• JanUtös

    Har familjehemmet rätt att vägra dator?

    Som rubriken lyder, så håller jag och sonens (11 år, 12 i mars) mamma på att ifrågasätta både socialtjänsten i Östersunds kommun och hemmet där han är placerad i Ås kommun. Det hela började med när han fick en laptop av mig och efter något år så började den att "lagga" som alla ungdomar säger idag. Jag påpekade detta för hemmet några gånger och de skulle se till att lämna in den. Inget hände. Vid mitt besök i sensommar/höstas så tog jag tillbaka den och köpte en begagnad laptop av den äldre sonen för att jag sedan skulle ta med mig den till Ås vid nästa tillfälle. När jag tala om detta för soc, så ringde de genast till hemmet och där blev det tvärstopp helt plötsligt. Hon ringde upp mig och vi hade ett lång samtal som jag sedan var tvungen att avsluta, för jag orkade inte tjafsa. Deras barn hade minsann inga datorer i hans ålder utan fick sina första från skolan i 7:e klass och de andra har fått jobba till sig dem. Hur skulle deras barn reagera på om han fick en dator i hemmet. Hon hävdade hela tiden på - liksom socialtjänsten gjorde, samma ord nästan - deras värderingar. Det är ju lite märkligt, sade jag till mamman i hemmet, att han nu inte helt plötsligt får ha en dator men varför sade ni inget under tiden han hade sin gamla då? Inget riktigt svar fick jag av henne utan ett telefonsamtal från soc någon dag senare. Då sade socialsekreteraren, att jag - läs vi - egentligen inte har något att säga till om då det är hemmets regler som gäller. Jag kunde inte behärska mig utan skällde ut henne och sade att jag ska överklaga deras beslut. Det var också vid den här tiden som de hade en Nätverksträff i mitten på november tillsammans med hemmet och sonens mamma och då frågan om datorn kom upp, svarade hemmets far, att "Ska ni behöva ta upp en sådan löjlig fråga, då det finns viktigare saker." Då hade mamman i hemmet sagt, att det måste ha blivit en miss vid överflytten från socialtjänsten här i Örnsköldsvik med information om att inga datorer gäller i deras hem till yngre barn. Han har varit placerad i Ås sedan i april 2011. Jag citerar från protokollet: "Dator: Undertecknad tar upp XXX fundering kring varför han först fick ha en dator men sedan inte. YYY (pappan i hemmet) och ZZZ (mamman i hemmet) säger då att det inte ar okej från första början men att de kunde inte ta ifrån honom den när han flyttade dit. De vidhåller att de ej kan bortse från sina värderingar gällande att bevilja honom möjlighet till egen som "JanUtös" köpt till XXX." Till saken hör den, att han är inte LVU-placerad utan på frivillig grund. Nu har jag försökt att få till stånd att han ska ha en dator i hemmet utan lyckat resultat. Soc är orolig, att jag ska åka dit och ställa till tråkigheter för sonen men jag har sagt att jag bara ska prata med dem men kan inte garantera att jag inte kommer att ge mig. Jag har även påpekat, att varken hemmet eller soc behöver lägga ut några pengar. Sonen vantrivs så fruktansvärt, helgerna är förstörda och han kan inte vara ute på Internet tillsammans med sina kompisar och spela online-spel som de gjort tidigare och inte heller använda Facebook. Jag håller med att det ska inte missbrukas och han är ingen sådan som gör det heller. Kära nån, vad det blev långt detta. Jag som bara skulle skriva några rader... Har jag fått ut vad jag skulle ha sagt? Jo, jag hittar nämligen inga lagar och paragrafer på Nätet om detta med dator i hemmet, varför jag tror att ni har säkert mer erfarenhet om liknande situationer. Fick själv diagnosen ADHD, Asperger, PTSD samt Autismspektrum för två år sedan men det är en annan historia - jag blir bara så "himla" arg och känner att sonen blir särbehandlad på något sätt i hemmet... jag står inte ut och orkar inte längre tjafsa om det här med datorn till sonen men jag ger mig inte. Har tyvärr gett upp barnen för tidigt. Alla mina fem barn på familjehem.

  • Svar på tråden Har familjehemmet rätt att vägra dator?
  • Anonym (?)

    Det är självklart inte du som bestämmer vad familjehemmet ska ha eller inte.

