• Anonym (SSK)
    Äldre 19 Nov 05:48
    5587 visningar
    19 svar
    19
    5587

    Jag fick ingen spruta efter aborten!

    Anonym (no!) skrev 2013-11-18 19:19:48 följande:
    Ingen operation görs utan att man blodgrupperar, så du kan andas ut, för du är således Rh+ och behöver ingen spruta.
    Så är det inte alls, vid lättare ingrepp blodgruperar man inte. 
  • Anonym (SSK)
    Äldre 19 Nov 21:54
    #8
    Anonym (no!) skrev 2013-11-19 19:51:05 följande:
    Jo då, inför en operation gör man det om en transfusion skulle behövas!
    Jag menar att man rutinmässigt inför op inte blodgrupperar allt som ska opereras. Vid tex en fingeroperation behövs ingen blodgruppering.
  • Anonym (SSK)
    Äldre 20 Nov 10:40
    #10
    Anonym (no!) skrev 2013-11-19 22:43:04 följande:
    Dock alltid vid narkos och operationer med blödningsrisk. En kirurgisk abort är både och.
    Jag är op-ssk, och alla operationer med narkos kräver inte blodgrupp innan, tex en handledsoperation eller artroskopi. Vid skrapningar görs det däremot.
  • Anonym (SSK)
    Äldre 21 Nov 10:28
    #12
    Anonym (no!) skrev 2013-11-20 12:58:53 följande:
    Varför slutar det alltid med att man pratar om vad man har för utbildning? Vill du att jag ska säga att du har rätt? Du tog ju just exempel på operationer som är helt irrelevanta för sammanhanget. Jag är inte op-ssk eller dito anestesi, utan jobbar med något annat, så du har säkert rätt i att man inför en artroskopi inte alltid göra blodgruppering, vilket jag kan tycka att man borde, eftersom det föreligger risker även vid sådana ingrepp. Agree to disagree?
    Därför att det ÄR relevant att styrka sina påståenden. Och nej, det är ingen risk för stor blödning vid en artroskopi. 
  • Anonym (SSK)
    Äldre 21 Nov 22:27
    #14
    Anonym (no!) skrev 2013-11-21 12:04:15 följande:
    I vissa leder, jo. Det handlar om att man går in nära stora kärl. Vill du ha ett exempel, eller tror du mig ändå?
    Berätta gärna, men jag undrar varifrån du får dina påståenden när du inte jobbar i vården. 
Svar på tråden Jag fick ingen spruta efter aborten!