• Äldre 9 Nov 23:11
    18445 visningar
    28 svar
    28
    18445

    ECa en nyföding, hur gör man?

    Det är lite svårt när de är så små. Men att hålla i knävecken funkar ändå hyfsat. Kanske kan hålla med en hand där och en hand på huvudet om det är ostadigt. Det enda jag kan råda är att prova sig fram. Sen tycker jag du har rätt inställning, att kissa i blöja är inte "naturligt" däremot i potta, vask eller toalett... Å så blir dom ju så glada de små liven när de slipper kissa i blöjan. En del tycker man kan säga KSSS KSSS tex när de kissar. Så de känner igen ljud och kopplar situationen med det.

  • Äldre 19 Nov 22:03
    #3

    Du kan ju ha en sprayflaska med rengöring om du tycker det känns ofräscht.... Men du ska ju inte äta i handfatet eller hur. Annars kan du ju hålla upp över en plasthink eller plastbunke som du bara använder till kiss och bajs.

  • Äldre 26 Nov 09:46
    #5

    Lite skit rensar magen... Alla känner väl till tresekundersregeln eller? Skämt åsido. Barnen får nog i sig mer bakterier och elände på förskolan än de får av ett städat handfat som någon kissat eller bajsat i. Fast som sagt, plastbunke eller hink kan du ju också använda.

  • Äldre 14 Feb 23:56
    #7

    Bajs är ju nästan lättare än kiss. Man brukar märka när de börjar ta i. Första gångerna kanske du inte hinner direkt att springa till toan. Men prata med barnet om det hela och att ni ska gå och bajsa om ett litet tag. Barn förstår mer än du tror. Så småningom brukar dom anpassa sig lite och bajsa samtidigt som dom kissar. Ammar du kanske bajset är lite halvlöst också så då tar det ju inte så lång tid med själva bajsandet. Kul att höra att det går så bra i alla fall. Som allt annat. Ta det lugnt, känn efter och stressa inte.

  • Äldre 14 Mar 15:34
    #13

    Låt  barnet äta först kanske... så han inte är hungrig. Fast jag hade aldrig det problemet. Jag tror det ger sig om ni använder samma metod, ställe för lillkillen. Så småningom förstår han nog att han ska göra ifrån sig. Man brukar ju inte äta i tex badrummet utan i köket eller soffan då kanske om man ammar.

Svar på tråden ECa en nyföding, hur gör man?