• Artism

    behöver akut hjälp ang ekonomi!!

    Hej! Jag behöver akut hjälp gällande min ekonomi, För 3 år sen så flyttade jag till ett hus med min sambo och då tog jag en massa lån, det som är nu kvar är 733 000 för huset (som båda står för), 86 000kr samt 14 000kr och 7300kr för möbler och övriga inventarier som jag står för, plus att jag gjorde en dum grej och tog ett lån på 50 000(med ränta) åt min sambo på mitt namn för att han skulle köpa sig en bil.

    Har iofs skulder hos försäkringskassan och csn också men det är ej akut just nu.

    Problmet är nu att jag fått ett brev från lånebolaget (wasakredit) och där står det att de sagt upp det hela och att om jag inte betalar en summa på 142 000kr till början av januari så hamnar jag hos kronofogden.
    Jag har en lön på cirka 16 000kr och detta räcker verkligen ingenstans! på miina lönedagar efter att jag betlar alla mina räkningar så har jag knappt några pengar i min egna ficka..

    Huset är nu till salu (750 000kr), kontaktade mäklare och det har inte varit några på visning så nu är bekymmren stora!

    Fråga är nu hur jag ska ta mig ur den här situationen, sambon bryr sig inte om något och det enda han gör är att ignorera mig när jag förslår att prata om såna här saker.. han har själv en pansion 12 000kr och också en del lån, men det struntar jag i, för att vi ska gå isär pga både ekonomin och att det inte fungerar mellan oss.

    Ska själv boka tid hos skuldsanerare och fråga dem men hade ju varit mycket tacksam om ni också kom med tips och förslag.
    Tack!

  • Svar på tråden behöver akut hjälp ang ekonomi!!
  • Hannah76

    Har du misskött betalningarna på lånet? Är det därför de säger upp det?

    Alla dessa skulder är ju dina, på något sätt måste du betala. Har du ringt dit där du har skulder?

  • beam82

    De flesta bolag går med på avbetalningsplaner. Innan kronofogden tar över borde det gå till inkasso, de bolagen brukar aldrig vara omöjliga med avbetalning, men det blir säkerligen dyrare, så börja med att ringa Wasa och fråga.

  • Malva05

    Vet inte riktigt vad man ska ge för tips, men ja sälj saker, ja allt du kan tänka dig och lite till, ja försök få
    ihop så mycket som möjligt  = mindre som går till kronofogden, samt att dom kanske ger dig en chans om du lyckats betala en dela av beloppet.  

  • Dina08

    Bra idé att sälja bilen, som ju är din. Ni har ju huset, så det borde ordna sig. Jag tror att du har det för bra för att få skuldsanering.

  • Stokke

    Som de andra säger, sälj bilen.
    Sälj möbler. Försök att få in så mycket pengar som möjligt. Spara dessa på ditt konto. Gå till din bank. Säg att du önskar ett lån. Berätta att din fd sambo inte skött betalningarna. Att Wasa kredit säger upp lånet. Du har försökt att spara ihop X antal kronor. Du önskar endast ett lån på mellan skillnaden.
    Säg även att du vill komma tillbaka när bi sålt huset och prata om ditt sparande. Du vill få hjälp med en sparplan ;)
    Lycka till !

  • carros

    Sälj bilen, möbler osv.. Kolla över om du kan slopa annat såsom gymkort, andra abonnemang. Jobba extra om möjligt. Ring och prata med dom om ni kan lägga upp en plan av något slag och förklara situationen! Lycka till!

  • Aniiee
    carros skrev 2015-08-01 22:47:00 följande:

    Sälj bilen, möbler osv.. Kolla över om du kan slopa annat såsom gymkort, andra abonnemang. Jobba extra om möjligt. Ring och prata med dom om ni kan lägga upp en plan av något slag och förklara situationen! Lycka till!


    Grattis till veckans trådlyft. Förhoppningsvis har Ts lyckats lösa sitt problem på de här 1,5 åren.....
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • carros
    Aniiee skrev 2015-08-01 22:59:10 följande:
    Grattis till veckans trådlyft. Förhoppningsvis har Ts lyckats lösa sitt problem på de här 1,5 åren.....
    Hahahaha, är ny här.... Trodde den var ny eftersom den låg högt upp på "listan". Sorry. :(
  • Aniiee
    carros skrev 2015-08-01 23:02:50 följande:
    Hahahaha, är ny här.... Trodde den var ny eftersom den låg högt upp på "listan". Sorry. :(
    Händer den bäste =P
    Though we think we witness, we're part of the scene.
Svar på tråden behöver akut hjälp ang ekonomi!!