• Äldre 11 Dec 10:57
    74611 visningar
    152 svar
    152
    74611

    Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?

    Jag har en fråga.
    Ni som tycker att Polarns kläder är kvalitativa.
    Vad är det som får er att tycka det?

    Tilläggsfråga på den, tycker ni att skorna på Scorett är mer kvalitativa än DinSko?
    Varför/Varför inte?

  • Äldre 11 Dec 11:14
    #29
    Natulcien skrev 2013-12-11 11:07:23 följande:
    Hur menar du?
    Att de håller för flera barn, kan tvättas hur mycket som helst utan att tappa formen, och att färgerna håller är vad jag baserar kvalitet på. Vad är annars kvalitet, menar du?

    Är det kontroversiellt att tycka att P.o.P's kläder har bra kvalitet?

    Ang. skor så bryr jag mig inte om butikskedjan, utan om skomärket...
    Jag menar det jag skrev. Varför tycker ni att Polarn håller bra kvalitet?
    Det är inget kontroversiellt alls, det är bara en ärlig undran. 
  • Äldre 11 Dec 11:54
    #35
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 11:29:25 följande:
    Tja, det faktum att kläderna håller både form och färg år efter år kan ju vara en ledtråd

    Gällande Scorett/Din sko förstår jag inte riktigt jämförelsen faktiskt.
    Hur mycket bättre tycker du att kläderna är om man jämför med tex. Lindex och Kappahl?

    Scorett och Din Sko, tycker du att det är någon skillnad på kvalitet där? Om man ser till deras egna märken och inte Canada Snow, Birkenstock osv.
  • Äldre 11 Dec 12:24
    #49
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 12:01:16 följande:
    Ta en liten titt på Tradera och gör en egen bedömning. 

    Ett vanligt basplagg från POP håller både färg och form och kan därefter säljas eller ärvas. På Tradera inbringar de oftast ett rätt hyfsat pris och det du i slutändan betalat för plagget blir många gånger samma eller till och med mindre än det du betalt för ett plagg på HM/Lindex osv.

    Det var flera år sedan jag köpte något på Lindex/KappAhl osv. Dels pga den ytterst sugiga kvaliteten men även för jag tycker kläderna är rätt trista. Jag har heller aldrig förstått vitsen med resonemanget "Men jag får ju 3 tröjor på HM/Lindex/KappAhl för samma pris som 1 tröja från POP". Jag behöver ju bara EN tröja, varför köpa fler? Och varför köpa 3 av dålig kvalitet när jag kan få 1 som håller?

    Gällande dina sko-jämförelser fattar jag inte. Du tänker att alla handlar en massa skor på båda ställena så de ska ha koll? Jag har inte den blekaste, handlar sällan på någon av butikerna.
    Att det finns många POP kläder på tradera säger faktiskt inte så mycket om kvaliteten, bara att kläderna är upphypade och säljer bra på andrahandsmarknaden. 
    Nu handlade inte frågan om hur mycket man kunde tjäna på klädesplaggen, utan hur de är kvalitetsmässigt. Resonemanget 3 tröjor för samma pris som 1 förstår jag inte heller alls. Men resonemanget 3 tröjor till samma pris OCH kvalitet som 1 tröja av ett annat märke förstår jag.

    Om du inte förstår skojämförelsen så behöver du inte svara på den, man behöver faktiskt inte svara på allt och om man aldrig handlar på någon av butikerna är det ju faktiskt omöjligt att jämföra Flört
  • Äldre 11 Dec 12:26
    #50
    Natulcien skrev 2013-12-11 12:05:49 följande:
    Man kan ju få en ledtråd på Tradera, där t.ex en Kappahl-pyjamas säljs för 20 kr och en P.o.P-pyjamas för 300 kr...
    Som sagt, Tradera säger absolut ingenting.
  • Äldre 11 Dec 12:43
    #61
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 12:33:09 följande:
    Att det finns många? Jag har aldrig talat om kvantiteten av plagg snarare hur skicket är efter användning. Att kläderna faktiskt tål att både ärvas och säljas. Det är alltså ingen idé att titta på hur mycket nya kläder som finns av något märke utan hur beg kläder från olika märken ser ut.

    Gällande om att tjäna pengar på kläderna var inte heller det som åsyftades utan snarare att de fortfarande är VÄRDA pengar. 
    Okej, man kan omöjligt veta hur slitsamt eller sparsamt något på tradera har använts. 
    Och det säger väl sig självt att man inte försöker sälja ett par överdragsbyxor med hål på knäna?
    Vad är det som inte säger att kläderna som läggs upp på Tradera enbart använts till att gå till och från dagis med dem?
    Dessutom så är det ju så att barn växer som ogräs, så hur mycket hinner man använda plaggen egentligen? Jag har sjukt mycket kläder här hemma som används några dagar, slängs i smutstvätten och när de tvättats så är de för små, inte för att de krympt i tvätten utan för att barnet hunnit växa ur det.

    Så, hur kläderna ser ut på Tradera, hur mycket de säljs för osv, säger absolut ingenting om kvaliteten på kläderna.
  • Äldre 11 Dec 12:58
    #64
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 12:51:21 följande:
    Vi säger så.
    För att du vet att jag har rätt.
  • Äldre 11 Dec 13:06
    #69
    Natulcien skrev 2013-12-11 13:02:15 följande:
    Jo, det säger en hel del.
    Om hur plaggen är i kvaliteten? Nej, inte ett dugg.
    Men om du tycker annat är jag mer än öppen att höra på vilka sätt du tycker att det gör det.
  • Äldre 11 Dec 13:27
    #73
    Natulcien skrev 2013-12-11 13:09:58 följande:
    Om folk inte visste att det var bra kvalitet så skulle de inte vara beredda att ge 300 kr för en begagnad pyjamas...

