga av hunger. Funkar inte heller om de andra barnen är hemma, har ju fullt sjå att hålla min 20 månaders sysselsatt när jag ammar ett barn, så att ingen bebis blir hoppad på. Så jag ammar oftast ett barn i taget och ger den andra ersättning om det är hungrigt samtidigt. Försöker amma bägge lika mycket, men flickan är lat och vill hellre ha ersättning. Pojken går på långtidsverkande penicillin och har ont i magen, så han är jätteorolig, särskilt på nätterna, så det har blivit så att jag ammar honom och sambon tar flickan som dricker en flaska ersättning och somnar om.

    Jag har alltid trott att jag skulle tycka det var OK att ge ersättning till barn, men jag kommer på mig själv med att tycka att det är jobbigt att mjölken inte räcker till bägge, just eftersom de får ersättning och jag därför inte producerar tillräckligt. De första tre veckorna ammade jag helt, men när pojken var inne på sjukhuset för urinvägsinfektion, så tyckte de att bägge gått upp för lite och att de behövde lägga på sig mer, för att de var för gula. Konstigt det där med känslorna, att man känner sig som dålig för att mjölken inte räcker, herregud, det är ju två barn. Med ersättning kan man ju dessutom få hjälp att mata, så det är ju egentligen bra att de tar flaska.

    När jag inte ammat alls och de är hungriga, så sätter de lätt i sig 120ml var här. Om jag ammat först, brukar jag ge dem 60ml. Efter bägge måltiderna kan de vara hungriga igen en timme senare, så då är det bara att börja om igen.

  • Äldre 23 Oct 12:39
    #5

    Mina kom den 8e,strax innan midnatt! Dina får inte ersättning alls? Vad vägde dina? Mina vägde 2600 och 2300.Ska köra ersättning och amning ett tag till men tycker ju inte de blir nöjda heller bara med amning så vete sjutton hur det ska bli.


    liteavvarje skrev 2013-10-23 08:27:37 följande:
    Hoppar in här jag med!

    Cleo fick vi samma dag? 9 oktober fick jag! Var beräknad till 8 november så fick i vecka 35+4! Två veckor gamla idag! Jag ammar helt och tycker det funkar bra. Dubbelammningen har jag lagt åt sidan då jag inte riktigt tyckte om det. Visst blir ena arg ibland, men för det mesta sover dom tills det är deras tur

    Tvillingmamma till pojkar födda 8/10-13
  • Äldre 23 Oct 12:44
    #6

    Ok,ja det är en heltidssysselsättning att ge dem mat,de äter kanske 60 mina med om de fått ligga en halvtimme vid bröstet men ibland mer,gör 100 var fjärde timme åt dem.Den som inte ammar äter mer oftast men ibland äter även den som ammat nästan hundra så nan undrar ju hur mycket de får i sig av mig.Mina blir alltid hungriga samtidigt så det känns som flaskan är det som mättar mest tyvärr.Eller ska man amma dygnet runt? Puh.


    Lilla funderande jag skrev 2013-10-23 10:45:08 följande:
    Det är inte ofta jag dubbelammar, för det är ett himla sjå att få till det. Skall man sitta någorlunda bekvämt, tar det ju 5 minuter att bygga ett "bo" i soffan med kuddar, sedan skall man få bägge att suga när de är helt vansinniga av hunger. Funkar inte heller om de andra barnen är hemma, har ju fullt sjå att hålla min 20 månaders sysselsatt när jag ammar ett barn, så att ingen bebis blir hoppad på. Så jag ammar oftast ett barn i taget och ger den andra ersättning om det är hungrigt samtidigt. Försöker amma bägge lika mycket, men flickan är lat och vill hellre ha ersättning. Pojken går på långtidsverkande penicillin och har ont i magen, så han är jätteorolig, särskilt på nätterna, så det har blivit så att jag ammar honom och sambon tar flickan som dricker en flaska ersättning och somnar om.

