• Äldre 8 Nov 07:47
    1752 visningar
    15 svar
    15
    1752

    Börja träna hemma

    Hej alla hurtiga!

    Nu är det dags att ta tag i formen då jag nyss fått klartecken att alla mina värden är bra. Har genomgått ett antal Ivf behandlingar som satt sina spår både viktmässigt och med andra komplikationer men nu är det alltså fritt fram och jag är peppad...

    Helt totalt otränad med massa övervikt som jag hoppas kunna få bort på ett bra sätt och stärka min stackars misshandlade kropp.

    Jag vill nu ha lite tips från er med allt från träningsprogram. olika övningar för nybörjare. träningsmusik mm.

    Jag kommer att få hem en pilatesboll och en crosstrainermaskin så dåligt väder kommer inte vara en ursäkt.

    Det jag är mest orolig över är att jag har ett ont knä. s.k. slatterknä som spökar vid löpning och med övervikten blir det värre så det är uteslutet. Har oxå psoriasis i lederna som kommer och går i huvudsak i en fotled och handleder.

    Detta är tänkt att vara långsiktigt resten av livet så inga snabba lösningar utan bra träning som bygger, stärker och ger resultat.

    Ligger just nu på Bmi 38.1 så det kan bara bli bättre
    Start 170cm , 110 kg


    (¯`°?.¸ ღ ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-09 16:39
    Vägde mig idag och vågen står på 106.2 kg! resultat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-13 16:27
    Fick idag hem crosstrainern och pilatesbollen plus att jag beställt längdskidor så nu är jag redo för vintern oxå
  • Svar på tråden Börja träna hemma
  • stroje­s
    Äldre 8 Nov 09:03
    #1

    Olga Rönberg har inspirerat många till att träna och äta bättre: https://www.facebook.com/MammaFitness?fref=ts
    Hon kör också med online-PT. 
    Hon har även gett ut en bok med tips och träningsprogram för att få kroppen i bättre form: Träning för nyblivna mammor (dock så måste man ju absolut inte vara nybliven mamma eller ens en mamma för att träna efter den).

    Jag har själv köpt boken och ska försöka komma igång med träning med hjälp av hennes program och tips.

  • Äldre 8 Nov 09:23
    #2

    jaha tack för tipset. ska absolut kolla in hennes fb


    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 8 Nov 09:23
    #3
  • stroje­s
    Äldre 9 Nov 14:57
    #4

    Viktigt att tänka på inför träningsstart är ju kosten! Om man inte äter bra mat så blir träningen mindre effektiv och resultaten inte lika bra.
    Att sedan sätta upp små delmål för sig själv gör träningen lättare och man kan se framsteg. Bra också att ha ett större slutmål att jobba mot.

  • Äldre 9 Nov 16:37
    #5

    Jo så är det ju absolut men kosten har jag börjat med för ett tag sen men då det inte fanns forum för kost och träning så valde jag att enbart skriva om träningen då det är den stora delen för mig just nu. När man som jag har gjort ett antal ivf behandlingar så är kosten väldigt viktig redan då.

    Någon mer som kör igång med träning hemma?

    Då jag inte har en våg hemma (tack och lov) så passade jag på att väga mig hos min mor som jag är och hälsar på denna helg och blev riktigt förvånad över att se att vågen slutade på 106.2 så det går rätt bra verkar det som. 

    På måndag kommer min crosstrainer och pilatesboll... Är så peppad!

    Har också fått med mig två stycken att gå en timmes promenad med mig varje dag som jag iof alltid gör ändå med mina hundar men med männskligt sällskap blir det ju än mer roligt..          


    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • stroje­s
    Äldre 9 Nov 16:45
    #6

    Använd måttband också och ta några mått att jämföra med sedan. Det brukar säga ganska mycket mer än vågen när man kommit en bit sedan med träningen.

    Jag ska också sätta igång men ska planera kosten först och komma in i bättre rutiner där innan jag kör på allvar med träningen. 

  • Äldre 9 Nov 17:07
    #7

    NEJ min plan är att leva så normalt som möjligt. Jag vill inte hänga upp mig på varken måttband eller våg då man kan bli så besviken om de inte råkar vara så bra som man vill.. man är så olika med sånt där


    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 10 Nov 08:05
    #8

    Vad gör du med kosten? Nån speciell diet eller så?


