• enzi

    råd

    Hur ska jag få min sambo att varva ner och inte stressa upp sig så om förlossningen och det som kommer efter barnet är fött? Vi går in i vecka fem (beskedet fick vi idag). Det är hennes andra barn och vårt första gemensamma.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-18 22:17
    vad har jag att vänta mig kring en graviditet, var kan jag läsa mig till vad som händer, hur kan jag göra för att bli "mer" delaktig. Försökt att hitta lite här inne men det känns som att jag inte hittar något riktigt svar eller någon tråd som täcker alla funderingar jag har. Hoppas att det inte är för rörigt men är fortfarande väldigt uppe i varv av att fått ett plussvar :)
  • Svar på tråden råd
  • Entheo

    Hej enzi! Kul att det börjades en ny tråd härinne! Jag ska själv bli pappa för första gången i maj vi är alltså i v13.

    Tror det bästa du kan göra för din sambo är att påminna henne att ta en dag i taget det ör lång väg till förlossningen, men ni kan redan nu endå prata med varandra om hur ni vill förlossningen ska gå till.
    Vi har pratat om hur vi ska göra hur hon vill jag ska betee mig och vad jag absolut inte får göra. Vi har tillsmmans valt. Musik vi vill ha under förlossningen! Mitt råd är alltså planera tillsammans tänkt inte så mycket på att det ör flera månader kvar utan njudmt av planerandet dag för dag! :)

  • Kabanga

    Jag bor i England och på vårt första möte med bm fick sambon en film kommer inte ihåg vad den hette men det var en grupp med nyblivna pappor som pratade om hur de upplevt graviditeten och kom med tips på hur man förbereder sig, hanterar en hormonstint partner osv. Den var faktiskt rätt bra. Om du googlar lite kan du säkert hitta vad den heter för tror inte vi har kvar den. Kan tänka mig att den hette becoming a dad eller något liknande.

    När det kommer till att lugna sambon så kan jag nog bara tipsa om att ta det i hennes takt. Man blir lite stissig av att vara gravid. ;) jag hade nervösa sammanbrott var och varannan dag. Men sambon höll sig lugn fanns där och stöttade och lyssnade när jag behövde prata och pratade även om hans känslor såklart.

    Nu blev inget som vi tänkt oss alls och vi var väldigt oförberedda. Vår son kom två månader förtidigt. Men det gick bra ändå.

    Det jag vill komma fram till är väl att det kommer att lösa sig även om ni har stunder där det är tufft! Det hör nästan lite till! :)

    Men läs på, så att du själv kan komma med förslag och stötta och vara konstruktiv i era samtal. Även om det är hon som är gravid så påverkar ju graviditeten även dig och ditt känslotillstånd. Det var det de pratade om i filmen från plus till förlossning och någon månad efter. Mycket sevärd då det är riktiga pappor som delar sina erfarenheter! :)

  • Kabanga

    m.imdb.com/title/tt1269687/

    BEING DAD, provides valuable advice and experiences for dads-to-be from fathers who've recently gone through the pregnancy/delivery process. There's also a wealth of advice and information from several experts to help prepare expectant dads. The DVD features more than 40 remarkably honest dads from all around the country and all walks of life. Covering everything from how they first found out about the pregnancy right through to birth, it explores a broad range of subjects, including many rarely discussed openly like miscarriage and sex during pregnancy. The film reveals the fears, anxieties and joys that every first-time father lives through. Engaging, enlightening, entertaining and candidly truthful, BEING DAD offers anecdotal looks at the poignant, the funny and enjoyable sides of everything an expectant Dad experiences. The film's goals are threefold: 1) To help men better understand how to help and support their wives during pregnancy; 2) To stimulate discussion between couples; and 3) To bring peace of mind and reassurance to dads-to-be by dispelling any uncertainties or concerns. Though focusing on men, the Being Dad DVD is also invaluable for moms-to-be by giving them a glimpse into the mindset of men that often isn't seen or shared with their partners.

    Hittade en länk samt beskrivning :)

Svar på tråden råd