• Sunshine02

    Hur mycket eye q kan man ge? Svårigheter inom autismspektrat

    Hej hej! Har en son med "lätta" svårigheter inom autisms spektrat, men utan diagnos. Vilket är möjligt han kanske får senare. Nu har han iaf en förskola som ser vissa av hans svårigheter och han kommer troligtvis få resurs. :)

    Hur som haver, jag har länge gett sonen eye q men nu när den tog slut testade jag att sluta med den för att se om det blev någon skillnad eller inte. Och skillnad blev det. Efter första veckan tar det längre tid att somna, vaknar tidigare och får utbrott som han hade innan jag började med omega. Visst har han blivit arg och så ändå trots omega men utbrotten har inte varit lika intensiva och mycket kortare. Dålig idé att sluta med det så nu hoppas jag eye q kommer snabbt på posten. ;)

    Jag undrar hur mycket som är vanligt att ge om man har lite av dessa svårigheter? Han får endast flytande. Jag vill ju absolut inte att han får i sig för mycket. Vad jag förstår ser ger folk lite olika och ger även andra omega liknande kosttillskott. Jag ger endast eye q och kommer fortsätta med bara det, så hur mycket är bäst att ge?

  • Svar på tråden Hur mycket eye q kan man ge? Svårigheter inom autismspektrat
  • ann000

    Vi ger ca 5 ml om dagen. Vågar inte heller sluta med det då vi märkt stor positiv effekt på vår son med asperger.

  • Sunshine02
    Mamma0709 skrev 2013-10-21 20:02:30 följande:
    Vilka svårugheter har din son?
    Utåt sett för de som inte är med honom jämt så ser han ut som vilken kille som helst. Svårigheterna märks i vardagen när man är med honom hela tiden och nu har även dagis uppmärksammat en del av svårigheterna. Man kan alltid nämna några svårigheter men det är allt sammantaget som man märker att det kanske är något. Saker ska göras på samma sätt, rutinbunden, svårt att börja leka med kompisar, ekotal, upprepningar etc.
  • Sunshine02
    ann000 skrev 2013-10-21 20:11:40 följande:
    Vi ger ca 5 ml om dagen. Vågar inte heller sluta med det då vi märkt stor positiv effekt på vår son med asperger.
    Okej, tack för svar. Hur vet man att det inte är skadligt att ge den mängden? Hur gammal är sonen?
  • Mamma0709

    Okej. Hur gammal är din son? Vill han hellst leka själv? Får han utbrott om saker inte sker på hans sätt?

  • Little Ms Chatterbox

    Omega-3 är typ pressad fisk, det går inte att ge för mycket, i princip. Ev biverkningar är lösare avföring och förr sa man att det var blodförtunnande men man håller på att ändra på de rekommendationerna. Så om fet inte finns risk för blödarsjuka så är det inte så farligt. Inför planerade operationer är rekommendationerna ff att man gör uppehåll 10 dagar innan. 

    Många med problem inom NPF bör försöka hålla en lite högre dagdos än det rekommenderade för bättre effekt. Så med Eye Q kan du gott ge 10-15 ml om du tror att det kommer bli bättre effekt.

    Man behöver inte gå efter vikt och ålder med dosen på Omega, små barn behöver mer eftersom de utvecklas mer, deras hjärna gör åt mer Omega än en vuxen. 


  • Sunshine02
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-22 14:04:24 följande:
    Omega-3 är typ pressad fisk, det går inte att ge för mycket, i princip. Ev biverkningar är lösare avföring och förr sa man att det var blodförtunnande men man håller på att ändra på de rekommendationerna. Så om fet inte finns risk för blödarsjuka så är det inte så farligt. Inför planerade operationer är rekommendationerna ff att man gör uppehåll 10 dagar innan. 

    Många med problem inom NPF bör försöka hålla en lite högre dagdos än det rekommenderade för bättre effekt. Så med Eye Q kan du gott ge 10-15 ml om du tror att det kommer bli bättre effekt.

    Man behöver inte gå efter vikt och ålder med dosen på Omega, små barn behöver mer eftersom de utvecklas mer, deras hjärna gör åt mer Omega än en vuxen. 
    Tack för ditt svar! På något sätt är jag ändå lite orolig att ge för mycket, att det ska upptäcka några konsekvenser med detta senare. Vad vet jag inte..^^ Men det är bra att veta att jag kan ge lite mer även om jag inte lär ge så mycket som 15 ml. Imorrn får vi nog hem omegan igen, wohoo. ;)
  • Little Ms Chatterbox
    Sunshine02 skrev 2013-10-22 19:54:07 följande:
    Tack för ditt svar! På något sätt är jag ändå lite orolig att ge för mycket, att det ska upptäcka några konsekvenser med detta senare. Vad vet jag inte..^^ Men det är bra att veta att jag kan ge lite mer även om jag inte lär ge så mycket som 15 ml. Imorrn får vi nog hem omegan igen, wohoo. ;)
    Omega är dom sagt pressad fisk. Naturfolk, eskimåer och andra öboende har i årtusenden ätit stora mängder fisk eller bara fisk/djur som äter fisk, tex säl. Varje gång som man äter fisk sker det en "överkonsumtion". Den olja som kroppen inte förmår att ta upp går igenom tarmen och ut igen. 
    Men jag förstår din oro över vad som eventuellt skulle kunna hända.  
    Det bästa är att läsa på. Det är inte lätt med all information som finns, man vet inte vad som är sant eller reklam och det framkommer alltid nya forskningsresultat. 
    Men det som jag har läst hittills så är den mest kända (mest skadlig) biverkningarna på överkonsumtion av Omega-3 lösare avföring. 
  • Sunshine02
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-22 23:45:04 följande:
    Omega är dom sagt pressad fisk. Naturfolk, eskimåer och andra öboende har i årtusenden ätit stora mängder fisk eller bara fisk/djur som äter fisk, tex säl. Varje gång som man äter fisk sker det en "överkonsumtion". Den olja som kroppen inte förmår att ta upp går igenom tarmen och ut igen. 
    Men jag förstår din oro över vad som eventuellt skulle kunna hända.  
    Det bästa är att läsa på. Det är inte lätt med all information som finns, man vet inte vad som är sant eller reklam och det framkommer alltid nya forskningsresultat. 
    Men det som jag har läst hittills så är den mest kända (mest skadlig) biverkningarna på överkonsumtion av Omega-3 lösare avföring. 
    Ja precis, det är just det att man vet inte vilka sidor man kan lita på och inte. :) Jag får försöka se om jag hittar någon bra info kring ämnet. :)
  • Sarune

    Jag undrar hur är det bäst att fördela dem 6 kapslarna av Eye Q i början? Ska man dela på något sätt under dygnet eller får man ta 6 stycken med frukost t. ex?

Svar på tråden Hur mycket eye q kan man ge? Svårigheter inom autismspektrat