• Seldonia

    Laktos eller mjölkprotein?

    Hej!

    Jag är över 30 år och har alltid haft problem med magen. Minns toalettbesök från förskoleålder. 10 dagar mellan lyckade toalettbesök var inte ovanligt.
    När jag blev äldre fick jag också röda kliande utslag och frekvent huvudvärk.

    Alla dessa besvär försvann när jag ammade en mjölkallergiker och alltså var mjölkfri själv. Ett halvår utan utslag och huvudvärk, och med en mage som fungerade för första gången i mitt liv.

    Efter amning började jag äta mjölkprodukter, och magen stannade på en gång. Huden blev torr och värken var tillbaka.

    Jag ringde 1177 för att fråga om jag ska testa laktosfritt och sen kalla mig laktosintolerant, men sköterskan tyckte att jag först skulle höra med vc om mjölkproteinallergi ska uteslutas innan det.

    Nu har jag pratat med läkare som inte har svenska språket så bra, och som dessutom inte skiljer på laktos och mjölkprotein. Hon sa att jag ska vara mjölkfri en månad och sen testa en mjölkfri produkt. Så jag antar att jag ska testa laktosfritt om ett par veckor, då. Men det stör mig att hon inte verkar skilja på allergi och intolerans. Inte för att jag tror att jag råkar ut för allvarlig reaktion OM jag skulle vara allergiker.

    Vad låter mina symtom som? Och vart vänder jag mig om jag mår dåligt även av laktosfria produkter?


  • Svar på tråden Laktos eller mjölkprotein?
  • Allergiexperten

    Hej! Du beskriver att du mådde bra utan mjölkprodukter och utslagen försvann och magen fungerade bra. Mitt råd är att du återgår till den kost du åt under tiden du ammade. När du mår helt bra kan du försiktigt prova att introducera lite mjölkprotein i maten och se hur mycket du tål innan du får tillbaka de symtom du beskriver.
     
    Jag tror inte det är laktosintolerans du har men visst kan du först prova med helt laktosfria produkter först och se om du mår bra. Om du inte mår bra med laktosfritt tycker jag du ska ta bort mjölkprodukter helt och hållet.
    Laktosintolerans brukar visa sig med magknip, gaser, lös eller hård avföring. Dock inte med utslag som du beskriver.
    Det är vårdcentralen du vänder dig till för utredning och om du mår dåligt. Test för att se om du har allergi kan utföras där.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Laktos eller mjölkprotein?