• Lilinanan

    Positivt med adoption

    Nu har vi äntligen skickat iväg alla papper till familjerätten, så den långa väntan på utredning kan börja. Jag söker andra i samma situation, eller ni som kommit steget längre. Hur är intervjuerna? Vad frågas? Vad kan göra att vi inte får vårt medgivande? Det kanske finns andra här som är i samma sits och vill följas åt. Vi gick vår föräldrautbildning för ca 1,5 år sedan, utbildningen skrämde min man lite så jag känner att vi kanske inte är på samma blad när det gäller adoption. Kursen tog nästan uteslutande upp bara alla problem som kan uppstå med adoptivbarn, med anknytning och special needs osv. Vi tyckte att den var väldigt intressant och givande, men min man blev lite tveksam. Hur får jag honom att inse fördelarna med detta? Jag däremot är jättepeppad och vill att detta är sättet som vi ska bli familj på, längtar och är nervös.

  • Svar på tråden Positivt med adoption
  • ekke

    Det kan vara en bra idé att din man också är med på tåget, är han inte det kommer det att uppfattas hos familjerätten. Det är deras jobb att se om båda föräldrarna har landat i detta beslut.

    Själv ser jag det positivt att man får sitt efterlängtade barn, när vi tog beslutet, dvs. när vi båda kommit fram till att det var det vi ville (det var inte samtidigt) var det en fantastisk känsla - vi skulle bli föräldrar!!
    Sakerna du nämner som icke positiva ser jag nödvändigtvis inte som negativa. Det är bra att man får arbeta på anknytning, från båda håll - för hur det än är har både barnet och föräldrarna mycket att ta igen tillsammans! Special need behöver verkligen inte heller vara negativt, jag vet massor av föräldrar med fantastiska barn som räknats som SN.

    Men som sagt, ni måste prata om detta innan ni åker till familjerätten...

  • Lilinanan

    Ja, han är ju på. Men han tänker och drömmer inte lika mycket som jag. Jag hoppas bara att jag ska få honom att bli mer peppad innan vi träffar familjerätten. Vi har pratat om adoption länge, det är snart två år sedan vi gick med i adoptionscentrum och ett och ett halvt år sen vi gick föräldrautbildningen. Men vi är ju olika, han pratar inte så mycket om barn som jag. För honom är adoption en sista utväg när inget annat lyckats. Jag är färdig med ivf och vill hellre adoptera än något annat. Hur länge fick ni vänta på allt?

  • ManOchTvåBarn

    Så var det för oss med, att mannen inte pratade lika  mycket och det tog tid för honom att byta spår så att säga. Nu tio år senare och efter två underbara adoptivbarn säger han "det är det bästa vi gjort"! (alltså att adoptera dessa barn). Du får gärna inboxa mig om du vill "prata".

  • ekke
    Lilinanan skrev 2013-11-23 16:53:23 följande:
    Ja, han är ju på. Men han tänker och drömmer inte lika mycket som jag. Jag hoppas bara att jag ska få honom att bli mer peppad innan vi träffar familjerätten. Vi har pratat om adoption länge, det är snart två år sedan vi gick med i adoptionscentrum och ett och ett halvt år sen vi gick föräldrautbildningen. Men vi är ju olika, han pratar inte så mycket om barn som jag. För honom är adoption en sista utväg när inget annat lyckats. Jag är färdig med ivf och vill hellre adoptera än något annat. Hur länge fick ni vänta på allt?
    För oss tog det 2 år från att vi ställde oss i kö, gick föräldrautbildningen, utreddes till barnbesked och resa.
    Lycka till!
  • Lilinanan

    Tack! Vi har fått tid för ett första möte med familjerätten, så nu är bollen i rullning. Hoppas verkligen på snabba puckar och ett medgivande innan semestern. Då har vi stått två år i kö på AC och varit gifta i två. Många länder går bort pga långa väntetider och hög ålder så det blir kanske SN och förhoppningsvis är vi en familj till nästa jul, vilket drömscenario!

  • ekke

    innan semestern ska ni säkert hinna, för oss tog det 2-3 månader totalt. 

    Om ni funderar på Kina och har några frågor kan du skriva ett meddelande till mig. Man får räkna med ett år från att papperna skickas till att man är hemma igen - även om det kan gå snabbare!
    Just nu är det många familjer som väntar på att bli matchade med sina barn, även i Kina. 

  • Lilinanan

    Tack! Vi får se när utredningen är klar vilket land som passar bäst. Just nu känns det som om det blir ett afrikanskt land.

  • Liljekonvaljblomman
    Lilinanan skrev 2013-12-03 20:33:20 följande:
    Hej liljekonvaljblomman! Är du adoptivmamma eller funderar du på att bli?
    Vi håller på att bli, är en bit på vägen =)
Svar på tråden Positivt med adoption