• Äldre 5 Nov 15:08
    9748 visningar
    13 svar
    13
    9748

    Tvillingar och sömn (rutiner?!)

    Mina tvillingar är 2 ½ månad och mitt samvete sliter mig sönder och samman och jag tar gärna emot tips och kloka ord från er andra tvillingföräldrar!

    Vår tvillingpojke har sedan dag 1 sovit i egen säng och har somnat själv utan problem, nu har han börjat upptäcka världen och har inte riktigt ro att sova (vagnen funkar tack o lov på dagarna!), men kvällarna har börjat bli riktigt besvärande och han gråter mycket och låter sig inte tröstas i famnen utan det är mat som gäller vilket medför att han kräks mängder! Vår tvillingflicka har haft problem med magen och varit betydligt med närhetskrävande dag som natt och till en början har jag haft henne i sängen i princip PÅ mig till en följd av att hon vaknar så fort jag flyttar på mig. Detta har gjort att jag inte riktigt känner att det är en hållbar rutin! Hade hon inte vaknat av mig hade hon gärna fått sova med mig =) Nu har vi börjat lägga henne i vaggan bredvid min säng, en held el gråt på kvällen innan hon kommer till ro men efter de nattliga matningarna somnar hon om utan problem. Våra kvällar av gråt tär verkligen på mig, jag har så dåligt samvete av att jag ''låter'' mina barn gråta och alla råd som finns känns mest lämpade för de med ETT spädbarn så jag tar tacksamt emot råd om sömn och läggning av tvillingar =)

  • Svar på tråden Tvillingar och sömn (rutiner?!)
  • Äldre 5 Nov 20:06
    #1

    Ammar du eller ger ersättning? har du/ni möjlighet att köra vagnen inomhus så de somnar i vagnen och sen ev lyfta över? tar han napp? om det är mer snutt-behov än hunger? kräks han mycket på dagarna också eller bara just när det blir mycket på kvällen? 

    hur gör ni på kvällen? har ni några "kvällsrutiner" innan sovdags?  

    jag har två pojkar på nu drygt 1år, upplevde också att typ alla råd mest är till enlingar. Vi började rätt tidigt med enkla kvällsrutiner. de lät sig oftast vaggas till söms den första tiden, senare somnade de vid amning och det gick att flytta över dem till sängen. men vi har fått dem att somna i vagn, i babysittern, vaggandes... vad som funkat. Sover flickan i sängen efter att hon väl somnat så tycker jag absolut inte du ska ha dåligt samvete! ...det där dåliga samvetet kommer ständigt vara där, men man får tänka att man gör så gott man absolut kan, ingen kan begära mer.  


  • Äldre 5 Nov 20:16
    #2

    Jag har inga tvillingar, men en nära vän har det. Och hon har haft det som du, flickan är mer närhetssökande än pojken.
    Nu är barnen 6 mån och de vaggar barnen till sömns i vagnen (som hon bär upp 2 trappor!!!!) sen bär de över barnen till barnens sängar. På nätterna somnar de om i sina sängar efter mat.

    Dåligt samvete hör till som förälder! ;) hoppas ni hittar nåt som funkar! Lycka till!

  • Äldre 5 Nov 23:28
    #3

    Hej!

    Har tvillingflickor på 6 mån. Har flaskmatat sedan de var 1 mån. Har varit noga med att synka dem, speciellt med maten och läggningen.

    I somras då de var två månader tog vi en vecka av sem för att få till bra lägg- och sovrutiner. Vi nattade dem mätta och nöjda i resesängen (hyrde stuga) och gick in och klappade/buffade lite på dem om de vaknade. På natten gjorde vi lika.

    Nu har jag dem i en spjälsäng med öppen sida mot mig, där de ligger skavfötters...fast det börjar bli trångt. När vi nattar vid 1830-19 lägger vi bara in dem med, nyötna och med napp samt gosedjur skavfötters u spjälsängen och lämnar rummet. de somnar på ngn minut utan ett pip!

    Vaknar de på natten, vilket de gör några ggr, kan jag lätt stoppa in nappen, lägga en hand på dem eller om det inte hjälper, lyfta över en eller båda, till min säng. Matar dem just nu, med ett nattmål ersättning mer eller mindre u sömnen. Byter även snart till en torr och fin blöja. Sedan blir nästa mål runt 06 i morgon bitti.

  • Äldre 6 Nov 08:50
    #4

    Har inte några tips, men du är inte ensam. Har tvillingar på snart 2 månader och pojken sover bara på mig och vaknar när jag rör mig, medans min flicka sover gott ensam, så jag kommer att läsa svaren här.

