• Karr0

    Övertala mina föräldrar till att få köpa katt

    HejGlad
    Jag är en tjej på 12 år och jag vill gärna köpa en katt, nu låter det ju som en enkel sak att övertala men det är lite jobbigare än så.
    Vi har redan en hund som är 2 år men den gillar inte mig och jag gillar inte den (jag gör inget dumt mot den)
    Och så har jag alltid varit en kattperson medans mamma inte tycker om katter för att när hon och pappa var nygifta så fick dem en läkarbevisat psykiskt sjuk katt som rev dem heeela tiden så mamma gillar inte katter men pappa vet jag inteObestämd
    Jag vet ansvaret för en katt och det är ju ganska mycket samma som en hund så jag är beredd att borsta länge och klippa klor och byta vatten och torka upp spyor och hårbollar och rensa kattlådan osv.
    Så snälla hjälp, vad ska jag göra?!

    Också så vet jag inte riktigt vilken ras jag ska ta, jag vill gärna ha en lugn inomhus katt som vill bli klappad och har långt hår och den vill mysa hela tiden Skrattande Katt Tycker att Maine Coon rasen verkar bra men hittade aldrig deras egenskaper eller nåtGlad
    Tack så mycket för hjälp Hjärta

  • Svar på tråden Övertala mina föräldrar till att få köpa katt
  • viseversa

    Ja du så länge du bor hemma och dina föräldrar säger nej är det inte mycket du kan göra är jag rädd. Förstår dock att du vill ha en katt dom är ju såå söta och mysiga djur. Sen undrar jasg om din hund går ihop med katter? Alla hundar gör inte det nämligen och det kan ju vara bra att veta INNAN man skaffar katt. Har hört att ragdoll katten är väldigt snäll och medgörlig. Den är tydligen den mest poppulära rasen nu också=) Men dyra såklart då det är en raskatt. Annars kan man köpa en "huskatt" det måste itne vara en raskatt för att vara en älskad familjemedlem. 


    Instagram...LOVALOVISA
  • Karr0

    Viseversa altså jag bor i villaområde och då så finns det många katter som går omkring så när jag går på promenad med hunden (shetland sheepdog) så brukar jag alltid hälsa på katterna och han har inge problem med att vara nära dem då men han är en liten hund 35cm om de spelar nån roll.. 

  • Teresa 914

    Nu kommer du inte att få höra det du hoppas på men då det gäller att skaffa djur är det alltid föräldrar som har det sista ordet. Det är inte för att ett barn i familjen inte vill ta ansvar men för att en del av ansvaret med ett djur är för stort för ett barn/tonåring. Det ska alltså vara en vuxen som tar det stora ansvaret. Med det stora ansvaret menar jag inte bara det där som är kul och gulligt i början som blir rutin och tråkigt sen (som exempelvis att tömma låda, borsta päls och mata) utan också allt annat. Försäkringar och veterinärbesök till exempel. För katten blir dyr. Om jag tänker på vår kisse till exempel så blev hon sjuk i början då hon ännu var unge (hon fick urinvägsinfektion) och behövde en speciell antibiotika, prover skickades också till en större instans, det blev nästan 2000 kr. Sen steriliserade vi henne och det blev nästan 1000 kr till. Dessutom var jag hemma från jobbet den dan och fick ingen lön. Sen fick hon öronkvalster som smittade till hunden och vi droppade bådas öron en hel sommar, varje morgon och kväll. Dessutom har vi vaccinerat henne och det kostar också... Min väninnas katt blev påkörd och illa skadad. Eftersom det var en helg var de tvungna att åka 200km till veterinären som hade jour. Att operera katten kostade nästan 8000 kr. Plus bensinen. Visste du annars att avlivning också kostar. Väninnan var sen hemma med katten i tre dagar =ingen lön. Åker vi någonstans ska vi alltid hitta nån som sköter katten, hunden trivs på kennel men katten vill vara hemma. Visst kan en granne komma över och mata men inte nån längre tid (katter är sällskapliga). Och då kan jag tillägga att vi har bra grannar här där vi bor. Sen kostar ju katten ibland också om det är en renrasig, upp till 10 000 kan den kosta . Maten är också dyr, vi lägger nog mer på kattmat än hundmat varje månad, för att inte prata om sanden. Det finns billiga skitsorter som funkar dåligt och de som funkar är dyra. Och har katten tråkigt på dagen då du är borta kan den hitta på vad som helst. Vår kisse har förstört headset, mobilladdare, två sladdar till vår Wii, mjukisdjur, en prydnadskudde och flera prydnadsföremål. Nä, jag skulle inte byta bort min katt men trots att jag fick henne gratis har hon inte varit billig i drift . Men det är ju så att den man älskar tar man hand om. Jag hoppas du kanske fått en inblick i hur stort ansvaret är och att det är de som ska betala och vara hemma, föra till veterinär osv. Då jag var i din ålder drömde jag också om djur men fick inga alls och nu som vuxen kan jag förstå varför. Men inget hindrar dig att skaffa sen då du är vuxen och har en stabil familjesituation och stabil ekonomi). Så länge kan du erbjuda dig att hjälpa till i ett kattstall (eller vad det nu heter dit hittekatter förs).

