• Äldre 2 Dec 08:44
    13148 visningar
    170 svar
    +1
    170
    13148

    Männens fördelar av feminismen?

    Jag tänkte gå på linjen att kunna tala om för män och killar vad dem har att tjäna på feministernas arbete. Tror själv på att det är lättare att få med sig män genom att visa på fördelarna än att klaga på nackdelarna för då slår de flesta människor vad det än handlar om dövörat till. 

    Att berätta om att det dyker upp fler och fler kvinnogym där män inte får vara fattar ju även jag att det inte är någon fördel för männen och hur det uppfattas som en icke fördel. 

    Det enda jag hittar är bättre gemenskap med sitt barn, mer tid med sitt barn osv. Men det måste väl finnas mer saker utanför föräldraskapet som är fördelar för män?? Alla familjer vill inte ha barn ens, vad tjänar dem på feministerna? 

    Hjälp mig hitta klara positiva saker för männen som jag kan lägga fram för att få med mig männen? Saker som de klart och tydligt kan se gynnar dem och även utanför föräldraskapet då alla har inte barn. 

    Tack!

  • Svar på tråden Männens fördelar av feminismen?
  • Äldre 2 Dec 09:11
    #1
    LindaSolis skrev 2013-12-02 08:44:39 följande:
    Jag tänkte gå på linjen att kunna tala om för män och killar vad dem har att tjäna på feministernas arbete. Tror själv på att det är lättare att få med sig män genom att visa på fördelarna än att klaga på nackdelarna för då slår de flesta människor vad det än handlar om dövörat till. 

    Att berätta om att det dyker upp fler och fler kvinnogym där män inte får vara fattar ju även jag att det inte är någon fördel för männen och hur det uppfattas som en icke fördel. 

    Det enda jag hittar är bättre gemenskap med sitt barn, mer tid med sitt barn osv. Men det måste väl finnas mer saker utanför föräldraskapet som är fördelar för män?? Alla familjer vill inte ha barn ens, vad tjänar dem på feministerna? 

    Hjälp mig hitta klara positiva saker för männen som jag kan lägga fram för att få med mig männen? Saker som de klart och tydligt kan se gynnar dem och även utanför föräldraskapet då alla har inte barn. 

    Tack!
    En tråd som listar vilka fördelar med en ideologi som skuldbelägger halva befolkningen pga könstillhörighet och som vill att staten tar ännu mer kontroll över människors privatliv?

    Skulle kunna bli Familjelivs kortaste tråd...
  • Äldre 2 Dec 11:54
    #2

    Som man ser jag inget konstigt i att feminismen inte ger mig några fördelar. Idén bakom feminismen är ju att jag redan HAR en massa orättvisa fördelar och att jag naturligtvis kommer att få sämre av den varan om saker och ting blir lite mer rättvist. Hade jag varit slavägare i amerikanska södern har jag svårt att tro att jag sett några särskilda fördelar med att låta slaveriet upphöra.


    Jag är feminist, inte för att jag vinner fördelar på det, utan för att jag är en humanist. Jag tycker det är tämligen självklart att saker och ting skall vara rättvist, oavsett kön. Förvisso, jag ser en fördel för mänskligheten, vilken jag är en del av, i stort om inte halva befolkningen hålls tillbaka...

    Anyway, jag tror inte de är någon större idé att försöka visa på fördelar för männen i den här frågan. De som inte blir feminister om de inte får något för det är knappast några vi vill ha med oss ändå...

  • Äldre 2 Dec 12:08
    #3
    Florence skrev 2013-12-02 09:11:56 följande:
    En tråd som listar vilka fördelar med en ideologi som skuldbelägger halva befolkningen pga könstillhörighet och som vill att staten tar ännu mer kontroll över människors privatliv?

    Skulle kunna bli Familjelivs kortaste tråd...

    Så då slipper vi dumma och okunniga kommentarer!
  • Äldre 2 Dec 15:05
    #4

    Så ni menar att allt snack om att feminismen är till för båda könen bara är snack? Det finns inte knappt några fördelar för män?

  • Supert­orsk
    Äldre 2 Dec 15:10
    #5

    Feminism är en politisk rörelse som vill förbättra kvinnors villkor i samhället. PRO vill förbättra pensionärernas villkor, och DHR handikappades.

    Det handlar alltså om ett särintresse för en viss grupp, som andra grupper inte har någon glädje av.


