• Anonym (08)

    Sonen allergisk

    Min 3-åring är allergisk mot jordnöt och en del nötter. Ej mandel eller hasselnöt. Det högsta han fick på blodprovet var på valnöt, 9,2 ibe av 100 vilket gör honom till Rast 3. De andra var han rast 2 på. Min fråga är: Vågar vi ge honom choklad där det står "kan innehålla spår av nötter"? Han har tidigare ätit choklad utan reaktion. Vi kanske kan testa oss fram? Vill ju inte begränsa honom i onödan men samtidigt inte riskera. Han fick en reaktion förut när han åt jordnötter, fick då nässelutslag i ansiktet, det var efter det vi fick göra blodprovet.

  • Svar på tråden Sonen allergisk
  • Allergiexperten

    Hej! När det står att det kan finnas spår av nötter så kan man inte garantera att det är helt fritt från jordnöt också. Därför avråder jag från blandade nötter i alla former. Eftersom han har nöt och jordnötsallergi så bör han alltså inte äta nötter eller jordnötter men har han inte reagerat på mandel och hasselnöt så borde det gå bra att äta dessa i ren form. Men man vet aldrig när en allvarlig allergisk reaktion kan komma och sonen är liten så jag skulle avråda helt från nötter några år framåt. Då blir det enklare för er och omgivningen att veta vad man ska förhålla sig till.
     
    Det man kan göra är att testa om han har livshotande allergi, dvs utöka analysen av provet som är taget. Ofta sparas blod en viss tid och då kan man göra efterbeställningar. Fundera på det och ta kontakt med läkaren som ordinerat tidigare analys. Be också att få en ordentlig genomgång av provsvaret och vad det betyder för sonen.
    Vänliga hälsningar Anitha 

  • NollÅtta

    Tack för ditt svar! De sa inget om att man kan göra en utökad analys av blodprovet, vi har bara fått siffrorna dvs var han ligger på skalan 0-100. Sen sa de att det är ganska låga allergener men man vet inte hur han reagerar nästa gång. Det är all info vi fått typ. Heter denna utökade analys något så jag kan be om en sådan? Vår läkare verkar inte erfaren tyvärr och kan inte så mycket..vi fick tjata oss till att ens få göra det första blodprovet..

Svar på tråden Sonen allergisk