• Anonym (?)

    Hur kan "socialfall" få mer pengar?

    Jag måste bara få ur mig... Jag har sökt massor av jobb, kämpat som ett as och har nu äntligen ett jobb. Detta jobb svänger en del i timmar och ger mig lön alltifrån 3.000kr/mån till 15.000kr/mån beroende på hur mycket jobb det finns.. Jag söker självklart heltidsjobb vid sidan av och har utbildning men det är rätt svårt ändå. Hur som helst, min kompis får ca 11.000kr/mån genom socialen. Hon bor i en fin lägenhet och verkar ha det rätt bra, bättre än vad jag har det vissa månader. Jag missunnar absolut inte henne det, hon är en fin människa och vän, men jag kan inte låta bli att fundera över hur det är möjligt att någon som kämpar och sliter och gör vad som helst för arbete får mindre pengar än en tjej som mår dåligt, inte klarar gå i skolan osv..

    Hennes liv är förmodligen värre än mitt även om hon får mer pengar än mig ibland, men jag tycker ändå att det är så orättvist. Så fort jag inte har jobb, om det är riktigt illa, så får jag gå på sådana grupper via AF för att träna skriva Cv och göra låssasintervjuer. Hon behöver ärligt talat inte göra så mycket mer än att "arbeta med sig själv".. Som jag tycker att alla människor behöver mer eller mindre fast man fixar det ÄNDÅ, utöver allt slit.

    Ursäkta för att jag använde ordet "socialfall", jag har inga problem med att folk behöver hjälp och stöd ibland ABSOLUT INTE, jag förstår det, men jag tycker ändå att det är så orättvist! Är man inte värd lika "mycket" pengar bara för att man är frisk? Kan någon förklara för mig hur det går till och varför det är så här utan att skälla ut mig och skriva en massa elakheter.

  • Svar på tråden Hur kan "socialfall" få mer pengar?
  • Anonym (Olik)

    Öööh 11.000?låter väldigt orimligt i mina öron.

    När jag var ensamstående med två barn fick jag mellan 3000-5500 ,hade iofs barnbidrag/bostadsbidrag och underhåll just pga att jag har två små barn med.

  • roffe

    11.000 för en ensamstående låter rätt mycket, vi är två personer i en tvåa och vi får strax under. 

    Då ligger vår hyra på över 4500 kr/mån. 

    Ts om du får 3000kr/mån på ditt jobb så har du rätt att söka soc för du har ju omöjligt råd med en hyra då?

  • Anonym (Soc)

    Finns ingen som får 11000kr från soc , med bidrag som barnbidrag o bostadsbidrag efter att hyra el hemförsäkring är betalda får man ca 2500-3000kr

  • Anonym (?)

    Hon får socbidrag, aktivitetsbidrag och så något mer.. och jo, sammanlagt med allt hon får så är det 11.000. Sen vet jag inte om lite av det kommer från soc, och lite från psyk eller vad det nu än kan vara som hon får pengar av pga sin ohälsa och att hon inte orkar med skolan, skit samma vart pengarna kommer ifrån, det kommer från staten och jag tycker att det är orättvist.

  • Anonym (X)
    Anonym (?) skrev 2013-12-05 19:15:40 följande:

    Hon får socbidrag, aktivitetsbidrag och så något mer.. och jo, sammanlagt med allt hon får så är det 11.000. Sen vet jag inte om lite av det kommer från soc, och lite från psyk eller vad det nu än kan vara som hon får pengar av pga sin ohälsa och att hon inte orkar med skolan, skit samma vart pengarna kommer ifrån, det kommer från staten och jag tycker att det är orättvist.


    Hon ska betala hyra el o hemförsäkring oxå , hur mycket har hon kvar sen ?
  • Anonym (soc.sekr)
    Anonym (Soc) skrev 2013-12-05 18:20:54 följande:
    Finns ingen som får 11000kr från soc , med bidrag som barnbidrag o bostadsbidrag efter att hyra el hemförsäkring är betalda får man ca 2500-3000kr
    Jasså, det var nytt för mig. Då betalar jag ständigt ut för mycket bistånd.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2013-12-05 19:21:27 följande:
    Jasså, det var nytt för mig. Då betalar jag ständigt ut för mycket bistånd.
    Nu tänkte jag efter allt e betalt
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2013-12-05 19:18:56 följande:
    Hon ska betala hyra el o hemförsäkring oxå , hur mycket har hon kvar sen ?

    Och jag vill arbeta, arbetar så fort det finns jobb men får trots det bara 3.000kr/mån när det är som värst. Hur mycket har jag då kvar efter hyra, el osv?
Svar på tråden Hur kan "socialfall" få mer pengar?