• Anonym (tjej)

    Nyexaminerad arbetslös jurist :(

    Är en snart 30 årig tjej som intet vet vad jag ska göra. Tog min juristexamen i september och har ännu inte ens blivit kallad till intervju. Ting kan jag inte sitta eftersom mina betyg inte räcker till och mitt kontaktnät är inte det största. Jag har sökt utanonserade platser och har inte ens blivit kallad till en enda intervju. Finns det någon i samma situation eller som kan ge råd?

     

  • Svar på tråden Nyexaminerad arbetslös jurist :(
  • LeQuihnn

    Välkommen till klubben!
    Tror detta gäller i alla arbetsgrupper, det gäller att man har
    1. Utbildning 
    2. Erfarenhet.
    Utbildning är ju enkelt men erfarenhet... lite svårare.
    Vart har du sökt jobb? Enbart i din stad?

  • MikNis

    Varför tog du inte juristrelaterade jobb under utbildningen?

    och kontakt nätet kan du bygga under studie tiden,  vissa av dina  kurskamrater kommer ju att få jobb och där med insyn i företagets rekryteringsbehov

    Men hur som helt ta kontakt med dina kurskamratetr i synnerhet andra arbetslösa och hjälp varandra med att söka jobb.

  • Anonym (tjej)
    LeQuihnn skrev 2013-12-01 11:21:27 följande:
    Välkommen till klubben!
    Tror detta gäller i alla arbetsgrupper, det gäller att man har
    1. Utbildning 
    2. Erfarenhet.
    Utbildning är ju enkelt men erfarenhet... lite svårare.
    Vart har du sökt jobb? Enbart i din stad?
    Jag bor i Stockholm och har ingen möjlighet att flytta just nu. Kan även tänka mig att pendla. 
  • Anonym (tjej)
    MikNis skrev 2013-12-01 11:24:43 följande:
    Varför tog du inte juristrelaterade jobb under utbildningen?

    och kontakt nätet kan du bygga under studie tiden,  vissa av dina  kurskamrater kommer ju att få jobb och där med insyn i företagets rekryteringsbehov

    Men hur som helt ta kontakt med dina kurskamratetr i synnerhet andra arbetslösa och hjälp varandra med att söka jobb.
    Jag har gjort examenspraktik. Andra kursare har fått jobb via annonser och en del av deras personliga brev har jag själv hjälpt dem att skriva.
  • Anonym (kontakter)

    Den bistra sanningen. Allt handlar om kontakter. Och kontakter skaffar man sig under utbildningen via extrajobb/sommarjobb.

  • MikNis

    Hur gör du när du söker en tjänst?

    Du kan ta kontakt med jusek för rådgivning ang jobbsökeri

  • Anonym (tjej)
    Anonym (kontakter) skrev 2013-12-01 11:29:13 följande:
    Den bistra sanningen. Allt handlar om kontakter. Och kontakter skaffar man sig under utbildningen via extrajobb/sommarjobb.
    Har inte tillräckligt med ´kontakter just nu trotts bra rekommendtioner från min examenspraktik. Vill ju ha en chans till jobb ändå..
  • Anonym (tjej)
    MikNis skrev 2013-12-01 11:31:02 följande:
    Hur gör du när du söker en tjänst?

    Du kan ta kontakt med jusek för rådgivning ang jobbsökeri
    Jag brukar skicka in mitt personliga brev och CV när jag ser en tjänst där jag skulle passa.
  • MikNis
    Anonym (tjej) skrev 2013-12-01 11:32:48 följande:
    Jag brukar skicka in mitt personliga brev och CV när jag ser en tjänst där jag skulle passa.
    Ring kontakt personen prata med denne, se till att denne minns dig

    Anpassa ansökan till detta samtal.

    och följ upp ansökan.

    Jag utgår ifrån att du har en linkedin profil 
  • Anonym (tjej)
    MikNis skrev 2013-12-01 11:38:33 följande:
    Ring kontakt personen prata med denne, se till att denne minns dig

    Anpassa ansökan till detta samtal.

    och följ upp ansökan.

    Jag utgår ifrån att du har en linkedin profil 
    Men vad ska man säga när man ringer efter att mab ex skickat in sin ansökan? Har ingen Linkdinprofil, kan absolut skaffa en.
Svar på tråden Nyexaminerad arbetslös jurist :(