• Martinsson

    Gravid och överviktig

    Är det någon mer som sitter i min sits?
    Jag hade velat ha mer information och hjälp från andra som har det likadant..
    Vet inte vad jag ska göra.. Mår psykiskt dåligt över detta. Har flera vänner som är gravida och har fått fina magar, men jag är rädd att jag inte kommer få en fin gravidmage.
    Jag är nu i veckan 16 (15+4), min vän är i vecka 15 och det syns redan på henne. Barnmorskan tror att det kan dröja några veckor till innan det ens kommer synas på mig, vilket grämer mig fruktansvärt mycket.
    Jag kan ju tillägga att jag vid första besöket hos barnmorskan vägde jag 98 kg till mina 173 cm och var då i vecka 9.
    NÅGON som har det som jag?
    Hade varit skönt att ha någon att bolla tankarna med som sitter i samma sits.


  • Svar på tråden Gravid och överviktig
  • Masken84

    Jag är och var överviktig dock kanske så mycket. Är 163cm lång och vid första barnet vägde jag 80 kg på inskrivningen. Gick väl upp ca 15 kg. Sen hann jag inte direkt gå ner så mycket så blev jag gravid igen.

    Men alla graviditeter är olika på mig syndes det inte förän i v 17-20 att jag var gravid fick en riktig kula direkt. Med andra barnet syndes det redan i v 10. Sen beror det ju på hur barnet ligger hur din moderkaka ligger osv.

    Jag vet att man jämför med andra men försök att tänka posetivt! Din mage kommer :)

  • Swifta

    Jag är i samma sits och i vecka 15. (Dock inte 40+, men 30+.)

    Tycker inte det gör så mycket om magen inte syns förrän sent, jag är mer orolig för komplikationer. Eller för att min kropp inte ska orka. Har redan en hel del ont i ryggen och känner mig som 90 år när jag ska resa mig ur soffan. Om det är så nu.. hur ska det då bli sista månaderna.. huga..

    Så blir jag tvungen att göra ett sådant där sockerbelastningstest. Det är först i vecka 28 men jag gruvar mig för det redan nu.

  • Masken84

    Har du ont i ryggen redan nu så skulle jag rekomendera att gå och simma, gå promenader, använda sådant där bälte hmm minns ej vad det heter!

    Det kommer bara bli tyngre och tyngre så gör allt för att förebygga mer smärta då du får det oavsett.

  • aleakim

    Jag är överviktig vägde 67,4 på inskrivningen. Låter ju inte mycket alls, jag vet, men jag är 157 cm lång och då är det nästan 10 kg för mycket tyvärr. 

    Som Masken skriver så beror det ju på så mycket, inte bara vad man själv väger. Jag är ganska rund men allt sitter på rumpa och lår, magen har alltid varit platt, den går nästan inåt vanligtvis så jag fick en liten bula runt vecka 13. Allt spelar ju roll verkligen :)
    Allra mest verkar det bero på hur man bär barnet, min lilla verkar ligga ganska långt fram och syns tydligt. Min mamma däremot är lång och smal, 55 kg till 172 cm, och hon hade nästan helt platt mage till sjätte månaden. Hon hade inga problem alls med att knäppa sina vanliga jeans helt fram tills dess. Sen blev hon jättestor, och jag menar verkligen jättestor. Kan bara tänka mig hur det måste sträckt i huden på magen då, fattar knappt att huden höll ärligt talat :P 

    Veckorna går så himla fort och helt plötsligt kommer vi sitta där med stora magar :)

  • Swifta
    Masken84 skrev 2013-10-25 11:48:28 följande:
    Har du ont i ryggen redan nu så skulle jag rekomendera att gå och simma, gå promenader, använda sådant där bälte hmm minns ej vad det heter!

    Det kommer bara bli tyngre och tyngre så gör allt för att förebygga mer smärta då du får det oavsett.
    Jo jag försöker göra det. Men det blir lite ond cirkel när man redan har ont. Svårt att träna så mycket då, mer än att liksom "mjuka upp". Men har en lång historia av ryggont också, pga tokmycket svank. Skulle säkert bli bättre om jag var vältränad men tyvärr aldrig helt bra. Och svanken blir ju inte precis mindre av bebiskula
  • Masken84

    Därför är vatten gympa och simning perfekt påverkar inte kroppen så mycket men man samtidigt rör sig!

    Önskar att jag hade tid till att gå till badhuset men har en son på 19 månader och en dotter på 2 månader så finns ej tid för det än. Får bli promenader :)

  • Emelius
    Martinsson skrev 2013-10-25 11:29:58 följande:
    Är det någon mer som sitter i min sits? Jag hade velat ha mer information och hjälp från andra som har det likadant.. Vet inte vad jag ska göra.. Mår psykiskt dåligt över detta. Har flera vänner som är gravida och har fått fina magar, men jag är rädd att jag inte kommer få en fin gravidmage. Jag är nu i veckan 16 (15+4), min vän är i vecka 15 och det syns redan på henne. Barnmorskan tror att det kan dröja några veckor till innan det ens kommer synas på mig, vilket grämer mig fruktansvärt mycket. Jag kan ju tillägga att jag vid första besöket hos barnmorskan vägde jag 98 kg till mina 173 cm och var då i vecka 9. NÅGON som har det som jag? Hade varit skönt att ha någon att bolla tankarna med som sitter i samma sits.
    Jag hade en startvikt på ca 85 kg till mina 169 cm och jag tyckte det tog så lång tid innan det syntes att man verkligen var gravid och inte bara plufsig. På mig dröjde det ända fram till vecka 27-28 innan folk började fråga. Skickar med en bild på magen i vecka 27 så du får ett hum.

     


  • Emelius
    lizafredriksson skrev 2013-10-25 14:27:01 följande:

     


    Jag väger 100 + och är nu i vecka 23 och min mage är stor och rund det här är mitt tredje barn.

    På bilden är jag i .v.22 
    Fin mage :)

    Glömde skriva i mitt inlägg att det här är mitt första barn
  • Martinsson

    Haha. Måste bara säga att egentligen skulle detta hamna på ung och gravid, då jag bara är 21 år ;)

    Någon som vet om man kan flytta eller ta bort denna?

    Förresten, vilka fina magar ni har :)

  • lizafredriksson
    Emelius skrev 2013-10-25 14:52:54 följande:
    Fin mage :)

    Glömde skriva i mitt inlägg att det här är mitt första barn

    Tack :)

    Jag fick mage ganska sent med min första men i v.20 så kom magen och man såg att jag var gravid fast jag var ganska överviktig.  
  • Emelius
    lizafredriksson skrev 2013-10-25 20:05:28 följande:

    Tack :)

    Jag fick mage ganska sent med min första men i v.20 så kom magen och man såg att jag var gravid fast jag var ganska överviktig.  
    Jag kände som om jag fick vänta hur länge som helst innan det verkligen började synas och folk runt om mig säger fortfarande att min mage ser ganska liten ut för att vara så pass långt gången, 33 hela veckor imorgon. Men symfysmåtten visar på att allt ser helt normalt ut så man ska väl bara vara tacksam :)
Svar på tråden Gravid och överviktig