• Äldre 31 Oct 21:42
    16043 visningar
    149 svar
    149
    16043

    Äggdonation i Sverige

    Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

    Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

    Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.


  • Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Äldre 31 Oct 22:01
    #1

    Vi ställde oss i kö april 2010 på Karolinska Huddinge och fick göra vårt första försök i april 2012. Så cirka 2 års väntetid i Stockholm, tror resten av landet har liknande väntetider. Detta försök misslyckades men tredje försöket resulterade i vår dotter som nu är 2 månader.

    I och med att det är landstingsfinansierat kostar det bara som ett läkarbesök. Två par får dela på äggen från donatorn. Eftersom det finns så få donatorer får man bara ett landstingsfinansierat försök. Det vill säga när äggen plockats och befruktats sätts 1 ägg in i dig. Resterande ägg fryses ner och kan användas för framtida försök. När du använt upp alla ägg du fått från donatorn har du förbrukat din möjlighet att få hjälp via landstinget.

    Personalen på fertilitetsavdelningen matchar dig mot en lämplig donator i form av hår och ögonfärg och kroppstyp. Det enda du får veta om donatorn är ålder, det får du endast veta om du blir gravid. Barnet har rätt att få veta donatorns identitet när han/hon blivit vuxen om han/hon skulle vilja det.

    Hoppas du fått dina frågor besvarade. Svarar gärna om du har några fler funderingar.

  • Äldre 31 Oct 22:28
    #2

    Tack så otroligt mycket för ditt svar:). Jag förstår ju de som söker sig utomlands då väntetiden är så lång speciellt när man inte vet vad man får för resultat.

    En till fråga jag kom på. Om första försöket misslyckas måste man vänta lika länge igen då? Eller är det som med ivf, att man får börja igen ganska fort?

  • Äldre 1 Nov 07:34
    #3

    I alla fall i Huddinge (borde vara likadant i hela landet) kan du bestämma ganska fritt när du vill göra försök med ägg som du har i frysen. Vi gjorde våra 2 första försök månaderna efter varandra, sedan tog vi en liten paus innan det tredje försöket som resulterade i vår dotter.

    Lycka till, hoppas det går lika bra för dig som förr oss och att du också får en underbar liten bebis  

  • Äldre 1 Nov 07:48
    #4

    Jaha okej:), men om man inte får något tull frysen då eller om inget blir något barn? Men det är kanske svårt att veta då det fungerade för er på första donatorn.

    Är så rädd att stå i kö i två år och sen fungerar det inte ändå:(.

  • Äldre 1 Nov 10:01
    #5

    Ja det är en emotionell berg och dalbana, det vet du redan om du försökt med ivf. Man har inga garantier och lyckas inget av försöken eller man inte får några ägg till frysen är man ju hänvisad utomlands och väntetiden gör ju att många åker utomlands på en gång trots kostnaden.

    Vi har en riktig solskenshistoria i bagaget. Vid vårat första försök sattes 1 ägg in och vi fick bara ett till frysen. Även frysförsöket misslyckades och vi hade tagit kontakt med en klinik utomlands. Det var många tårar då frysförsöket misslyckades och vi inte hade något ägg kvar i Sverige. Men då fick de ett återbud i Huddinge så vi fick ett till försök som vi inte skulle ha fått egentligen. Denna gång fick vi inget ägg till frysen för äggen utvecklades inte riktigt som de skulle och jag hade inte allt för höga förhoppningar att det skulle funka men läkaren lyckades välja ut guldägget som idag är vår dotter. Skulle vi vilja försöka skaffa syskon åt henne måste vi ju åka utomlands.

    Med risk för att låta klämkäck men ha is i magen och våga tro att det kommer lyckas. Äggdonation har ju fin chans att lyckas eftersom äggen kommer från unga friska noga utvalda kvinnor. Framför allt glöm inte bort att leva och tänka på annat under tiden, även fast det är lättare sagt än gjort.

  • Äldre 1 Nov 10:16
    #6

    Glömde bort att om du har möjlighet att ordna en korsdonator kan en del fertilitetskliniker (funkar så i Stockholm i alla fall) erbjuda ett till försök. Dvs om en vän/släkting till dig donerar ägg till andra par på kliniken har du möjlighet att få ett försök till. Den donator du ordnar fram donerar alltså inte ägg till dig utan till ett annat anonymt par och du får ett till försök tack vare det. Något vi inte hade möjlighet att göra

  • Äldre 3 Nov 16:49
    #7

    Jaa det är inte lätt det här:/. Helt underbart och fantastiskt att det finns människor som er som verkligen lyckas med detta. Hoppas vi blir en av det som lyckas.

  • Äldre 3 Nov 16:50
    #8

    Puffar!

    Finns det några fler erfarenheter?

  • Äldre 4 Nov 19:13
    #9
    moonstar88 skrev 2013-11-03 16:50:37 följande:
    Puffar!
    Finns det några fler erfarenheter?
    Ni har nästan exakt samma problem som oss. Något med mina ägg som verkar göra att det inte vill sig och min man har för få simmare... Vi har tre misslyckade ICSI-er i vårt bagage och av dem ett missfall.

    Nu står vi i äggdonationskö i Örebro, har stått sen i mars. Det är 6-12 månaders väntetid i Örebro, för tillfället. En korsdonator skulle hjälpa till att skynda på processen, men det är svårt att hitta någon.

    Vi har inga planer på att vända oss utomlands, utan tänker vänta på vår tur och hoppas på det bästa. Tyvärr så har det varit en lång och tuff väg hittills, så jag skulle ljuga om jag sa att jag har höga förhoppningar. Det är svårt att våga hoppas, men jag försöker.

    Önskar er all lycka till och håller tummar för alla där ute som kämpar!!! 
  • Äldre 4 Nov 19:16
    #10
    Löparnörden skrev 2013-11-01 10:01:24 följande:
    Ja det är en emotionell berg och dalbana, det vet du redan om du försökt med ivf. Man har inga garantier och lyckas inget av försöken eller man inte får några ägg till frysen är man ju hänvisad utomlands och väntetiden gör ju att många åker utomlands på en gång trots kostnaden.

    Vi har en riktig solskenshistoria i bagaget. Vid vårat första försök sattes 1 ägg in och vi fick bara ett till frysen. Även frysförsöket misslyckades och vi hade tagit kontakt med en klinik utomlands. Det var många tårar då frysförsöket misslyckades och vi inte hade något ägg kvar i Sverige. Men då fick de ett återbud i Huddinge så vi fick ett till försök som vi inte skulle ha fått egentligen. Denna gång fick vi inget ägg till frysen för äggen utvecklades inte riktigt som de skulle och jag hade inte allt för höga förhoppningar att det skulle funka men läkaren lyckades välja ut guldägget som idag är vår dotter. Skulle vi vilja försöka skaffa syskon åt henne måste vi ju åka utomlands.

    Med risk för att låta klämkäck men ha is i magen och våga tro att det kommer lyckas. Äggdonation har ju fin chans att lyckas eftersom äggen kommer från unga friska noga utvalda kvinnor. Framför allt glöm inte bort att leva och tänka på annat under tiden, även fast det är lättare sagt än gjort.
    Vad underbart att läsa om att det kan gå!!! Tack, det behövde jag känner jag!!! 
Svar på tråden Äggdonation i Sverige