  • Jd03

    Jag har samma. Problem vill också ha en katt o är tolv år men morsan säger att det är ansvar o dem fäller även mycket o spicelt de långhåriga .

  • bondkatt

    Om era föräldrar säger att katter tappar hår finns det t.ex. bondkatter som är gulliga, mysiga och ända inte fäller hår :) Förresten kan heller inte övertyga mina föräldrar att köpa mig en katt pga att vi bor i lägenhet. Det är riktigt tris. :(

  • UnknowUnicorn

    Du vill skaffa katt? Om du är ett barn och bor hemma så tror jag att det inte finns mycket hopp. Speciellt om din mamma inte gillar katter. Men det finns några saker du kan göra. Försök att hjälpa till extra mycket hemma, städa rummet direkt efter att du har tagit fram något, samla pengar, och liknande. Du kan också skriva ett brev. Skriv vad du vet om katten.

    Skriv vad som är problemen och hur du kan fixa dom. När dina föräldrar har haft en bra dag, säg att du vill ta ett samtal med dom. Fråga varför du inte kan ha en katt. Tänk också på att du kan adoptera. Det finns många katter som behöver hem, dom kostar också inte lika mycket som en raskatt. Om du ABSOLUT behöver en raskatt, var berädd på att betala över 6000 för den. En adoptionskatt som är vuxen, kostar runt 1500 inklusive avmaskning, kastrering, vaccination, etc. En kattunge kostar runt 900. Komihåg att kattmat kan kosta ganska mycket i månaden. Om du har tillgång ut så tycker jag att du köper en kattlucka så att den kan gå in och ut. Kattlåda kan kosta runt 400. Kattsand kostar också ganska mycket.

    Halsband kan vara nödvändigt. Det är bra om katt är chippad/tatuerad eller båda. Om du har syskon så kan du fråga om dom också vill ha en katt. Lycka till!

  • UnknowUnicorn

    Du vill skaffa katt? Om du är ett barn och bor hemma så tror jag att det inte finns mycket hopp. Speciellt om din mamma inte gillar katter. Men det finns några saker du kan göra. Försök att hjälpa till extra mycket hemma, städa rummet direkt efter att du har tagit fram något, samla pengar, och liknande. Du kan också skriva ett brev. Skriv vad du vet om katten.

    Skriv vad som är problemen och hur du kan fixa dom. När dina föräldrar har haft en bra dag, säg att du vill ta ett samtal med dom. Fråga varför du inte kan ha en katt. Tänk också på att du kan adoptera. Det finns många katter som behöver hem, dom kostar också inte lika mycket som en raskatt. Om du ABSOLUT behöver en raskatt, var beredd på att betala över 6000 för den. En adoptionskatt som är vuxen, kostar runt 1500 inklusive avmaskning, kastrering, vaccination, etc. En kattunge kostar runt 900. Komihåg att kattmat kan kosta ganska mycket i månaden. Om du har tillgång ut så tycker jag att du köper en kattlucka så att den kan gå in och ut. Kattlåda kan kosta runt 400. Kattsand kostar också ganska mycket.

    Halsband kan vara nödvändigt. Det är bra om katt är chippad/tatuerad eller båda. Om du har syskon så kan du fråga om dom också vill ha en katt. Lycka till!

  • Morris är min katt

    Jag har levt med katter i hela mitt liv, och jag tycker att det är bland det bästa som finns. Visst, veterinären kan kosta lite, men ifall ni har en försäkring brukar det gå bra. Jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar om alla fördelar om att ha katt, (visa helst söta bilder också), och erbjud dig att ta hand om den. Jag skulle helst rekommendera att köpa en huskatt, för att de är väldigt billiga, vilket är ett plus ifall föräldrarna inte är jättesugna på en katt.

Svar på tråden Övertala mina föräldrar till att få köpa katt