    Den största fisken i en liten damm
  • Wilner
    Äldre 2 Dec 17:07
    #6

    Det finns inga fördelar för män med feminism.

  • Supert­orsk
    Äldre 2 Dec 17:23
    #7
    LindaSolis skrev 2013-12-02 15:05:03 följande:
    Så ni menar att allt snack om att feminismen är till för båda könen bara är snack? Det finns inte knappt några fördelar för män?
    Det finns naturligtvis fördelar för mänskligheten i stort att kvinnor får bättre villkor, men i Sverige finns inget att ändra på eftersom kvinnor och män redan har samma villkor. 

    Men specifikt för män finns inga fördelar.
    Den största fisken i en liten damm
  • Äldre 2 Dec 18:06
    #8

    Såklart det finns fördelar. De behöver inte bjuda hela tiden på dejter utan bara varannan gång alt. betalar bara sin egen del. Med en partner som kämpar för sin lön så blir det en en bättre gemensam ekonomi/mindre ekonomiskt ansvar på mannens axlar. Med självständiga kvinnor kan männen känna sig säkra på att deras partners är tillsammans med en för att hon verkligen vill och inte för att hon är beroende. Rätt till halva barnbidraget. Mer jämställt i vårdnadsfrågor.

  • Äldre 2 Dec 18:22
    #9
    LindaSolis skrev 2013-12-02 15:05:03 följande:
    Så ni menar att allt snack om att feminismen är till för båda könen bara är snack? Det finns inte knappt några fördelar för män?
    Tja, på samma sätt som det är snack att det är till fördel för vita plantageägare om slavarna befrias...

    Feminism handlar om att förbättra kvinnors villkor så att det blir jämlikt mellan könen. Eftersom det innebär att männen måste ge upp de fördelar de har för att detta skall bli verklighet...

    Det är lite som att jag har en tårta och du har inget. För att det skall bli rättvist måste jag ge upp halva min tårta. Det är naturligtvis inte till någon fördel till mig utan det handlar ju mer om att jag inte egentligen har rätt ha hela tårtan för mig själv. Skulle jag få något för att ge dig din rättmätiga halva så går man ju lite emot idén om att det skall vara rättvist...

    Så, nej, naturligtvis är fördelarna för män begränsade. Vi har mer än vi borde ha om det skulle vara jämlikt så alla strävanden mot jämlikhet innebär att vi ger upp mer än vi får. Vi kan tycka att förlusten är värt det för att få en mer jämlik värld men rent strikt innebär det att vi ger upp vårt privilegium, ja.
  • Wilner
    Äldre 2 Dec 18:31
    #10
    Pentagram skrev 2013-12-02 18:22:47 följande:
    Tja, på samma sätt som det är snack att det är till fördel för vita plantageägare om slavarna befrias...

    Feminism handlar om att förbättra kvinnors villkor så att det blir jämlikt mellan könen. Eftersom det innebär att männen måste ge upp de fördelar de har för att detta skall bli verklighet...

    Det är lite som att jag har en tårta och du har inget. För att det skall bli rättvist måste jag ge upp halva min tårta. Det är naturligtvis inte till någon fördel till mig utan det handlar ju mer om att jag inte egentligen har rätt ha hela tårtan för mig själv. Skulle jag få något för att ge dig din rättmätiga halva så går man ju lite emot idén om att det skall vara rättvist...

    Så, nej, naturligtvis är fördelarna för män begränsade. Vi har mer än vi borde ha om det skulle vara jämlikt så alla strävanden mot jämlikhet innebär att vi ger upp mer än vi får. Vi kan tycka att förlusten är värt det för att få en mer jämlik värld men rent strikt innebär det att vi ger upp vårt privilegium, ja.
    Eftersom feminismen ser allt ur kvinnans perspektiv innebär det snarare att männen tvinga ge bort sin halva av tårtan.

    Tänk dig ett smörgåsbord där kvinnan och mannen får hämta fritt. Efter att de gjort det kommer feministen och säger att det är orättvist att mannen har 11 köttbullar men kvinnan bara 5. Så feministen föreslår att mannen ska ge tre av sina köttbullar så att de får lika många. Att kvinnan plockat på sig 11 fiskbullar medan mannen bara tagit 5 är dock inget som feministen noterar.

    Just det är orsaken till varför feminismen leder till brist på jämställdhet och inget anat.
Svar på tråden Männens fördelar av feminismen?