• Anonym (En vuxen)
    Äldre 5 Dec 20:32
    2772 visningar
    22 svar
    22
    2772

    En flicka under 18år ska bli bortgift?

    Hej!

    Jag jobbar extra i en gymnasiesärskola ibland och har stött på ett litet "problem". En av eleverna, en flicka under 18år kommer från ett land där det inte är ovanligt att flickor gifts bort i ung ålder.
    När jag var på skolan berättade denna flicka att hon skulle åka till sitt hemland på jullovet och ett par saker som rätt lite konstiga i mina öron. Jag tyckte helt enkelt att det lät som att hon skulle åka dit och förlova sig eller bli bortgift - utan att veta om det.
    Jag pratade såklart med flickans lärare som ryckte lite på axlarna och sa "ja vi kan inte göra så mycket", det kändes inte riktigt nog för mig så jag ska prata med rektorn på skolan imorgon. Jag har aldrig haft kontakt med föräldrarna och "ska" inte ha kontakt med dom heller och tänkte därför höra av mig till rektorn först och främst. Finns det något annat jag kan göra?
    Denna flicka är som sagt under 18år, hon har en hel del problematik och skulle utan tvekan bli utnyttjad.

  • Svar på tråden En flicka under 18år ska bli bortgift?
  • Anonym (ring!­)
    Äldre 5 Dec 20:52
    #11
    Anonym (cc) skrev 2013-12-05 20:46:07 följande:
    Vad ska Soc göra? Förbjuda barnet följa med utomlands? Kontakta myndigheten i landen som tillåter giftermål med barn om föräldrarna ger samtycke?
    Ta barnet för misstanke att hon blir bortgift i detta land?
    Omhändertagande i de fall där de tror att det ska hända.

    TS, du ska absolut kontakta socialtjänsten och du kan också kontakta föreningen "Glöm aldrig Fadime och Pela" som bland annat arbetar emot barnäktenskap och ger råd och hjälp.
    gapf.se/fa-hjalp/
  • Anonym (#$£_#­)
    Äldre 5 Dec 20:53
    #12
    Anonym (cc) skrev 2013-12-05 20:46:07 följande:
    Vad ska Soc göra? Förbjuda barnet följa med utomlands? Kontakta myndigheten i landen som tillåter giftermål med barn om föräldrarna ger samtycke?
    Ta barnet för misstanke att hon blir bortgift i detta land?
    Ett omedelbart omhändertagande enligt LVU skulle väl vara ett förslag.
  • Anonym (cc)
    Äldre 5 Dec 20:57
    #13
    Anonym (#$£_#) skrev 2013-12-05 20:53:36 följande:
    Ett omedelbart omhändertagande enligt LVU skulle väl vara ett förslag.
    Något man inte har rätt att göra om det inte finns en fara för barnet att bo kvar hos familjen, en misstanke om giftermål ingår inte i detta.
  • Anonym (lagar­)
    Äldre 5 Dec 21:06
    #14
    Anonym (cc) skrev 2013-12-05 20:46:07 följande:
    Vad ska Soc göra? Förbjuda barnet följa med utomlands? Kontakta myndigheten i landen som tillåter giftermål med barn om föräldrarna ger samtycke?
    Ta barnet för misstanke att hon blir bortgift i detta land?
    Myndigheterna kan lägga sig  i. Googla lite så får ni läsa om svenska myndigheternas inställning i frågan.

  • Äldre 5 Dec 21:12
    #15
    Anonym (cc) skrev 2013-12-05 20:57:41 följande:
    Något man inte har rätt att göra om det inte finns en fara för barnet att bo kvar hos familjen, en misstanke om giftermål ingår inte i detta.
    Att bli bortgift är inte en fara tycker du? Ingen risk alls för våldtäkter och utnyttjande?
  • Anonym (#$£_#­)
    Äldre 5 Dec 21:12
    #16
    Anonym (cc) skrev 2013-12-05 20:57:41 följande:
    Något man inte har rätt att göra om det inte finns en fara för barnet att bo kvar hos familjen, en misstanke om giftermål ingår inte i detta.
    Tvångsgifte innebär en fara för barnets utveckling och barn har omhändertagits enligt LVU i syfte att skydde den från tvångsäktenskap och sådana beslut har vidare fastställts av domstol.

