• spöke

    Har du och dina syskon samma smak när det gäller namn?

    Man hör sällan talas om kusiner som heter Gunhild och Kevin. Är det så att syskon ofta har samma smak/stil när det gäller namngivning av barnen?

    Hur är det i er familj? Har du och dina syskon samma smak när det kommer till namn?
    Har ni så pass lika smak att det har ställt till problem/osämja/kompromisser?
    Vad tycker du om dina syskonbarns namn?
    Hur verkar det vara i andra familjer runt dig?

    Nyfiket Spöke 


  • Svar på tråden Har du och dina syskon samma smak när det gäller namn?
  • sombra

    Mina syskon har inga barn. min dotter heter Liv och min svågers barn heter Love och Ture.

    Jag och mina syskon heter Ellika Magdalena och Elias
    Kusiner på pappas sida ung samma ålder: Adrian, Amy, Daphne
    Kusiner på pappas sida mer än 10 år yngre: Anna, Erik
    Kusin på mammas sida mer än 10 år yngre: Mira
    Kusin på mammas sida mer än 20 år yngre: Hilma

    nu spelar nog åldersskillnaden in, men jag tycker att det är en stor röra på alla namn. Har iofs rätt svårt att hitta någon rödtråd mellan mitt och syskonens namn heller

  • fluu

    Nu har jag inga syskon, men om jag jämför med sambons syster som har barn så hamnar vi lite inom samma fack, men hon är mer vanilla eller vad man ska säga ;)

    Min mamma och hennes syskon har däremot väldigt lika smak. Vi kusiner heter Agnes, Axel, Ville, Ellen, Klara och Arvid och många av namnen gillar alla. Och jag med för den delen ;P Önskar att jag kunde använda alla A:namnen.

    Har inte samma smak som mina jämnåriga och väldigt barnlösa vänner dock.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gladskit

    Jag och mina syskon har tillsammans fyra söner och jag skulle kunna tänka mig alla namnen utom ett tror jag. Alltså min egen sons namn och två av hennes. Hennes tredje är inte alls min stil.

  • DenNamnbitne

    Jag och mina bröder har väl ungefär samma smak. Vi gillar traditionella svenska namn, även om jag har smak för det obskyra vilket kanske inte de har. 

    Jag, bröderna och mina kusiner på pappas sida(iaf) har nog ganska lika namn: det är mycket litterära och mytologiska namn(fornnordiska, romerska och grekiska) och har en rätt traditionell, men även en smula internationell antydan. På mammas sida är namnen lite mindre originella, men traditionella svenska så de är inte helt långt ifrån heller. 

    Intressant fråga, och jag tror att det ligger mycket i detta. Syskon(som har ungefär samma uppfostran, umgänge beröringspunkter) tenderar nog att ha liknande smak. 

  • EllisBell

    Jag och mina syskon har klassiska namn (tänk Carl, Gustaf, Emma, Erik, Agnes). Mina barn likaså. Men mina bröders barns namn är lite annorlunda. De är mer av typen "fräcka och unika" (inte värsta Kevin-Tindra-typen men ungefär Mira, Nilas ). Jag tror att det beror på att deras fruar kommer ifrån en annan socioekonomisk bakgrund än vi och att det i de flesta familjer är kvinnans åsikt/smak som väger tyngst när det kommer till namn.

  • Busbellan

    Tja, vissa av oss i alla fall
    Sen beror det lite på hur mycket vi fått styra i namnvalet också. Våra respektive bryr sig lite oliak mycket

    Mina barn heter Nora, August och Ella
    En syster har Lukas, Villiam, Lisa och Mattis
    Nästa syster har Vilma, Tova, Malte och Olle
    och nästa syster har Jonah, Leo och Noomi
    sen har jag två syskon som inte har barn än       


    Mamma till Nora, August och Ella
  • cloudberry79

    Nej, absolut inte. Min ena syster har ett mer "fräckt och unikt" namn som någon kallade det här ovanför, min andra syster har ett barn med ett mycket vanligt namn (typ William, ligger högt på topp 30) och jag själv har barn med nordiska namn, typ Arvid.


    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Har du och dina syskon samma smak när det gäller namn?