• MariiaF

    Vill du anta utmaningen?: Köpstopp och sparmål 25 oktober 2013- Juni 2014

    Hej! 

    Jag kommer att tillsammans med min sambo ha köpstopp från och med den 25 oktober till 1 juni till att börja med. 

    Det finns flera trådar tidigare som behandlar samma ämne, men detta gör vi för att:

    - Spara pengar till en buffert - Mål att spara 15 000 kr
    - Betala av vissa och delar på skulder som vi dras med
    - Bli av med impulsshoppingen på både kläder, smink, mat etc. 

    Utmaningar för oss:
    - En ettåring som växer och kanske kommer till att behöva kläder
    - Ett syskon  som kommer i januari
    - Julklappar
     
    Detta är våra regler:-
    - Livsmedel, medicin och förbrukningsvaror ingår inte i köpstopp
    - Måste någonting inhandlas, te x nya vårskor till barnet får detta endast göras second hand och med pengar som kommit in  via försäljning
    - Ren konsumtion får inte förekomma

    Så ska vi lösa detta/planera:
    - Planera middagar en vecka framåt
    - Se över kostnader och utgifter- går någonting att göra åt? Te x byta försäkringsbolag?
    - Sälja av saker som inte används hemma- Blocket och Tradera 
    - Julklappar får bli hemmagjorda, te x sylt/bröd/godis eller saker som ligger hemma och inte används etc. 

    Jag kommer att använda denna tråden att rapportera i, dels för mig själv och kanske om någon annan också vill anta utmaningen? 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-02 06:45
    De som är med:
    - Stokke
    - Sofi
    - sleepingbeauty
    - romlen
    - Linthe
    -

  • Svar på tråden Vill du anta utmaningen?: Köpstopp och sparmål 25 oktober 2013- Juni 2014
  • studentska

    Hur definierar ni ren konsumtion? Det var lite vagt tycker jag. Har ni också övervägt såna saker som att t.ex. använda tygblöjor till barnet som är på väg eftersom det är ett billigare alternativ som finns och dessutom sparar miljö och plånbok? Har ni bil? Hur har ni så fall tänkt er användningen av den, bara nödvändiga resor eller nöjesresor med? Blir i så fall bensinen ren konsumtion för nöjesresor? Många frågor jag är bara nyfiken, är inte ute efter att döma eller ifrågasätta på något sätt.

  • MariiaF
    studentska skrev 2013-10-22 20:28:20 följande:
    Hur definierar ni ren konsumtion? Det var lite vagt tycker jag. Har ni också övervägt såna saker som att t.ex. använda tygblöjor till barnet som är på väg eftersom det är ett billigare alternativ som finns och dessutom sparar miljö och plånbok? Har ni bil? Hur har ni så fall tänkt er användningen av den, bara nödvändiga resor eller nöjesresor med? Blir i så fall bensinen ren konsumtion för nöjesresor? Många frågor jag är bara nyfiken, är inte ute efter att döma eller ifrågasätta på något sätt.
    Ren konsumtion för oss är att köpa i vårt tycke onödiga saker som vi lagt pengar på tidigare, te x fika, kläder, prylar överlag. Saker som inte är nödvändiga för att vi ska fungera i vardagen. Tygblöjor har vi funderat på, men nej, tror kanske att tvättkostnaden och det arbete som man måste lägga ner ( vi betalar vattnet) går jämt ut. Blöjor anser vi vara nödvändigt =) . 

    Besinen, vi kommer att få en bil som är billigare i besin /försäkring/ skatt och kommer att sälja den vi har i dagsläget. Vi har kommit överrens om att inte ta bilen någonstans där vi anser det skäligt. Alltså inte till för att åka ut bara för att, utan till resa hem till familjen över jul, till BB etc.

    Det är tankarna just nu, men som sagt jag håller med om att det är lite svagt, men tror att man får komma underfund med vad som måste anses vara nödvändigt på vägen, tillsammans.  
  • studentska
    MariiaF skrev 2013-10-23 06:24:59 följande:
    Det är tankarna just nu, men som sagt jag håller med om att det är lite svagt, men tror att man får komma underfund med vad som måste anses vara nödvändigt på vägen, tillsammans.  
    Det är nog en vettig tanke. Tack för ditt svar och lycka till!
  • MariiaF
    Linthe skrev 2013-10-24 05:59:32 följande:
    Följer
    Vad roligt! Idag ska räkningarna betalas in och jag uppdaterar läget senare. 
  • MariiaF

    Uppdatering:

    Igår var vi och storhandlade mat, blöjor och toalettpapper för två veckor framåt., det kan dock tänkas att behöva komplettera med någon extra mjölk och liknande. Summan hamnade på 1354 kr.

