• Anonym (frustrerad)

    Vill det omöjliga: kärnfamilj

    Jag vill det omöjliga - ha min älskade man och vårt älskade barn ifred. Jag vill att vi ska vara en riktig familj, en kärnfamilj. Jag vill kunna planera med MIN familj, utan att min man ska kolla av med en annan familj om jag/vi får/kan först. Jag vill kunna tänka att hela året är MITT, VÅRT och inte hela tiden kolla vilken det vecka det är, ställa om när det byts dagar och veckor (JÄMT!). Allt är PERFEKT när det bara är vi tre. Vi har det så mysigt, lugnt, underbart, roligt.

    Men...varannan vecka är vi fyra st och jag har ingen familj längre, jag mår dåligt, känner mig bortstött, bortvald. Allt kretsar kring den fjärde personen (bl.a. ska tre olika sporter utövas i annan kommun). Jag visste inte vad jag gav mig in på. Det var mycket enklare när barnet var yngre och mamman inte flyttat längre bort. Nu hänger min man i den andra kommunen varannan vecka, på kvällar och helger (alla sporter och kompisar finns ju där). 

    Jag vill ha en egen familj, men jag kommer ALDRIG att få en. Det är en sorg jag inte kommer över. Det bara växer och växer i mig. Det gror en sorg, en saknad, en längtan som aldrig kommer att uppfyllas. Det värsta är att jag ju har VALT detta. Det är mitt eget fel. Jag har förstört mitt liv. Jag kommer aldrig att få en (kärn)familj, jag kommer aldrig att bli lycklig. Jag hatar mitt liv, jag hatar min framtid. Jag är så djupt olycklig och vet knappt varför. varför mår jag så här fruktansvärt dåligt? Barnet är jättefint, omtänksam, snäll och go. Inte bortskämd, inte stökig, fantastisk mot sitt halvsyskon. Barnets mamma har jag aldrig sett röken av, inga konflikter eller problem där heller.

    Jag är nog bara sjuk  i huvudet helt enkelt. som mår så här djävulskt dåligt. Det blir värre för varje dag och jag klarar det knappt mer.

  • Svar på tråden Vill det omöjliga: kärnfamilj
  • Ramborg

    Skulle ni kunna flytta till den andra kommunen kanske? Då kanske det skulle kännas lättare?


    42.
  • SupersurasunkSara

    Nej, du är inte sjuk i huvudet. Många många som lever i styvfamiljer känner som du, iaf emellanåt.

    Problemet är som så många gånger pappan. Pappan som går med på byte av veckor så att det går ut över er, pappan som inte klarar av att prioritera så att även ni får ert även den veckan när hans andra barn är hos  honom.

    Ni måste prata om saken, komma fram till något som fungerar för er alla. Gör saker själv med hans andra barn så ni kommer närmare varandra. Kanske måste också barnet avstå från en eller annan aktivitet veckan som barnet är hos er, samt kanske avstå från vännerna och vara hemma med er osv.
    Alla måste ju kompromissa, det ska inte bara vara du och ert barn.

  • Anonym (livet är tufft)

    Så ser ju livet ut för många av oss. Vi är ju också många som varit en kärnfamilj en gång i tiden, så det är ju långt ifrån någon garanti för att det ska fortsätta vara så, fast det var vad man trodde och hoppades på. Livet förändras, och ibland kan vi styra det själva, och ibland bara tvingas acceptera faktum och göra det bästa vi kan. Livet är tufft!

