• Anonym (sanning)

    Jag och min familj är Jehovas vittnen - såhär lever vi. Fråga vad du vill.

    Jag är en gift kvinna med tre döttrar, (2, 8 och 14 år gamla.) Alla i familjen är aktiva i Jehovas vittnen och vi lever för att förkunna Jehovas ord och kunna verka i rättfärdiga liv. Givetvis ser vi helst också att alla människor som har eller kan få en ärlig tro på Jehova kan delta i den stora gemenskap organisationen skapar.

    Fråga mig vad du vill, välkomnar alla frågor då det finns många missuppfattningar om hur man lever som vittne.

  • Svar på tråden Jag och min familj är Jehovas vittnen - såhär lever vi. Fråga vad du vill.
  • Anonym (M)
    Anonym (sanning) skrev 2013-11-02 19:17:04 följande:

    Jag är en gift kvinna med tre döttrar, (2, 8 och 14 år gamla.) Alla i familjen är aktiva i Jehovas vittnen och vi lever för att förkunna Jehovas ord och kunna verka i rättfärdiga liv. Givetvis ser vi helst också att alla människor som har eller kan få en ärlig tro på Jehova kan delta i den stora gemenskap organisationen skapar.

    Fråga mig vad du vill, välkomnar alla frågor då det finns många missuppfattningar om hur man lever som vittne.


    Det känns som att dom som är högre upp i jehovas har mycket pengar, varför?
  • Anonym (jönsson)

    Får döttrarna gifta sig med en som icke är jehovas utan att bli utfryst av familjen?

  • Aniiee

    Varför lyckas ni aldrig pricka in jordens undergång?

    Varför är det ok att slå sina barn?

    Varför får man inte umgås med sin familj som inte är med i JV?

    Varför firar ni inte jul?

    Varför firar ni inte fördelsedagar?

    Vad skulle du göra om du mötte mig på gatan? 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (sanning)
    Anonym (M) skrev 2013-11-02 19:19:14 följande:
    Det känns som att dom som är högre upp i jehovas har mycket pengar, varför?
    Jag har själv inte reflekterat över det. Vi tror inte på att göra skillnader mellan olika ekonomiska "klasser" i samhället. Möjligtvis kan jag (personligen) tänka mig att om någon skulle ha mer pengar än någon annan kommer den ekonomin absolut från något annat än själva verksamheten. Något system med pengar till olika ledare etc har vi inte.
  • Anonym (M)
    Anonym (sanning) skrev 2013-11-02 19:22:21 följande:
    Jag har själv inte reflekterat över det. Vi tror inte på att göra skillnader mellan olika ekonomiska "klasser" i samhället. Möjligtvis kan jag (personligen) tänka mig att om någon skulle ha mer pengar än någon annan kommer den ekonomin absolut från något annat än själva verksamheten. Något system med pengar till olika ledare etc har vi inte.
    Tack.
  • Anonym (+)

    Ni påstår att utvecklingsstörda blev just utvecklingsstörda för att de i sitt förra liv gjorde nåt väldigt dumt eller hur jag ska uttrycka det. Ni ogillar folk som är utvecklingsstörda då?
    Utveckla tack!

  • Anonym (sanning)
    Anonym (jönsson) skrev 2013-11-02 19:19:42 följande:
    Får döttrarna gifta sig med en som icke är jehovas utan att bli utfryst av familjen?
    Skulle någon av våra döttrar välja att avvika från vår tro skulle vi såklart bli enormt besvikna. Ordet utfryst är hårt, därmed inte sagt att vi inte skulle försöka övertyga henne så mycket vi kunde - men en tro måste också komma inifrån. Vill vår dotter göra ett annat val är det hennes fria rättighet och inte mycket vi egentligen kan påverka. Vi har pratat om detta jag och min man, vår äldsta börjar bli stor nu. Vi har också pratat med henne om det, och hon vet vad vår och Jehovas vilja är.
  • Anonym (+)
    Anonym (sanning) skrev 2013-11-02 19:24:32 följande:
    Skulle någon av våra döttrar välja att avvika från vår tro skulle vi såklart bli enormt besvikna. Ordet utfryst är hårt, därmed inte sagt att vi inte skulle försöka övertyga henne så mycket vi kunde - men en tro måste också komma inifrån. Vill vår dotter göra ett annat val är det hennes fria rättighet och inte mycket vi egentligen kan påverka. Vi har pratat om detta jag och min man, vår äldsta börjar bli stor nu. Vi har också pratat med henne om det, och hon vet vad vår och Jehovas vilja är.
    NI skulle bryta kontakten med henne alltså?
  • Anonym (jönsson)

    Hmm eran och jehovas vilja ja!! Hennes då? har lite svårt för sekter m.m tycker detvär konstigt att folk på 2000 -talet går med i sån smörja

  • Anonym (sanning)
    Aniiee skrev 2013-11-02 19:22:16 följande:
    Varför lyckas ni aldrig pricka in jordens undergång?

    Varför är det ok att slå sina barn?

    Varför får man inte umgås med sin familj som inte är med i JV?

    Varför firar ni inte jul?

    Varför firar ni inte fördelsedagar?

    Vad skulle du göra om du mötte mig på gatan? 
    Det handlar inte om en undergång, utan om när jorden förvandlas till Jehovas eviga rike. Det har beräknats på ett ungefär när detta ska ske, men det är förmodligen felräknat från början. Det enda vi vet är att vi lever i en tid där det eviga riket kan komma. Det kan ske imorgon eller om flera hundra miljarder år, det vet vi inte.

    Vi tycker inte att det är ok att slå sina barn. Däremot vet vi att barn i allmänhet mår bra av fasta strukturer. Naturligtvis inte av ren misshandel, men barnen är också medvetna om varför de eventuellt skulle hållas i lätt eller tillrättavisas på ett milt sätt. Vi försvarar inte systematisk aga som barn mår dåligt av, vi förordar Jehovas ord om hur vilsna människor ibland måste guidas tillbaka till rättfärdighet.

    Man får umgås med familj som inte är vittnen. Däremot uppmuntrar vi till att man tänker över sitt val noga, eller ännu hellre berättar om det fantastiska som Jehova gett åt oss.

    Vi firar inte jul eftersom Jesus inte haft någon önskan om att hans födelse ska firas. Sedan vet vi heller inte när Jesus föddes, datumet kan vara missvisande. Vi vänder oss också emot en högtid som går ut på givmildhet och förståelse när det är detta vi vill sträva efter varje dag. 

    Om jag mötte dig på gatan skulle jag förmodligen inte göra någonting. Om du menar att jag skulle förkunna så gör vi det på vissa bestämda tidpunkter, men alla som är intresserade får givetvis gärna prata med oss även när vi inte arbetar!        
Svar på tråden Jag och min familj är Jehovas vittnen - såhär lever vi. Fråga vad du vill.