• Äldre 29 Oct 15:54
    4676 visningar
    22 svar
    22
    4676

    Vi som kämpar för snitt våren 2013 med tvåan

    Jag väntar nummer två och hoppas på kejsarsnitt även om jag är nervös för det. Blev igångsatt med dottern för jag hade sån hemsk foglossning och mådde skit. Blev klippt med flera operationer efter och dottern hamnade på neo och låg i en cpap. Jag blev deprimerad av detta och kunde inte gå på två månader efter. Bf 8 april och väntar på Aurora samtal som jag är skit nervös för. Är det fler i samma sits kan vi väl följas åt och stötta varandra

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-29 16:21
    Menar 2014 såklart!

  • Svar på tråden Vi som kämpar för snitt våren 2013 med tvåan
  • Äldre 29 Oct 15:57
    #1

    Hej! Vill bara önska dig lycka till och grattis till kommande bebisen. Btw- du menar "våren 2014" eller hur?

  • Äldre 29 Oct 16:25
    #2

    Tack! Menar 2014 ja:)

  • Äldre 29 Oct 16:26
    #3

    Jag fick mitt snitt augusti -13 men vill ändå slänga in en länk! Om du verkligen står på dig och läser in dig på detta material så ska det mycket till för att få nej (då har du en läkare som inte följer Socialstyrelsens riktlinjer och då skulle jag be om en annan läkare). I materialet står det precis vad som är giltiga skäl och inte.

    Jag vill också tipsa om att tacka ja till stödsamtal och liknande, har man gjort sådant och ändå vill ha snitt så väger det tungt.

    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/nationella-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf

  • Äldre 29 Oct 16:27
    #4

    Hej,

    Vart bor du?

    Jag hade snitt med min etta pga av att han låg i säte.
    Jag trodde att det skulle vara så gott som omöjligt att få snitt även anra gången då jag faktiskt inte har några egentliga anledningar, förutom att jag tyckte väldigt mycket om snitt. Men när jag träffade min barnmorska förra veckan sa hon att det bara var för henne att boka en tid för kejsarsnitt. Jag behöver inga samtal eller utredningar.      

  • Äldre 29 Oct 16:48
    #5

    Här hänger jag på!
    Jag har varit på mitt första aurorasamtal, och har en tid till läkare i mitten av nov. Jag har läst socialstyrelsens material och verkligen visat vad jag vill för min aurora bm, men hon sa kallt "nej, det här kommer du aldrig bli godkänd för, men jag har ju inget annat val än att skicka dig vidare till en läkare, men bered dig på att få ett nej".

    så det känns halvbra inför läkarbesöket... 
    vart bor du någonstans?
    Jag bor i Gbg. 

  • Äldre 29 Oct 17:09
    #6

    Jag har med läst Socialstyrelsens regler men tack för tips.
    Bor i Halland och här ska de med vara hårda. Kämpade i flera veckor för igångsättning med ettan. Ingen fattar hur dåligt man mår av detta. När har du bf?
    Gick hon igenom alternativen? Tror de tappar mycket förtroende när de säger nej direkt inte rätt metod.

  • Äldre 29 Oct 17:50
    #7
    lotie skrev 2013-10-29 17:09:56 följande:
    Jag har med läst Socialstyrelsens regler men tack för tips.
    Bor i Halland och här ska de med vara hårda. Kämpade i flera veckor för igångsättning med ettan. Ingen fattar hur dåligt man mår av detta. När har du bf?
    Gick hon igenom alternativen? Tror de tappar mycket förtroende när de säger nej direkt inte rätt metod.
    Hur kommer det sig att du fick igångsättning med ettan?
    Det var ett alternativ aurora bm gav mig, igångsättning... känns inte som något alternativ alls för min del med tanke på att jag är livrädd för att förlossningen ska bli utdragen och sluta med akut ks eller sugklocka / att man klipps, eller att man spricker för mycket.

    Jag fick samma aurora bm som jag hade när jag väntade ettan, och hon var lika kall då. det var därför det inte ens blev något samtal till en läkare för att se om jag blev beviljad snitt. Då accepterade jag bara att hon sa "nej du har en perfekt kropp för att föda barn", men denna gången kom jag väl förberedd så hon kände väl att hon inte kunde göra annat än att ge mig en läkartid. jag hoppas så innerligt att läkaren inte är lika svår...

    jag är beräknad till 6 feb.

    nu har jag ju ändå provat på att föda vaginalt, och det blev precis lika hemskt som jag befarade, men aurora bm tyckte att "nu vet vi ju att din kropp KAN föda vaginalt och du hade en okomplicerad förlossning på papperet"...
     
  • Äldre 29 Oct 17:52
    #8

    ursäkta, nu såg jag i din TS varför du blev igångsatt..

  • Äldre 3 Nov 00:04
    #9

    Jag var på aurora samtal samt läkarbesök redan efter min första förlossning. Jag fick redan då en garanti för att få snitt för andra barnet, om jag inte såg andra alternativ. Så jag kämpar inte för snitt utan snarare försöker välja mellan två alternativ som för mig känns ungefär lika otäcka! Jag kanske kan få skriva här med er ändå?
    Min första förlossning var också en igångsättning som blev traumatisk för mig. Nu i efterhand så litar jag inte på sjukhus och förlossningspersonal så att föda vaginalt eller lägga sig under kniven känns inte bra något av det.
    Fick problem både med ryggbedövningen och lustgasen och det spelar också roll. Lustgasen framkallade kräkningar och jag verkar ha problem med lokalbedövningen man gör innan man lägger ryggbedövning. Den senare läggs ju vid kejsarsnitt och ibland när man föder vaginalt. Och om inte det blir så att jag kan göra ryggbedövningen är inte snitt ett alternativ och utan den och utan lustgas har jag då ingen smärtlindring vid vaginalförlossning kvar. Det känns inte realistiskt om förlossningen skulle vara långvarig!
    Känner mig mycket villrådig. Önskar att man kunde få bebisen levererad av storken...

  • Äldre 11 Nov 09:48
    #10

    På torsdag har jag fått tid till läkaren för diskussion om kejsarsnitt. Slipper aurorsamtalet så hoppas verkligen jag får igenom ett snitt och slipper oroa mig för det.

Svar på tråden Vi som kämpar för snitt våren 2013 med tvåan