  • Anonym (frustrerad)
    Ramborg skrev 2013-12-08 15:22:36 följande:
    Skulle ni kunna flytta till den andra kommunen kanske? Då kanske det skulle kännas lättare?
    Jag har funderat på det...skulle bli 4 timmars pendlande/dag för mig och vårt gemensamma barn skulle få byta förskola (en fantastisk förskola). Jag älskar den här staden. Jag vill inte bo i den kommunen, men jag kanske måste. Jag är livrädd att jag skulle bli ännu mer bitter och ledsen om jag skulle bryta upp och flytta dit.
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (livet är tufft) skrev 2013-12-08 15:37:02 följande:
    Så ser ju livet ut för många av oss. Vi är ju också många som varit en kärnfamilj en gång i tiden, så det är ju långt ifrån någon garanti för att det ska fortsätta vara så, fast det var vad man trodde och hoppades på. Livet förändras, och ibland kan vi styra det själva, och ibland bara tvingas acceptera faktum och göra det bästa vi kan. Livet är tufft!
    Jo, men jag fick aldrig ens chansen (eller snarare - tog/skapade aldrig chansen) till kärnfamilj. Livet är tufft, livet är ledsamt, deprimerande och hopplöst känns det som.
  • Anonym (frustrerad)
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-08 15:26:33 följande:
    Nej, du är inte sjuk i huvudet. Många många som lever i styvfamiljer känner som du, iaf emellanåt.

    Problemet är som så många gånger pappan. Pappan som går med på byte av veckor så att det går ut över er, pappan som inte klarar av att prioritera så att även ni får ert även den veckan när hans andra barn är hos  honom.

    Ni måste prata om saken, komma fram till något som fungerar för er alla. Gör saker själv med hans andra barn så ni kommer närmare varandra. Kanske måste också barnet avstå från en eller annan aktivitet veckan som barnet är hos er, samt kanske avstå från vännerna och vara hemma med er osv.
    Alla måste ju kompromissa, det ska inte bara vara du och ert barn.
    Ja, jag har sagt till min man att det inte känns bra att vi är så styrda av aktiviteter och annat varannan vecka. Han har då föreslagit hundratals ggr att vi ska flytta dit. Vi har varit på visningar, men jag vill verkligen inte flytta dit (4h/dag känns i överkant att pendla, men det går ju....).

    Jag har dragit mig undan så otroligt mycket det senaste året. Jag och barnet hade en fin relation i början och vi hittade på saker bara han och jag. Men jag har bara mått sämre och sämre, och för att barnet inte ska märka av hur jag mår, så han jag nästan dragit mig undan helt (sitter och "jobbar" i köket osv.)
  • Anonym (ensam)

    Just därför lever jag ensam idag. Jag levde med en man och hans barn men jag är heller ensam än bor som utomstående i någon annans familj. Aldrig mera en man med barn. Tyvärr så är jag nog idag för gammal för att få en kärnfamilj så jag väljer ensamheten eller en man utan barn. Hittills har jag inte träffat någon bra man utan barn. Men som sagt...ingen man med barn längre. Livet är verkligen inte lätt. Satsar man på fel häst i unga år så är man ensam resten av livet om man inte vill dras med andras bagage och misslyckanden.

  • sextiotalist

    Men tänk om, i grunden är ni faktiskt en kärnfamilj, som utökas med en till varannan vecka. Men vad som är viktigt är att alla, framför allt pappan i ert fall, arbetar för att ingen ska känna sig utanför, inte ens du.

    Förutom det att aktiviteterna ligger avsides, så tror jag att det är så att med äldre barn och ett yngre, så kan det bli intressekrockar även i de familjer som endast är kärnfamilj

    Men detta med att din man utesluter dig i beslut som berör dig är fel

  • Ess

    Hur gammalt är barnet?
    Kan hen själv åka fram och tillbaks från sina aktiviteter?

    Vad händer om du bara dumpar över halva ansvaret för era gemensamma barn på mannen de veckor ni har hans barn?
    Istället för att du bara "låter" honom köra iväg och va borta flera timmar. Din man har flera barn och kan inte bara bränna allt krut på det ena vv. 

  • Anonym (vad?)

    Vad är det du tror skulle vara så mycket bättre i ditt liv om du levde i en kärnfamilj? Det låter mer som att det är själva tiden din man spenderar borta som är problemet. Skulle du vara lika irriterad på det om det var ert gemensamma barn som hade aktiviteter i grannkommunen så pass ofta? 

    Hur ser er relation ut i övrigt,är den bra eller har ni slitningar av olika slag? Är ni lyckliga tillsammans?

Svar på tråden Vill det omöjliga: kärnfamilj