• rosagubben

    flytta med barn till Norge. frågor.

    Jag och sambon funderar på att eventuellt flytta till Norge med våran son som dagsläget är strax över 1år.
    vi(jag) är dock osäkra på om vi vill bo där 1-3år eller permanent.
    Jag är färdigutbildad undersköterska i juni 2014(om ett halvår) och sambon är it-tekniker
    Hur är det att bo i Norge?
    Jag har hört att det är betydligt dyrare att bo i Norge än i Sverige, trots att lönerna är såpass mycket högre än i Sverige?
    Hur är matpriserna?
    Hur är barnomsorgen? hur mycket kostar den? Finns det några svenska förskolor i Norge? Hur är kö-tiden för förskolorna?
    Hur är bostadsmarknaden? Hur fixar man ett bra boende till en familj på 3 personer? Ska man hyra eller köpa bostad?
    Hur är kommunikationen i Norge(lokaltrafiken alltså)? är det lätt att ta sig runt utan bil?
    Hur är bensinpriserna? 
    Läste att för att arbeta som undersköterska i Norge så är det någon typ av auktorisering man måste göra. Hur och vart görs den(någon som vet?)

    Många frågor jag vet, men jag hoppas att någon kanske kan svara på några frågor.
    Än så länge är detta bara en tanke som jag och sambon har. Han är väldigt sugen på att flytta till Norge pga både min och hans lön i så fall skulle bli så mycket högre. men jag är som sagt osäker...  

  • Svar på tråden flytta med barn till Norge. frågor.
  • rosagubben

    Åh, tack så himla mycket för svaren! :D 
    så de flesta jobben slutar alltså vid 16-tiden? eller gäller de bara oljebranchen? 

    Hur är det med språket för barnen? Talar era barn bara norska eller kan dom svenska också?
    kan man få "hemspråks-undervisning" alltså svenska/finska för barnen? (jag är svensk, sonens pappa är finsk).
    jag tror att största anledningen till att jag tvekar är att jag är rädd att sonen kommer tappa svenskan och bara prata norska.

Svar på tråden flytta med barn till Norge. frågor.