  • Äldre 6 Nov 09:23
    #5
    Erika1972 skrev 2013-11-05 23:28:30 följande:
    Hej!

    Har tvillingflickor på 6 mån. Har flaskmatat sedan de var 1 mån. Har varit noga med att synka dem, speciellt med maten och läggningen.

    I somras då de var två månader tog vi en vecka av sem för att få till bra lägg- och sovrutiner. Vi nattade dem mätta och nöjda i resesängen (hyrde stuga) och gick in och klappade/buffade lite på dem om de vaknade. På natten gjorde vi lika.

    Nu har jag dem i en spjälsäng med öppen sida mot mig, där de ligger skavfötters...fast det börjar bli trångt. När vi nattar vid 1830-19 lägger vi bara in dem med, nyötna och med napp samt gosedjur skavfötters u spjälsängen och lämnar rummet. de somnar på ngn minut utan ett pip!

    Vaknar de på natten, vilket de gör några ggr, kan jag lätt stoppa in nappen, lägga en hand på dem eller om det inte hjälper, lyfta över en eller båda, till min säng. Matar dem just nu, med ett nattmål ersättning mer eller mindre u sömnen. Byter även snart till en torr och fin blöja. Sedan blir nästa mål runt 06 i morgon bitti.
    Precis det där är min dröm! Grät de mycket när ni började med dessa läggningsrutiner och hur hanterade ni isf det? Jag läser alldeles för mycket och blir ju livrädd att barnen 'blir skadade för livet' om de får gråta. Förnuftet säger mig något annat men än så länge styrs jag så otroligt mycket av känslor och jag vill ju så gärna att allt ska vara bra och fungera!
  • Äldre 6 Nov 09:34
    #6

    Tack för tips och erfarenheter så här långt!

    Jag ammar i huvudsak dagtid, kvällar och nätter stödmatar vi med ersättning.

    Det är sambon som matar pojken med ersättning om han vaknar på nätterna, men han sover oftast hela natten och somnar som sagt utan problem på kvällen OM han får en flaska i sängen. Ger vi honom först flaskan för att sedan lägga honom gråter han till han får mat igen, även om han just ätit. Han vägrar napp vid dessa tillfällen. På dagarna är han näst intill omöjlig att söva, sover enbart om jag kör ut vagnen på gården, vilket ofta blir lite bökigt att göra alla gånger han ska sova på en dag. Hur har ni hjälpt era barn att komma till ro om ni märker att de är lite 'hyper' (om nu så här små barn kan vara det!?) )

    Flickan ammar jag på nätterna då hon vaknar något fler gånger (kanske 2-3 ggr/natt), jag tar upp henne ur vaggan och sitter på sängkanten och när hon är färdig lägger jag ner henne och hon somnar om utan ett pip. Dagarna går också jättebra med henne, kan lätt lägga henne i vagnen inne och dra den några gånger så somnar hon, strulet med henne är kring själva läggningen på kvällen. Hon kan somna i famnen, men vaknar då när vi lägger ner henne och gråter ganska ihärdigt, hon kan somna om vi ger henne flaska i sängen men vaknar då efter en stund och gråter. När hon gråter då hjälper det inte att ta upp henne, hon gråter lika mycket i famnen/med mig i sängen som i sin egen säng så då har vi börjat låta henne ligga kvar i vaggan och ligga i sängen bredvid med en hand på henne men det tar väldigt lååång tid innan hon somnar om. Igår höll det nog på närmare en timme. Och en timme av gråt tär på mammahjärtat, tips?

    Jag upplever att båda barnen är lättväckta så somnar de på en plats vaknar de när vi flyttar dom så det hjälper tyvärr inte :-/ 

  • Äldre 6 Nov 18:18
    #7

    Funderade på om de kan vara att de har mycket luft i magen efter de fått flaskan i sängen och därav vaknar? Jag har tvillingar och en av mina döttrar hon hade massor av rapar efter vi flaskmatat henne medans andra dottern rapade ibland. I början körde vi med semper men hon kräktes och fick så mycket rapar av den så vi fick byta till NAN och de fungerade bäst för båda flickorna.  Hmm vad mer.. jo jag brukade snurra in dem i en filt när de var läggdags men även då jag vaggade dem i famnen så att de inte sen skulle vakna när man la ner dem i sängen. Och ja då sambon jobbade kväll och jag var själv med flickorna och de hade svårt att somna brukade jag gunga dem till söms ibland i babysittern för att sen flytta dem till sängen.
    Men som någon annan nämnde så tror jag också de underlättar om man lägger dem samtidigt kanske blir lite svårare om man ammar dock.  
    Jag sökte också en massa tips för tvillingar men de var svårt att hitta, sen sökte jag på engelska istället och då fick man betydligt mer råd och tips.
    Kanske något råd var till någon nytta. Lycka till