    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • stroje­s
    Äldre 11 Nov 16:53
    #9
    bubblan79 skrev 2013-11-10 08:05:40 följande:
    Vad gör du med kosten? Nån speciell diet eller så?
    Nej, ingen diet. Bara ändra till bättre rutiner kring maten och äta nyttigare och planera bättre. Med barn och långa arbetsdagar blir det lätt att man tar lite genvägar med maten...
  • Äldre 12 Nov 06:56
    #10

    Jo det är ju så lätt. JAG BRUkar laga lunchlådor på onsdagar. Så har man alltid något hemma när orken försvinner. Istället för att slänga i sig mackoe tex


    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 13 Nov 16:21
    #11

    Så Igår kväll kom min crosstrainer och pilatesboll. Lite bakslag på bollen som inte gick att blåsa upp då en lite plupp eller nåt saknas så luften åkte ur direkt men skam den som ger sig. Idag har jag gjort ett träningsprogram eller två rättare sagt som jag kan kombinera och gjort en musiklista. det tar ju längre tid än vad man tror det där.

    Så idag blev det lunchpromenad 40 min med hundarna.

    crosstrainer 10 min före och efter träningen
    alla övningar är menade att göra 3-6 varv beroende på hur hur länge man tränat

    benböj
    tricepsarmhävning 
    armhävning
    ländryggslyft
    baksidebenlyft
    höftlyft 
    detta tog 30 min ungefär

    stretching 10 min 

    sen blir det ju eftermiddagspromenad med hundarna oxå men den tar vi när sambon kommit hem för det är lite äckligt att gå ute så länge i mörkret.

    känner mig nöjd efter första dagen. får se hur vi känner oss imorrn

    var oxå inne på sportringen och provade ut ett par längdskidor som dom beställde hem till mig tills på fredag så nu hoppas jag på massort av snö i vinter..
    har jättefina skidspår bara 2 km härifrån 


    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 13 Nov 16:22
    #12
    bubblan79 skrev 2013-11-08 07:47:02 följande:
    Hej alla hurtiga!

    Nu är det dags att ta tag i formen då jag nyss fått klartecken att alla mina värden är bra. Har genomgått ett antal Ivf behandlingar som satt sina spår både viktmässigt och med andra komplikationer men nu är det alltså fritt fram och jag är peppad...

    Helt totalt otränad med massa övervikt som jag hoppas kunna få bort på ett bra sätt och stärka min stackars misshandlade kropp.

    Jag vill nu ha lite tips från er med allt från träningsprogram. olika övningar för nybörjare. träningsmusik mm.

    Jag kommer att få hem en pilatesboll och en crosstrainermaskin så dåligt väder kommer inte vara en ursäkt.

    Det jag är mest orolig över är att jag har ett ont knä. s.k. slatterknä som spökar vid löpning och med övervikten blir det värre så det är uteslutet. Har oxå psoriasis i lederna som kommer och går i huvudsak i en fotled och handleder.

    Detta är tänkt att vara långsiktigt resten av livet så inga snabba lösningar utan bra träning som bygger, stärker och ger resultat.

    Ligger just nu på Bmi 38.1 så det kan bara bli bättre
    Start 170cm , 110 kg

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-09 16:39
    Vägde mig idag och vågen står på 106.2 kg! resultat!!!
    Fick idag hem crosstrainer och pilatesboll plus att jag beställt längdskidor till vintern
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 14 Nov 07:02
    #13








    På youtube finns hur många träningspass som helst. Bara att haka på om din egen inspiration tryter!

  • Äldre 14 Nov 07:19
    #14

    Jag har laddat hem massa bra träningspass till datorn, så är det bara att koppla in till tv:n och köra sen! Favoriterna är Les Mills Combat och alla Jillian Michaels pass. Finns mest troligt på Youtube också ifall man inte vill ladda ner :) 
     

  • Äldre 14 Nov 08:55
    #15

    Tack för tipset men youtube är inte ett alternativ då jag endast surfar på mobilen. Inte direkt bra uppkoppking heller så det laggar bara.


    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Börja träna hemma