• Äldre 12 Nov 20:10
    3713 visningar
    4 svar
    4
    3713

    klumpfot..

    Fick barn nummer två för drygt två veckor sedan. Han hade bråttom till världen och kom i vecka 34+5, men var ändå rätt stor för sin ålder och behövde inga åtgärder på Neo utan fick komma till oss och så småningom till BB. Redan när jag såg honom första gången (efter akut snitt) så såg jag att ena foten såg konstig ut. Det konstaterades ganska snabbt klumpfot och i fredags hade vi första mötet med ortopeden.
    Vilken ångest det var, att få se gipsen som han ska ha, och sen, framförallt skenan han skall ha. Det gjorde ont i hjärtat, att han inte ska få vara som andra bebisar. Att tvåan mest hänger med på köpet existerar inte hos oss, mycket kommer att kretsa runt honom och de sjukhusbesök vi kommer att få ägna åt oss.

    Nån annan med klumpfot, som kanske har kommit längre, eller som vi, inte har en aning om vad vi ger oss in i?
    Poncetimetoden, är den bäst eller finns alternativ?


    annapanna
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 20:13
    inlägget hamnade helt fel, och ska inte alls ligga i den här tråden, men jag har ingen aning om hur jag tar bort eller ändrar det..
  • Svar på tråden klumpfot..
  • Äldre 28 Nov 19:52
    #1

    Hej! 

    Vi fick också barn nr2 nyligen (2nov) och hon har klumpfot på båda fötterna. Höger låg upp längs sidan på benet medans vänster bara va lite vinklad, vilket vi inte ens tänkte på först.
    Nästa vecka så ska hon slippa gipset på vänsterbenet efter 4 veckor, men va som händer sen vet ja inte riktigt.. skena kanske?

    Hon verkar inte besvärad av gipsen, hon vet ju inget annat. O personligen så tycker jag allt känns naturligt o har inte känt att de är tufft och inte våran tidigare son heller. Hon kommer ju att lära sej krypa, gå o springa det är bara de att de kanske tar lite längre tid. 
    De ända ja är nervös för är ifall vi måste operera, de har ja smått panik för :/

    Hur pass kraftig vinkel har eran son? Har de diskuterats nått om operation? :/

  • Äldre 17 Mar 18:52
    #2

    Vi fick en son den 6 november som också är klumpfot. Han är det på båda fötterna varav den ena är atypisk klumpfot. Han gipsades första gången när han var fyra dagar gammal. Dock sparkade han av sig dem mest hela tiden så vid 6 veckor opererades han, de klippte hälsenorna på båda fötterna. Efter det fick han gips i tre veckor (krångel för han sparkade av dem med, var inne på sjukhuset fyra dagar i veckan..). Efter dessa tre veckor fick han sina första skenor, som han också sparkar av.. För oss har det inte varit lätt alls, utan en riktig kamp. Vi blev tillslut remitterade till Astrid Lindgren där vi var idag. Han kommer nu bli gipsad i ca 3-4 veckor för att sedan få en annan sorts ortoser.. En jäkla resa..

    Hur går det för er?

  • Äldre 17 Mar 19:07
    #3

    Vår som föddes 2007 med dubbelsidig klumpfot och han är behandlad med Ponsetimetoden. Svarar gärna om det är något speciellt du undrar över men kan lugna dig med att han nu är helt återställd och spelar fotboll och springer precis som alla andra :)

  • Elsa03
    Äldre 11 May 22:04
    #4

    Jag har gjort min praktik på Astrid Lindgren där många barn med samma problem är behandlade. Jag förstår att det är svårt men läkarna är jätteduktiga och det finns intresse och mycket erfarenhet inom området. Barnens skelett ät mjuk och lättare att påverka och utforma så ni ska kämpa lite nu men det blir jättebra i framtiden. Jag har också barn och har flera gånger tänkt hur det skulle vara om mitt barn hade samma problem.. Det är svårt men det skulle kunna värre ..Lycka till!!

Svar på tråden klumpfot..