• Nyfike­n gul
    Äldre 28 Oct 00:00
    8340 visningar
    4 svar
    4
    8340

    Öppnat ett sparat dokument - men det var tomt? Hur får tillbaka texten?

    Har lite dokument sparat i datorn, använder wordpad till dom få dokument jag behöver. 

    Har alla samlat i en mapp på skrivbordet. Nu skulle jag öppna ett av dessa dokument.  Ser det sparade dokumentet och öppnar  - men det är TOMT!

    Finns ingen text.  Ingenting.

    Den sparade rubriken finns kvar och stänger jag dokumentet så står det att filen är 8 mb stor.  Men det finns inget där...

    Jag har skrivit kontinuerligt i detta dokument och för varje stycke har jag sparat dokumentet och jag vet med säkerhet att all text fanns kvar när jag sparade det sista jag skrev och stängde ner dokumentet.  

    Har även hittat ett större dokument som är på 34 mb som också jag skrivit och sparat och när jag öppnade det så var det bara en massa konstiga tecken - bara fyrkanter .  

    Wordpad är det enda program jag har att skriva i förutom i anteckningar.  

    Ala andra dokument är kvar och orörda men just dessa två är borta fast det står att det ska finnas något skrivet...

    Vad har hänt? Kan jag få tillbaka dokumenten i någon form?  

    Och kanske viktigast av allt - hur gör jag för att slippa denna överaskning längre fram?  Hur slipper jag märkliga fyrkanter och raderade dokument?

    Det är bara jag som har tillgång till datorn och den stängs av helt och hållet på natten.  - Ingen standby eller så utan all ström ur och inget batteri eller så som slukar energi eller nåt.   


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Öppnat ett sparat dokument - men det var tomt? Hur får tillbaka texten?
  • Äldre 28 Oct 00:15
    #1

    Aj, det låter som att det har blivit korrupt. Hade du haft word eller openoffice så KANSKE dokumenten hade funnits i tempmappen till programmen. De kan finnas i datorns tempmapp, men det är inte troligt, tyvärr.

    I framtiden så gör du klokt i att ladda upp dokumenten i en cloudservice , backar upp på USB. bränner på skiva, sparar extra i en annan plats på datorn som annat filformat (pdf, till exempel) och skriver ut på papper med jämna mellanrum. (Jag sumpade tre historier på 2-300 sidor var en gång för att jag bara hade dem på ett ställe....)


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Äldre 28 Oct 08:18
    #2

    Testa att lägga upp dokumentet på Google Drive och se om den kan åtgärda problemet: https://drive.google.com

    Google Drive sköter sen allt sparande, versionshistorik, backuper etc. så du slipper bry dig. Otroligt smidigt.

  • Äldre 28 Oct 08:21
    #3

    En textfil på 8 MB verkar ju enormt stor! En Wordpad-fil borde väl inte vara mer än ett par hundra kB.

    Ett desperat försök (men du har ju inget att förlora), kanske kan rädda dokument 2: Öppna dokumentet, markera all text (ctrl + A), öppna ett helt nytt tomt dokument och klista in texten där (ctrl + V). Har du tur så går det att läsa nu, men jag lovar inget.

    Du kan ju prova samma på dokument 1, så ser du i alla fall om där finns något att kopiera.

    Annars: försök att öppna dokumenten på en annan dator. Eller ladda ner t.ex. OpenOffice (en gratis Word-variant) och se om du kan öppna dem där. 

    Har du startat om datorn? Kört antivirusprogram? Det finns väl en drös med reparations- och underhållsprogram för Windows, men jag kör Mac själv så jag känner inte till dem. 

  • Äldre 13 Oct 14:28
    #4

    försvunnet dokument

Svar på tråden Öppnat ett sparat dokument - men det var tomt? Hur får tillbaka texten?