  • Äldre 6 Nov 23:44
    #8

    Detta är mina 3:e och 4:e barn, så jag känner mig hyfsat rutinerad som mamma. Gällande sömn och rutiner tror jag på att barn är vanedjur och att vi vuxna måste orka ta ansvar för att skapa bra rutiner. Jag vet själv av erfarenhet, min nr två hade mjölkallergi och sov katastrofdåligt...att det är galet jobbigt att bestämma sig för att "nu jäklar kör vi" och försöker bryta dåliga natt och matvanor. Och varje gång vi bestämt oss för att försöka sätta rutinerna har vi efteråt frågat oss varför vi inte gjorde detta tidigare...

    Nej, de skrek inte då mycket i somras, men det var många och korta uppvaknanden. Vi var där direkt med napp och klapp i rumpan, så snart de gnydde. Tog tre-fyra nätter och så var det i princip på bana.

    Nu har tjejerna precis fått nattmål i sömnen och en ny blöja modell nattblöja. Har sovit sedan 1815. Har även sovit 0930-1130 samt 1330-1500.

    Jag tror på att lägga ner dem mätta och nöjda tillsammans i EN spjälsäng... Där känner de av närheten till varann, samt att sova nära den sängen själv.

    Hoppas mina rader kan vara till ngn nytta!!

  • Äldre 6 Nov 23:47
    #9

    Ps) jag tror det är "skadligare" för barn att INTE få sova gott om nätterna och ha föräldrar som är helt utmattade på dagarna än att gråta lite några nätter när man sätter bra rutiner och finns nära till hands för barnen ????

  • Äldre 9 Nov 20:33
    #10

    mina tvillingar var också struliga i början dom är 8 månader nu. jag började vi den tidpunkten skapa en rutin som skulle ske på samma sätt varje kväll 19 badade jag dom gick in med dem i sovrummet smörjde in dom matade dom båda två la på dom en ren pyjamas och sen efter tag somande dom fint varje kväll. det gäller att inte ta upp dem så fort dom gnäller. låta dem få hitta sin plats. till exempel så fick dom bara sova i späjlsängen när det var läggas för natten och i vagnen eller soffan på dagarna då fattade dom att när dom skulle sova där var det för natten :)

  • Äldre 12 Nov 17:32
    #11

    Återigen TACK för att ni delar med er av era erfarenheter!

    Nu har jag en lite mer specifik fråga som gäller båda tvillingarna. De somnar på kvällen, mätta och belåtna mellan sju och halv åtta. Sedan vaknar de (båda två!) efter cirka 30-45 minuter och gråter och gråter och gråter. Får dom mer mat kräks dom och de är väldigt svårtröstade. Tjejen är något lättare då hon tar tutten men killen vägrar tutte nu. Gråter gör de i allt mellan 1-2 timmar för att sedan somna om igen för natten. Vi tar inte upp dom i första taget men sitter alltid med dom men vad tusan gör man när de blir så ledsna på kvällen? De verkar inte ha ont i magen, sådana perioder har vi haft ovh skriket är inte riktigt lika hjärtskärande nu. Tips?

  • Äldre 16 Nov 12:59
    #12

    Vill gärna läsa svar på detta med,favoritar.


    Tvillingmamma till pojkar födda 8/10-13
  • Äldre 19 Nov 21:37
    #13

    Har nog inget direkt tips, men kan säga att jag tror det är en fas som kommer gå över snart ts! Det låter som att gråtet kommer i första "sömnskarven", precis innan de ska gå in i djup sömn, och då kanske en massa intryck/ känslor kommer upp som måste bearbetas? Jag tycker mig ha märkt många utvecklingsfaser på våra tvillingar, som framförallt har påverkat sömnen, och det enda jag vet är att det går över och det blir bättre Är impad av er som lyckats ta tag i rutiner så bra, det kommer ni ha igen senare. Vi har mest följt minsta motståndets lag, gjort det som funkat för stunden för att få sova, med resultatet att vi nu har två 2,5 åringar som bara ligger 1-2 timmar i sina egna sängar och sedan kommer upp och måste läggas i vår säng för att komma till ro. Det är ju mysigt på ett sätt att sova tillsammans, men det blir ju trångt och att man störs av alla små ljud och rörelser. Vi måste ta tag i detta snart men bävar för de sömnlösa nätter det kommer att innebära i starten...

Svar på tråden Tvillingar och sömn (rutiner?!)