    "Fara" är inte enbart ett fysiskt rekvisit.
  • Anonym (-)
    Äldre 5 Dec 21:14
    #17

    Självklart ska du ta kontakt med myndigheterna. Måste säga att det var väldigt dåligt av läraren att bara rycka på axlarna. Vart tog det vuxna ansvaret vägen där?? Att säga att inget kommer hända och att ingen kommer göra något är lika dumt det. De svenska myndigheterna har ett ansvar och likaså vuxna omkring. Det är en omyndlig flicka det handlar om. I Sverige ska vi kämpa för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna och eftersom att du misstänker detta har du ett ansvar att agera

  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 5 Dec 21:17
    #18

    En annan mycket viktig del är att DU dvs. VI i samhället reagerar och säger att det här är banne mig inte rätt! Att tjejen får veta det så starkt in i kroppen som det är möjligt att Du har rätt att gifta dig med vem du vill eller inte alls.
    Det kan hjälpa henne att sedan hjälpa sig själv! Kanske fly, kanske vägra, kanske skilja sig? Det är jätteviktigt att hon verkligen förstår och vet att det som händer är fel, hon är en egen människa med en egen vilja. Speciellt om hon går på särskola, då har hon ju dessutom en utvecklingsstörning eller hjärnskada som kanske gör henne ännu mer sårbar.


  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 5 Dec 21:20
    #19
    Anonym (-) skrev 2013-12-05 21:14:49 följande:
    Självklart ska du ta kontakt med myndigheterna. Måste säga att det var väldigt dåligt av läraren att bara rycka på axlarna. Vart tog det vuxna ansvaret vägen där?? Att säga att inget kommer hända och att ingen kommer göra något är lika dumt det. De svenska myndigheterna har ett ansvar och likaså vuxna omkring. Det är en omyndlig flicka det handlar om. I Sverige ska vi kämpa för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna och eftersom att du misstänker detta har du ett ansvar att agera
  • Anonym (lagar­)
    Äldre 5 Dec 21:32
    #20
    Anonym (cc) skrev 2013-12-05 20:57:41 följande:
    Något man inte har rätt att göra om det inte finns en fara för barnet att bo kvar hos familjen, en misstanke om giftermål ingår inte i detta.

    vad skönt att veta att du har fel.
  • KimPos­sible
    Äldre 5 Dec 21:48
    #21

    Jag tycker man gör en anmälan oavsett vad som sen händer med den. Då har man iaf gjort det man kan.

    Äldsta sonen hade två stycken som var i riskzonen för bortgifte i högstadiet. Den ena försvann mycket riktigt dagen efter skolavslutningen i nian och har aldrig hörts av sen dess. 

    Den andra hade som strategi (vilket hon talat om för vissa utvalda kompisar, kompisar hon egentligen inte fick ha) att "sköta sig" så att hon fick gå gymnasiet, och sen var/är hennes tanke att snabbt som ögat dra och söka hjälp så fort hon blir myndig. Om hon "skötte sig" skulle hon kunna skjuta upp bortgiftet. 

    Skolan anmälde, men vad jag vet kunde inte myndigheterna göra så värst mycket mer än att ha lite sporadisk koll. Förhoppningsvis finns det människor som reagerar bättre och snabbare än vad som gjordes i fallet med sonens kompis. Gud vet var hon är nu och vilken sorts "liv" hon lever... Rynkar på näsan


    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPos­sible
    Äldre 5 Dec 21:50
    #22
    Anonym (medisa) skrev 2013-12-05 20:45:29 följande:
    Sluta spekulera och hitta på saker som du tror . Har du inget eget liv eller mkt tråkigt
    Varför tror du Ts spekulerar och hittar på? Det är inte alls ovanligt att detta händer. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
Svar på tråden En flicka under 18år ska bli bortgift?