• Limhe
    Äldre 7 Dec 10:25
    10384 visningar
    43 svar
    43
    10384

    vaginal vs kejsarsnitt kluven som fan

    När jag väntade min dotter för 3 år sen så var jag livrädd för kejsarsnitt det var min största mardröm.. Förlossningen gick helt åt skogen, jag hade hemska värkar, mådde illa av lustgas och fick inte epidural för jag öppnade mig redan sakta, efter 9 timmar med intensiva pinvärkar utan värkpaus så blev det akut snitt.. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Men det gick helt fantastiskt, operationsteamet var underbara och tog så väl hand om mig 10000 gånger bättre än personalen på förlossningen.

    Allt gick bra, min dotter mådde super och jag åkte hem efter 2 dagar, hade knappt ont alls.

    Nu är jag gravid igen och har fått gått på flera möten hos Aurora barnmorska och vi har kommit fram till att planerat snitt är det bästa för mig. Tanken på att föda normalt har fått mig att må dåligt psykiskt hela graviditeten. Fick göra ett besök på förlossningen men det slutade med att jag fick panikångest. Jag skulle få ett snittkontrakt MEN det man ska tänka på är att bara för att man får ett snittkontrakt innebär det inte att man kan avbryta förlossningen när som

    Helst utan är man öppen 10 cm så är det väldigt riskabelt.. Även att när man känner att man inte pallar mer så finns det en risk att man inte kanske hinner snitta eller att man får tid på en gång då det kan vara andra före. Det kan vara bra att ha i åtanke.

    Men om en vanlig förlossning går bra är det bäst för mamma och barn men det gäller långt ifrån alla och det är inget man kan veta i förväg.. Sen är även riskerna större vid akut och urakut kejsarsnitt än vid planerade.

  • Limhe
    Äldre 7 Dec 23:50
    #25
    iknasi skrev 2013-12-07 20:24:28 följande:



    Tack för ditt svar nu fick jag en hel del och tänka på gällande snitt iaf. Får väl prata med läkaren riskerna för jag antar att han/hon kan svara på det bättre än en barnmorska?
    Jag vet bara att jag mådde fruktansvärt illa efteråt när jag var på uppvaket i Thailand , dom är inte direkt snåla med morfin och andra preparat där nere. Har aldrig fått lustgas så har inget och jämföra med förutom det då.. Samt mådde man ju illa fram till v 22 så det skulle man ju helst vilja få slippa. Iaf när man har ont och värkar ..
    Ja alltså det man inte heller får glömma är att många läkare är bra på att skrämma upp en angående snitt.. och sen att de höjer vanlig förlossning till skyarna.. är inte lätt det där
Svar på tråden vaginal vs kejsarsnitt kluven som fan