    La in räkningar idag och det var inte så rolig syn, det betyder att vi inte kommer att kunna spara nämnvärt denna månaden (försöker iallafall spara 3000 kr) /månad.  Jag hatar egentligen att ha räkningar liggandes och allra värst är det när man har te x en klarna-räkning där man bara betalat ett visst belopp. Nu är alla  vanliga räkningar betalda och jag hoppas innerligt att det inte kommer någon "trevlig" överrraskning. 

    Jag har lagt ut lite kläder på Tradera och har hittills sålt för 450 kr och inväntar betalning, barnvagn ligger ute på blocket. Jag kanske kommer att få sänka priset på den...?  Har fler saker hemma som ska ut på blocket och Tradera. 

    Julklapparna har jag funderat en hel del på och jag har hittat i mina gömmor helt oanvända prylar som bara samlar damm som jag kan ge bort i julklapp. Vad sägs om en ny barnkappa i ull, böcker, oanvänt smink etc. Förstår inte att jag bara köpt och sedan låtit det ligga gömt i garderoben?! 

    Detta "lilla" projekt är nog så mycket mer än att bara spara pengar och rensa upp i ekonomin, det handlar om att förändra en hel livsstil. Ut med det gamla och in med det nya!

    Fortsättning följer....

     

  • MariiaF
    MariiaF skrev 2013-10-26 07:13:39 följande:
    Uppdatering:

    Igår var vi och storhandlade mat, blöjor och toalettpapper för två veckor framåt., det kan dock tänkas att behöva komplettera med någon extra mjölk och liknande. Summan hamnade på 1354 kr.

    La in räkningar idag och det var inte så rolig syn, det betyder att vi inte kommer att kunna spara nämnvärt denna månaden (försöker iallafall spara 3000 kr) /månad.  Jag hatar egentligen att ha räkningar liggandes och allra värst är det när man har te x en klarna-räkning där man bara betalat ett visst belopp. Nu är alla  vanliga räkningar betalda och jag hoppas innerligt att det inte kommer någon "trevlig" överrraskning. 

    Jag har lagt ut lite kläder på Tradera och har hittills sålt för 450 kr och inväntar betalning, barnvagn ligger ute på blocket. Jag kanske kommer att få sänka priset på den...?  Har fler saker hemma som ska ut på blocket och Tradera. 

    Julklapparna har jag funderat en hel del på och jag har hittat i mina gömmor helt oanvända prylar som bara samlar damm som jag kan ge bort i julklapp. Vad sägs om en ny barnkappa i ull, böcker, oanvänt smink etc. Förstår inte att jag bara köpt och sedan låtit det ligga gömt i garderoben?! 

    Detta "lilla" projekt är nog så mycket mer än att bara spara pengar och rensa upp i ekonomin, det handlar om att förändra en hel livsstil. Ut med det gamla och in med det nya!

    Fortsättning följer....

     
    Menar att jag vanligtvis försöker att spara 3000 kr/månad, dock inte denna månaden. 
  • Stokke

    Sugen på att hänga på.
    Dock är jag inte lika extrem när det kommer till köp av nya kläder. Jag behöver nya vinterskor och maken en ny vinterjacka.

    Dock kan jag dra in på impulsshoppingen :)

  • MariiaF
    Stokke skrev 2013-10-27 14:59:06 följande:
    Sugen på att hänga på.
    Dock är jag inte lika extrem när det kommer till köp av nya kläder. Jag behöver nya vinterskor och maken en ny vinterjacka.

    Dock kan jag dra in på impulsshoppingen :)
    Följ med! Det blir roligare när man kan peppa varandra lite. Nya kläder kan du köpa second hand, Tradera =) 

     
  • Stokke

    Våra åtgärder.
    Vi har införskaffat matkasse för satt få bort småhandlandet. Vi tog en kasse för fyra trotts att vi bara är två, perfekt till matlådor samt lunch på helgerna. Får första kassen idag.

    Julklappar till syskonbarn är redan inhandlade. Till de vuxna i familjen är förslaget att vi alla drar ner på julklappshandlandet och spelar julklappaspelet i stället.

    Kom på att jag igår köpte två fuck cancer armband. Men det anser jag är att skänka pengar till ung cancer och dess forskning.

    Secend hand kommer min man inte att hå med på. Men bara nödvändigt ont får köpas.
    Nya vinterskor är ett måste för mig, och de hade jag planerat sedan i våras, precis som makens vinterjacka. Dock nya påhitt ska det sättas stopp för.

    Nu kör vi :)

Svar på tråden Vill du anta utmaningen?: Köpstopp och sparmål 25 oktober 2013- Juni 2014