• idape

    Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?

    Jag ska snart föda. 2 v kvar till bf. Nu har jag haft mensvärk i ca 2 v som blivit värre senaste 2 dagarna. Kanske är nåt snart pågång? Känner mig jätterädd inför förlossningen och hur den ska starta. Hur känns värkarna egentligen när det börjar? Jag brukar ha en fruktansvärd mensvärk som inte hade gått att stå ut utan ipren. Jag vrider och vänder i sängen och kan inte vara still så ont gör det. Är det nåt jag kan jämnföra med som smärtan känns när man har värkar? Sen har jag hört att det värsta är det sista man ska öppna sig. Hur exakt känns det? Känns det liksom att det öppnar sig?! Eller är det oxå som värkar i mage/rygg eller som ett fruktansvärt tryck eller stickningar/ilningar eller som att man liksom sprängs nertill? Hur skulle ni beskriva det? Sen när huvudet ska ut bränner det som eld har jag hört. Men precis innan det är det jag är räddast för. Hoppas nån vill förklara! Jag vill bara veta hur ont det än gör så ni behöver inte vara oroliga för att skrämma mig. Jag vill vara förberedd på det värsta! Och om jag nu tar epiduralen måste väl den hjälpa mot detta??

  • Svar på tråden Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?
  • Evm

    Det är väldigt olika för alla, det går inte att säga eftersom alla dessutom upplever det olika. Jag tex tyckte att öppningsskedet gjorde fruktansvärt ont, lång tid tog det också, men att krysta tyckte jag inte gjorde ont alls, det var bara jobbigt. En kompis till mig tyckte tvärtom, att öppningsskedet inte var så farligt men att krystandet var fruktansvärt. Och en tredje kompis som kom till förlossningen och ba, hoppsan öppen 4cm och hoppsan där födde jag henne utan att det gjorde ont. Jag tyckte inte att det kändes som mensvärk alls men det kan det säkert kännas som för någon annan.

  • viseversa

    Ja som mensvärk som blir värre och värre. Det gör ont i nedre delen av ryggen och fram. Och man känner när dom kommer som i vågor. Tja värkarna i slutet är ju dom som gör mest ont. Och dom kommer också tätast. Det GÖR ONT att föda barn det ska man ha klart för sig.MEN man klarar av det=)


    Instagram...LOVALOVISA
  • Carniwhore

    Jag upplevde inte heller värkarna som något som ens liknar mensvärk. Första dagen med mensvärk har jag så ont att jag inte kan göra annat än att bara sitta på toaletten i stort sett. Så jag har rejäl mensvärk då men upplevde inte värkarna som ens i närheten av damma onda. Kan inte förklara känslan då inget jag upplevt går att liknas vid det. Kanske som ett sug samtidigt som det tar tag inuti och vrider om. Haha vilken dålig förklaring. Men många säger ju att det känns som mensvärk så det där väl så, olika för alla. När huvudet står i öppningen så gör det såklart väldigt ont. Men jag lyckades ändå stå emot att krysta ut honom direkt utan det stod och tänjde ganska länge innan resten av sonen gled ut. Tyckte ändå det var hanterbart för man vet att det snart är över. Kan inte svara på hur det varit med Eda då jag inte hade det, inte heller någon annan smärtlindring i krystningsskedet. Det kommer gå fint ska du se!

  • Evm

    Jag skulle nog beskriva det som att det är någon där inne som försöker ta sig ut. Man liksom vrids om från insidan och det kändes som att jag skulle gå av. Jag hade eda, för mig tog den inte jättebra så jag hade fortfarande väldigt ont men för dom den fungerar för blir öppningsskedet i princip smärtfritt vad jag förstått., även på slutet Ja det gör ont när huvudet är halvvägs ute och man väntar på nästa värk, men för mig var det en väldigt kort stund och somsagt, ingenting mot hur ont öppningsskedet gjorde.

  • viseversa

    Krysta är ingenting i jämförelse. Jag tyckte det var en lättnad när man får krysta för då vet man att det snart är över och bara den sista biten kvar. Visst gör det ont när huvudet kommer ut men det är inte ens i närheten av samma smärta som värkarna. Och så fort barnet är ute så släpper ALL smärta=). Cet är värt det. Jag har fött 4 barn=).


    Instagram...LOVALOVISA
  • idape

    Tack snälla för era svar!! Det hjälper mycket att läsa!!
    Känns det mest i magen, mellan benen eller i ryggen och rumpan när man öppnar sig i slutskedet? Nån mer som vill förklara den känslan? Är det som att man sprängs nertill?!
    Är det fler som vill berätta?! 

  • Locas

    Jag tyckte öppningsvärkarna va HEMSKA ! "Rövbrytarvärkarna" kallade ja dom;) kändes som nån tog en laser å lasrade bort rumpan från svanken haha ! De sista värkarna känns mest i rumpan typ tycker jag, å när huvudet va i öppningen "brann" de inte alls, de spände bara å va mest jobbigt:)

    Oroa dig inte, de kommer gå galant :) kom ihåg å andas bara å få inte panik :)

  • idape

    Tack för att du berättar. Det känns ungefär så illa som jag kan tänka mig då....he he
    Men om man tar epiduralen måste väl den hjälpa?! 

  • Locas

    Oh ja epiduralen hjälper :) inte vid krystvärkarna dock men då får du lustgas:) epiduralen hjälpte så ja fick vila de 2 sista timmarna när ja öppnade mig de sista 5cm iaf:) innan dess grät ja vid varje värk haha :)

  • Evm

    Jag var jätterädd efter min första förlossning och inför den andra läste jag boken "föda utan rädsla" den är verkligen jättebra!

Svar på tråden Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?