    Jag har alltid trott att jag skulle tycka det var OK att ge ersättning till barn, men jag kommer på mig själv med att tycka att det är jobbigt att mjölken inte räcker till bägge, just eftersom de får ersättning och jag därför inte producerar tillräckligt. De första tre veckorna ammade jag helt, men när pojken var inne på sjukhuset för urinvägsinfektion, så tyckte de att bägge gått upp för lite och att de behövde lägga på sig mer, för att de var för gula. Konstigt det där med känslorna, att man känner sig som dålig för att mjölken inte räcker, herregud, det är ju två barn. Med ersättning kan man ju dessutom få hjälp att mata, så det är ju egentligen bra att de tar flaska.

    När jag inte ammat alls och de är hungriga, så sätter de lätt i sig 120ml var här. Om jag ammat först, brukar jag ge dem 60ml. Efter bägge måltiderna kan de vara hungriga igen en timme senare, så då är det bara att börja om igen.

    Tvillingmamma till pojkar födda 8/10-13
  • Äldre 23 Oct 13:03
    #7

    Hej tjejer!

    Mina killar var beräknade till 19:e november men valde att titta ut 27:e september, efter att jag legat inlagd på special BB i tre veckor för att vattnet gick på tvilling 2 i vecka 29+2.

    Tre och en halv vecka låg vi på NEO innan vi fick komma hem med NEO-hemvård.

    Just nu kretsar allt runt maten känns det som. Båda har kvar sonden så vi kombinerar den med amning. Det tar sin tid! De äter var tredje timma, inför varje mål ska de vägas, ammas, å sen vägas igen för att vi ska räkna ut hur mycket de behöver få via sonden. Sen ska det pumpas å där har det gått en timme så då är det två timmar innan det är dags igen! Segt om nätterna vill jag lova! Men om ca 2 veckor är de ju fullgångna å då händer set visst en hel del med amningen, så då hoppas jag vi slipper sonderna och kan börja amma fritt! Tänk att få sova mer än två timmar i sträck!!


    Wilhelm 2011 Ludwig och Edwin 2013
  • Äldre 23 Oct 13:23
    #8

    Cleo: okej! Ja mina kom den 9 okt, kl 23 så det skiljer bara ett dygn mellan dina och mina nej ingen ersättning alls. Emilia (den minsta) behövde bara sond de första dagarna och Hugo fick ha sin sond en vecka! De sista dagarna ammade han och fick resten i sonden. Ska till BVC imorgon och hoppas att de har gått upp bra! Emilia spyr så mycket efter maten så är lite orolig :/ men det märks imorgon! Vi låg på neo i 10 dagar. Hugo vägde 2895 g när han föddes och Emilia vägde 2305 g hon gick dock ner 12% av sin födelsevikt, 10% är gränsen.

  • Äldre 24 Oct 10:32
    #9

    Monkeylover, går det bra att väga? Vi gjorde det med Erik när han var inlagd med urinvägsinfektion och jag tyckte det var jättejobbigt, fick prestationsångest om han inte fått i sig så mycket bröstmjölk. Det blev ett väldigt stirrande på grammen då.

    Vi har nog haft för friska barn tidigare, för nu verkar det som om lille Erik fått alla besvär för alla barn. Igår gjorde vi kontraströntgen av hans urinvägar och det blev konstaterat att han hade rejäl reflux, förmodligen av grad 5. Får se vad de säger när vi träffar expert, men det blir antingen penicillin i en massa år, eller operation. Jag är egentligen inte så orolig av mig, men idag storstädade jag huset och vitsåpade golven av bara farten, så jag antar att lite orolig är jag allt, eftersom jag inte har någon ro att sitta still. (Det var nog 1,5 år sedan golven blev vitsåpade sist, så det kommer att bli ljust och fint i köket nu!)

    Lillkillen är dock pigg och har alltid varit det, trots sitt hål mellan kamrarna i hjärtat, sneda tår, extra hudpllopp vid örat, nageltrång, torsk och nu reflux.

  • Äldre 24 Oct 17:55
    #10

    Normalt sett får man inte mee sig våg hem här, just på grund av stressen. Men jag kände tvärtom! Jag skulle bli stressad om jag skulle uppskatta hur mycket de ätit. Det funkar väl de gånger jag ammar en i taget men eftersom jag dubbelammar känner jag att jag inte får den kollen. Nu vet jag att de får i sig det de ska!


    Wilhelm 2011 Ludwig och Edwin 2013
Svar på tråden Tråd för oss med tvillingar beräknade okt-dec 2013