• Äldre 9 Dec 23:40
    5501 visningar
    11 svar
    11
    5501

    10-årig flicka med atypisk autism

    Vår dotter har för ett år sedan utretts hos BUP och fått diagnosen uppmärksamhetsstörning, därefter blev vi flyttade till barnhab. för att det fanns misstankar om en eventuell autismdiagnos. Nu har vi fått veta att hon har atypisk autism och uppmärksamhetsstörning/adhd. Jag har läst olika trådar om detta och sökt på nätet efter atypisk autism hos flickor men det mesta jag hittar handlar om pojkar och stämmer inte riktigt in på vår flicka. Vår dotter har stora problem med skolan, hon vill inte gå dit och har ont i magen/huvudet varje morgon, hon hänger inte riktigt med i alla ämnen och hamnar snabbt efter i skolarbetet. Hon har även jobbigt med sömnen och har svårt att somna och sover sen oroligt. Jag måste sitta hos henne och klia på ryggen för att hon ska somna, detta tar allt mellan 30 min till 2 timmar eller mer. Hon vägrar ta tabletter och annan medicin, efter många om och men tar hon kestin smälttablett mot pollenallergi/pälsdjursallergi samt lergigan, flytande, mot klåda på grund av eksem. Just nu känner vi att vi sitter fast och inte vet hur vi ska göra med skolan och sömnen, medicin hade kanske hjälpt en del men det är ju svårt när hon inte tar medicin *suck* Är det någon här som har något bra tips på hur vi kan göra för att underlätta och få vardagen att funka!?!?!?

  • Svar på tråden 10-årig flicka med atypisk autism
  • Äldre 10 Dec 00:17
    #1

    Be om att få ett kedjetäcke eller bolltäcke, det brukar hjälpa mycket vid sömnproblem hos autistiska. 

  • Äldre 10 Dec 06:36
    #2

    Prata med läkarn om licens på flytande melatonin?  Plus boll/kedjetäcke via hab?

  • Äldre 10 Dec 08:04
    #3

    Jag har samma diagnoser som din flicka och jag vet hur hemskt det kan vara i skolan då. Det finns inte mycket skrivet om oss tyvärr, men du får gärna fråga mig om jag kan hjälpa till på något sätt. 
    Kan BUP hjälpa er? Det är väldigt synd att hon inte vill prova medicin.  Varför vill hon inte det?

  • Äldre 10 Dec 10:08
    #4

    Ett tips är boken "aspergirls", den riktar sig till tjejer/kvinnor med aspergers, men du kommer antagligen att känna igen en hel del i boken. 

  • Äldre 10 Dec 13:32
    #5
    exceptionell skrev 2013-12-10 10:08:37 följande:
    Ett tips är boken "aspergirls", den riktar sig till tjejer/kvinnor med aspergers, men du kommer antagligen att känna igen en hel del i boken. 
    Det heter inte Asperger längre.

    "The diagnosis of Asperger's was eliminated in the 2013 fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) and repaced by a diagnosis of autism spectrum disorder on a severity scale."
  • Äldre 10 Dec 13:56
    #6
    Grodprins skrev 2013-12-10 13:32:28 följande:
    Det heter inte Asperger längre.

    "The diagnosis of Asperger's was eliminated in the 2013 fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) and repaced by a diagnosis of autism spectrum disorder on a severity scale."
    Jag vet, men boken blev utgiven när det fortfarande hette Aspergers.
  • Äldre 10 Dec 18:29
    #7
    Trinity78 skrev 2013-12-10 08:04:11 följande:
    Jag har samma diagnoser som din flicka och jag vet hur hemskt det kan vara i skolan då. Det finns inte mycket skrivet om oss tyvärr, men du får gärna fråga mig om jag kan hjälpa till på något sätt.  Kan BUP hjälpa er? Det är väldigt synd att hon inte vill prova medicin.  Varför vill hon inte det?

    Hon vägrar svälja tabletter och är överlag väldigt skeptisk till mediciner, flytande kan hon i bästa fall ta efter mycket mutor och tjorv. Redan innan hon testar en medicin så har hon bestämt sig för att den är äcklig. Vi står på kö för ett kedjetäcke, bolltäcke har hon testat men det var för varmt. Har du några tips på vad som kan underlätta skolan? Var det något särskilt som funkade för dig?
  • Äldre 7 Jan 21:34
    #8
    navonas skrev 2013-12-10 18:29:53 följande:

    Hon vägrar svälja tabletter och är överlag väldigt skeptisk till mediciner, flytande kan hon i bästa fall ta efter mycket mutor och tjorv. Redan innan hon testar en medicin så har hon bestämt sig för att den är äcklig. Vi står på kö för ett kedjetäcke, bolltäcke har hon testat men det var för varmt. Har du några tips på vad som kan underlätta skolan? Var det något särskilt som funkade för dig?
    Jag fick tyvärr ingen hjälp i skolan. Jag fick min diagnos i vuxen ålder, på den tiden jag var liten fanns det inte på kartan att flickor kunde ha asperger. 
    Reproductively challenged
  • Äldre 14 Mar 23:38
    #9
    Grodprins skrev 2013-12-10 13:32:28 följande:
    Det heter inte Asperger längre.

    "The diagnosis of Asperger's was eliminated in the 2013 fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) and repaced by a diagnosis of autism spectrum disorder on a severity scale."
    Min son utreds för något inom autismspektrumet och enligt psykologen används de "gamla" diagnoserna fortfarande i Sverige så han var inne på att min pojke kan få diagnosen aspergers.
  • Äldre 23 Mar 12:06
    #10

    Jag känner mig mycket i de som ni beskriver och vad hon har skrivit om sin dotter längst upp i texten. Jag har med Autism och vill gärna försöka hjälpa andra med min kunskap när jag äntligen går ifrån det hemska utlandet som man en gång fick när man var liten. Men jag kan säga att diagnosen är inget som hänger med hela livet för det kan man så gått som bli av med av rätt typ av kost som är livsviktig för hjärnan för att komma igång och fungera optimalt. Och det vill ja inte säga för att vara elak. För det finns ja vet och har kommit ifrån min diagnos mer och mer tack vore träning till max. Jag själv som skriver de här heter Adam och är 24 år nu och jag kan skriva flera flera rader om detta som inte ens finns skrivet om just Autism

  • Äldre 23 Mar 13:12
    #11

    Hej! Jag är ingen expert men i mitt yrke stödjer jag personer med neuropsykiatriska funktionshinder tex autism. En tjej jag arbetat med har samma diagnos som din dotter och hon hade och har även som vuxen svårt i skolan. Det hon beskrivit för mig är att hon har stort behov av förutsägbarhet, att veta vad som väntar och veta att hon t.ex alltid får sitta på samma plats i klasseummet. Hon tycker det är jobbigt att sitta mitt i klassrummet och vill helst sitta vid fönstret, lite mer för sig själv. Hon har svårt när det blir mycket ljud och intryck omkring henne och har fått tillåtelse att lyssna på musik i hörlurar, för att" stänga ute" övriga intryck. Hon är också väldigt stresskänslig och kravkänslig. Det kan lätt bli för mycket för henne. Rutiner och att veta vad som väntar (förutsägbarhet) är också för många med liknande diagnos något som kan underlätta och skapa trygghet/begriplighet. Sedan är det självklart individuellt och jag vill understryka att även om personer med denna diagnos kan ha svårigheter inom vissa områden har de många styrkor inom andra områden! Lycka till med din dotter!

Svar på tråden 10-årig flicka med atypisk autism