• pappa13

    varför har bb övergett regelbundna amnings- o sömnmodellen?

    Hej, fick höra att man förr "tränade in" en någorlunda bra regelbundenhet hos nyfödda genom att barnen sov i en sovsal och först efter en viss tid fick ammas. Vad är det som gör att man övergett detta? Jag har inte hört talas om att någon som "utsatts" för detta har farit illa fysiskt eller psykiskt. Är själv född utomlands, men tydligen har i alla fall många av de föräldrar som är närmare 35 år nu tränats på detta sätt.
    Å ena sidan är det förstås litet trist att inte vara med sin nyfödda hela tiden, men å andra sidan så gjorde den modellen att man slapp problemen med barn som bara kan sova vid tutten, för alla barn hade från dag 0 fått vänja sid vid att somna med jämna mellanrum. Det är mycket värt, det. Så därför undrar jag om det var någonting konkret som gjorde att man vid en viss tidpunkt bestämde sig för att man skulle sluta göra så på detta vis.

  • Svar på tråden varför har bb övergett regelbundna amnings- o sömnmodellen?
  • Aleksandra Barnmorska

    Hej! Studier har visat att amningen störs då det krävs mycket amning de första veckorna, dessutom finns det stora studier som visar på gynnsamma effekter av närhet och hud mot hud. Ett nyfödd barn har under nio månader varit omgiven av någon och personligen tycker jag att det hade varit rått att låta det ligga i en balja själv i en annan sal ifrån sin mor. /Aleksandra

  • pappa13

    Men om följden är att en femtonmånaders fortfarande måste lägga sig tillsammans med mamma - och dessutom inte somnar då alla gånger heller för att barnet inte fattar att man behöver sova på kvällen?
    Nä, jag tycker att det här med fri amning har gått totalt till överdrift. Följden blir att jag får busa runt med dottern mellan 22 och 00, ibland 01, på natten, för att mamma ska få sova när hon ska upp och jobba nästa dag. Ibland markerar dottern att hon vill gå till sovrummet och in i sängen med mamma, men sen dricker hon litet och är uppenbart inte redo att somna. Normala barn sover då sedan många timmar och ger föräldrarna några timmars egentid.

  • Aleksandra Barnmorska

    Hej! Försök att inte busa runt utan var tydlig med att natt är natt. Har svårt att de att fri amning ska ha spelat någon roll i ert fall utan sömnmönstret är helt individuellt. lycka till

Svar på tråden varför har bb övergett regelbundna amnings- o sömnmodellen?