  • Påven Johanna

    Trist för sonen, dig och för alla att det blivit en infekterad konflikt. Jobbigt, förstår jag. Men när det handlar om den sortens beslut som du pratar om här så bestäms inte sådant av lagar och regler utan det är uteslutande familjers egen bedömning som gäller. Alla barn har rätt till en viss standard men dator och annan teknik hamnar inte inom nödvändig standard. 

    Själv tycker jag också att det är löjligt att inte tillåta dator innan högstadiet. Men andra tycker på annat sätt och din sons familjehem verkar ju inte tillåta dator för de biologiska barnen, det innebär väl i sin tur att de har en önskan och en vilja att vara rättvisa mot barnen. 

  • Anonym (famhem)

    Hej,
    Ja familjehemmet har rätt att neka datan om där finns skäl till det.
    Tex lika för alla barnen.
    Onormalt mycket användande.
    Felaktigt användande tex olämpliga sidor.
    I famhemmet är det deras regler som gäller.
    Men man kan alltid diskutera på ett trevligt sätt.

  • hellokill3r

    Familjehemmet bestämmer allt sånt. Du har imget att säga till om. Visst är det ett udda sätt att tänka, min son fick sin första egna laptop när han var 4 år, men det är ändå "deras hem deras regler"

  • Indianica
    Anonym (famhem) skrev 2013-12-08 08:43:35 följande:
    Hej,
    Ja familjehemmet har rätt att neka datan om där finns skäl till det.
    Tex lika för alla barnen.
    Onormalt mycket användande.
    Felaktigt användande tex olämpliga sidor.
    I famhemmet är det deras regler som gäller.
    Men man kan alltid diskutera på ett trevligt sätt.
    Jag vet ingenting om regler rent juridiskt i familjehem, men jag förstår att TS är arg.

    Spontant känner jag så här, att TS son ska inte behöva lida för att familjehemmet inte klarar av att hantera gråskalor. Visst är rättvisa ofta viktigt för barn, men barn behöver också lära sig att världen inte är svartvit, ibland behöver man av olika skäl göra undantag ifrån regler, så att alla regler faktiskt inte gäller alla. När det gäller ett familjehemsplacerat barn kan det t.ex. vara så att det blir undantag ifrån regeln "ingen dator före sjuan" eller "jobba ihop sin egen dator" eftersom familjehemsbarnet har andra behov av en dator för att inte bli väldigt ensam när han plötsligt är avskuren ifrån sitt gamla umgänge. Datorn blir då ett naturligt sätt att hålla kontakt med folk, för det är ju på nätet tioåringar på avstånd ofta umgås idag. Att familjehemsbarnet fått en egen dator och inte behövt jobba ihop den beroe helt enkelt på att han har andra bioföräldrar och så är livet. En del kan inte bo hos sina föräldrar, vilket är sorgligt i sig, men man kan få ha en dator. Folk har det olika och har olika behov och det behöver barn lära sig.


  • JanUtös

    Tack för era synpunkter och kommentarer. Det är nog så att man får "gilla läget" helt enkelt, hur lite jag än vill men som det verkar så har jag inget att säga till om. Man blir ju arg och känner sig totalt maktlös och när sonen vantrivs att inte hemmet gör någonting med honom heller så blir saken inte bättre. Hemmet har ju sagt till soc att de gör mycket med dem på helgerna men så är fallet icke. Sedan är det en massa andra saker också men det låter jag vara. Jag och sonens mamma känner också att det är vanvård, då han inte får riktigt frukost, vatten och något hembakt bröd, sällan de flingor han tycker om, smutsiga kläder som han får han i nästan två veckor och klasskamraterna undrar varför han har skitiga kläder. Pratade med sonen idag om just detta och han säger att mamman i hemmet sällan tvättar och nu har just inga andra kläder att ha. Hon brukar lägga fram de tvättade kläderna på sängen eller stolen så han kan lägga in det i skåpet. Inga duschgrejer verkar det heller inte finnas, så han kan sällan tvätta håret etc. Åter igen, tack för era synpunkter.