    Men du var det inte Tradera jag baserade mitt uttalande på från början, utan det faktum att vi ärver massor av kläder, som jag vet har använts mycket. och de som har hållit bäst är P.o.P-kläderna. Finns inte mycket att grubbla på där. Ganska odiskutabelt. Glad

    Det kan ju också vara så att nypriset spelar roll? 


    Jag skulle inte vara beredd att betala 300kr för en begagnad pyjamas som kostar 200kr i butik.
    Men nu förvirrar du mig lite här, sa du inte precis att Tradera visst ger en ledtråd till vilken kvalitet plagg har?

    Okej, jag köper ditt argument, gäller det ytterkläder också?

  • Äldre 11 Dec 13:36
    #76
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 13:33:09 följande:
    Nej, men jag ser ingen anledning att tjafsa om det. 
    Vi säger så Flört
  • Äldre 11 Dec 13:58
    #78
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 13:45:47 följande:
    Ja, vill du tjafsa vidare om det så varsågod. Du kan väl ta fram 5-10 plagg köpta på HM/Lindex/KappAhl köpta för 10 år sedan och frekvent använda av 3 barn så gör jag detsamma med våra POP-kläder.

    Sedan kan vi diskutera vidare hur det var med kvaliteten. Okej?
    Jag tror du glömmer en viktig detalj här.
    För 10år sedan var skillnaden mellan POP och de vanliga klädbutikerna var ohyggligt mycket större för 10år sedan.
    Det händer väldigt mycket på 10år och alla butiker har ändrat koncept.

    Det jag är ute efter är hur kvaliteten i Polarns kläder skiljer sig idag. Om du köper en ny overall, i butik, idag. Hur mycket bättre i kvalitet är Polarns overall jämfört med Lindex, eller för den delen Coops overall som blev bäst i test förra året om jag inte missminner mig.
  • Äldre 11 Dec 15:49
    #84
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 14:53:07 följande:
    Nej skillnaden är inte speciellt stor, de flesta tillverkar på samma ställen nu som då. Däremot är det dumt/meningslöst att jämföra med hur det var på 70-talet, då var kvaliteten fantastiskt mycket bättre.
    De flesta tillverkar kanske på samma ställen, men inte med samma metoder eller samma material. POP använder sig dessutom av externa leverantörer och äger inga fabriker själva och har aldrig gjort. Vilket innebär att det verkligen inte alls behöver betyda att de tillverkar kläderna på samma ställen som för 10år sedan.
    Både POP och Lindex har bytt strategier, målgrupp osv så klyftan mellan dem är inte alls så stor som den har varit. Förutom att värderingarna i namnet fortfarande sitter kvar hos folk.

    Om du vill göra ett test, ta ett helt nytt POP plagg och använd det precis på samma sätt som de 10åriga plaggen. Håller de verkligen lika länge?
  • Äldre 11 Dec 15:52
    #85
    straw2008 skrev 2013-12-11 15:32:18 följande:

    Vi kan ta kläderna som jag köpte för 5 år sen då min första var nyfödd? Eller vänta, det finns nog inga hm kläder kvar av de faktiskt.... däremot drösar av pop kläder. de håller jag lovar o svär.
    Hur är det med Lindex och Kappahl? 
    Och är kläderna använda på samma sätt? Eller var det så att POP plaggen drogs på vid "finare" tillfällen och de gånger barnet satt i sandlådan var det i H&M kläder?

    Jag är inte skeptisk till att de håller, det jag är skeptisk till är att plaggen skulle ha märkbart högre kvalitet än tex Lindex, speciellt för att rättfärdiga det mycket högre priset.
  • Äldre 13 Dec 09:30
    Rocket Mania skrev 2013-12-13 09:12:17 följande:
    Står det 40° ska det inte tvättas på 30°.
    Vill du utveckla den lite?
    Varför kan man inte det?
  • Äldre 13 Dec 09:56
    Rocket Mania skrev 2013-12-13 09:44:32 följande:
    Klart du kan göra det. Du kan tvätta det i 95° också. Men står det märkt med 40° bör du tvätta det i 40°.
    För att?

    Jag ser det lite likadant som att man inte behöver köra i 50 bara för att skyltarna på vägen säger det.
    Är inte ett plagg smutsigt utan bara behöver fräschas upp, då tar jag antingen och hänger dem på luftning eller tvättar i 30. Oavsett vad som står på lappen (ja, inte handtvätt då)

    Det är liksom lönlöst, oekonomiskt och miljöovänligt att tvätta något i 60 bara för att det står så på lappen.
  • Äldre 13 Dec 09:59
    Bling1975 skrev 2013-12-13 09:54:01 följande:
    Tydligen så är det inte säkert att färgen fixerar om man tvättar plagget för kallt, bäst är att följa instruktionen. Samma med pop som oftast ska tvättas i 60 grader, kan blöda om man tvättar i 40 grader. Jag gillade pop när min dotter var liten och det blev mycket kräks och bajs på kläderna.
    Mhumm, och det är ett tecken på kvalitet?
    Bara man följer instruktionerna slaviskt så håller dem.
    Ska inte saker av kvalitet hålla för allt möjligt, även att bli tvättade i kallvatten?
Svar på tråden Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?