• Mumin80

    Terapihund/hundterapi vid autism

    Dottern har precis fått diagnosen autism, och vi råkar ha fått kontakt med en person vars hund är tränad som besöks- och terapihund. Eftersom vår dotter är väldigt förtjust i djur i allmänhet och hundar i synnerhet så är detta nåt vi gärna spinner vidare på. 

    Är det någon som har erfarenhet av terapihund vid autism, hur har ni jobbat, har ni haft någon annan terapi/behandling som ni har kopplat hund-mötena till, vad och hur i så fall, har ni några exempel på övningar o.s.v?

    Hur går det till, hur har ni gjort, helt enkelt...?

    Dotter har inga fysiska/motoriska svårigheter och hon har ett talat språk (om än outvecklat), däremot så har hon ganska stora svårigheter med just det sociala/kommunikativa. 

  • Svar på tråden Terapihund/hundterapi vid autism
  • Mumin80
    Dimisi skrev 2013-11-20 22:33:24 följande:
    Såg ni avsnittet i Liv med autism som handlade om hundterapi? Finns på ur play.
    Jo, vi har sett alla avsnitt

    Men den pojken var äldre än vår dotter (som fyller fyra nu), och så upplevde jag att det var mera kring skolsituationen och inlärning som dom använde hunden i terapisyfte. Vår dotter går fortfarande på förskola, och det hon kanske i synnerhet behöver träna är det rent kommunikativa och sociala. 

    Så därför undrar jag över flera/andra erfarenheter  
  • SmulVildBus

    Hej,

    detta är ett gammalt inlägg, men jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig och höra om ni har fått något napp. Jag är terapihundsförare och har en utbildad hund, en under utbildning och en tredje på tillväxt.
    Jag skall göra ett arbete om autism och hund/ar, kanske har ni lust att ingå i min studie?!

    MVH

    Anna

Svar på tråden Terapihund/hundterapi vid autism