• aksj

    Svårt att få planerat snitt på Danderyds sjukhus?

    Om några veckor har jag tid för "förlossningsplanering" d v s snittsamtal på Danderyd. Det verkar variera jättemycket hur lätt eller svårt det är att få ett planerat kejsarsnitt utan medicinska skäl på olika sjukhus. Är det nån som vet hur det är på just DS?

  • Svar på tråden Svårt att få planerat snitt på Danderyds sjukhus?
  • Rubinen

    Är i din sits. Eller ja, har vissa fysiska orsaker som ligger till grund för min stora förlossningsskräck, men vilka tyvärr saknar evidensbaserade forskningsresultat gällande påverkan vid vaginal förlossning. Därför kommer allt nog hänga på vilken läkare jag får träffa på Danderyd. Ska dit om 2 veckor. Är jättenervös!!! När ska du dit? Vore intressant att få ta del av hur det går för dig.

  • aksj

    Jag har tid först om 3 veckor. Hoppas att jag hinner höra om ett positivt besked från dig innan dess.

  • Rubinen

    Jag blev nekad. Var där idag. Doktorn höll inte med mig sade hon, tyckte inte jag behövde vara rädd för vaginal förlossning.... Försökte ge mig dåligt samvete för att jag ville utsätta bäbisen för de risker som finns med snitt. Hon ska remittera mig till en kurator och sedan skulle jag få en ny tid till doktor där. Jag har BF om 6v så känns inte alls kul

  • aksj

    Men vad fan -stackars dig :( Nu blir jag tokstressad. Är det här ditt första barn? Funderar på om det är svårare att få ok då.

  • Limhe
    Rubinen skrev 2013-11-28 17:14:36 följande:
    Jag blev nekad. Var där idag. Doktorn höll inte med mig sade hon, tyckte inte jag behövde vara rädd för vaginal förlossning.... Försökte ge mig dåligt samvete för att jag ville utsätta bäbisen för de risker som finns med snitt. Hon ska remittera mig till en kurator och sedan skulle jag få en ny tid till doktor där. Jag har BF om 6v så känns inte alls kul
    men du skojar??? får man ens neka?

    varför ville du ha planerat snitt?
  • Cathy

    Vad jag förstått får man inte bli nekad snitt. Så det är nog bara att inte ge upp om man verkligen vill bli snittad! Men ja, jag har upplevt att läkaren gjort sitt allt för att få mig att tänka om. Jag har haft några jobbiga samtal med läkaren angående snitt men nu eftersom barnet är i säte så fick jag ok till snitt.

  • apricos

    När jag bad om det förra gången så fick jag känslan att alla hade en attityd att jag skulle föda vaginalt.
    Jag fick prata med BM, kurator och sen läkare, tokgrät av rädsla på alla möten och efter några samtal hos kuratorn fick jag igenom mitt snitt.

    Så stå på dig det lönar sig, och det är faktiskt väldigt bra att få prata med kuratorn om du har förlossningsrädsla.

Svar på tråden Svårt att få planerat snitt på Danderyds sjukhus?