  • hellokill3r
    JanUtös skrev 2013-12-08 14:13:01 följande:
    Tack för era synpunkter och kommentarer. Det är nog så att man får "gilla läget" helt enkelt, hur lite jag än vill men som det verkar så har jag inget att säga till om. Man blir ju arg och känner sig totalt maktlös och när sonen vantrivs att inte hemmet gör någonting med honom heller så blir saken inte bättre. Hemmet har ju sagt till soc att de gör mycket med dem på helgerna men så är fallet icke. Sedan är det en massa andra saker också men det låter jag vara. Jag och sonens mamma känner också att det är vanvård, då han inte får riktigt frukost, vatten och något hembakt bröd, sällan de flingor han tycker om, smutsiga kläder som han får han i nästan två veckor och klasskamraterna undrar varför han har skitiga kläder. Pratade med sonen idag om just detta och han säger att mamman i hemmet sällan tvättar och nu har just inga andra kläder att ha. Hon brukar lägga fram de tvättade kläderna på sängen eller stolen så han kan lägga in det i skåpet. Inga duschgrejer verkar det heller inte finnas, så han kan sällan tvätta håret etc. Åter igen, tack för era synpunkter.



    Varför tar ni inte hem honom då om ni är missnöjda, eftersom du skrev att det var en frivillig placering!
  • Påven Johanna
    JanUtös skrev 2013-12-08 14:13:01 följande:
    Tack för era synpunkter och kommentarer. Det är nog så att man får "gilla läget" helt enkelt, hur lite jag än vill men som det verkar så har jag inget att säga till om. Man blir ju arg och känner sig totalt maktlös och när sonen vantrivs att inte hemmet gör någonting med honom heller så blir saken inte bättre. Hemmet har ju sagt till soc att de gör mycket med dem på helgerna men så är fallet icke. Sedan är det en massa andra saker också men det låter jag vara. Jag och sonens mamma känner också att det är vanvård, då han inte får riktigt frukost, vatten och något hembakt bröd, sällan de flingor han tycker om, smutsiga kläder som han får han i nästan två veckor och klasskamraterna undrar varför han har skitiga kläder. Pratade med sonen idag om just detta och han säger att mamman i hemmet sällan tvättar och nu har just inga andra kläder att ha. Hon brukar lägga fram de tvättade kläderna på sängen eller stolen så han kan lägga in det i skåpet. Inga duschgrejer verkar det heller inte finnas, så han kan sällan tvätta håret etc. Åter igen, tack för era synpunkter.
    Jag är ganska säker på att hembakat bröd och vatten att dricka till inte räknas som vanvård. Många skulle nog tycka att flingor är en sämre frukost. Däremot låter det inte bra att han har smutsiga kläder och tvingas utstå kommentarer angående det. Ni får försöka utröna hur det ligger till med den saken, kan det ha blivit något missförstånd? Kanske finns någon regel om att pojken ska lägga sina kläder i tvättkorgen för att de ska tvättas eller något annat i den stilen? 

    Jag förstår att det är oroligt för er att ha era barn placerande, men ni tänker väl på hur ni pratar med sonen? Det är han som ska utstå detta och om ni överför mycket oro och negativitet på honom så försämrar ni hans livssituation. Det är viktigt för er att tänka på. Du skriver att du har alla dina barn placerade i andra hem - det tyder ju på att du själv har svårigheter som inte medger att du kan vara förälder med barnen boende hos dig och då måste du hitta strategier för att vara rädd om dina barn och bevaka deras rättigheter som inte samtidigt undergräver och försvårar för familjehemmen att ta hand om dem. Allt det du gör och inte gör påverkar ditt barn.
  • Anonym (Vet)

    Men ta hem pojken från fosterpacket! Varför ska han behöva sitta där över huvud taget?
    Och, kan han sköta skolan när han förbjuds att ha dator?

  • småvildar

    Såhär tänker jag. När ett barn är i ett familjehem är det nog deras regler som gäller. Jag ser inte heller vanvården tu talar om. I såfall skulle även våra barn fara illa och de tycker jag verkligen inte att dom gör. Jag har själv en 11 årig styvdotter och nej hon får inte använda facebook. De finns en åldersgräns på facebook av en anledning och nej hon har ingen egen dator. Alla våra barn i familjen använder dator sparsamt och under vuxnas översikt. De har heller inget skolarbete ännu som kräver datorer hemma.  Jag kan inte riktigt se att våra barn far illa av det.
    Vill våra barn ha sina kläder tvättade får de lägga dom i tvättkorgen samt bära upp sin hög med nytvättade kläderna tillbaka till sin byrå och lägga in dom där. Såklart ser vi till att de har rena kläder, våra barn skulle inte få gå smutsiga men jag ser nyttan i ett de är med och ser att de får dra sitt strå till stacken.

  • Anonym (!!!)

    Ta hem pojken från fosterpacket och anmäl dom till soc så att deras biobarn kan placeras i en vettig familj där dom får må bra!

Svar på tråden Har familjehemmet rätt att vägra dator?