• Anonym (Jätteledsen)

    Min Vestibulit är tillbaka, förtvivlad, hjälp!!!!!!!

    Jag fick Vestibulit 2002 efter att jag använbt pevaryl, vilker jag önskar att jag aldrig hade gjort för då hade det aldrig hänt mej. Den försvann dock efter 2 år. Jag vet inte hur den försvann, den bara gjorde det. Jag födde barn 2006 och allt har varit bra. Men efter andra förlossningen i början av 2012 fick jag småkänningar igen men då smörjde jag med fet salva och det gick över.

    Nu för ca två månader sedan separerade jag och min sambo och pappan till barnen. I fredags var jag ute och jag och en kille gick hem för att ha sex. Vi hade kondom och det började bränna och svida.
    Nu är det onsdag och alla vestibulit symptom är kvar och tillbaka. det bränner. Jag får sån vestibulit att det bränner ut längs med benen och runt rumpan. jag känner att jag inte orkar vestibulit och seperation på samma gång. jag vill typ dö när jag tänker på att hela mitt sexliv är förstört igen.

    är det någon som har någon bra hjälp mot vestibuliut och som kan trösta mig?

    jag vill också kunna njuta av sex och ha det närhet och mys, jag vill inte vara förstörd.

    Det brände hela natten.

    Vad ska jag göra.

    vestibulit är inte en psykiskt sjukdom! det är nerverna som är överaktiva och förstörda efter svampmedlet pevaryl.

    snälla någon hjälp!!!!!!

  • Svar på tråden Min Vestibulit är tillbaka, förtvivlad, hjälp!!!!!!!
  • Anonym (F.i.A)

    Varför skriver du att det är onsdag? Testa att smörja med xylocain eller nån annan bedövningssalva, förhoppningsvis går det över på några dagar.

    För övrigt är det nog inte pevarylen som orsakat vestibuliten första gången, utan svampinfektionen i sig. Krämen förstör inga nerver.

  • Anonym (Jätteledsen)

    Hej. Jo för att jag har haft ont sen i fredags, ja och nu är det fredag så jag skrev visst fel veckodag. Är så förtvivlad att jag inte kan tänka rätt.....Det går lixom inte över och när jag hade min vestibulit sist då gick den inte över utan jag hade konstant ont varje dag. Även i sexfria perioder kände jag smärtan. Jag fick ont av att sitta för länge på en stol. Kunde inte cykla. Och nu när alla symptom är tillbaka är jag jätterädd att jag ska vara tillbaka i det helvetet jag levde med då. Jag gick sista året på gymnasiet och till slut gjorde det så ont att jag inte orkade gå till skolan utan bara låg hemma och grät i sängen... Jag var hos massor olika gynekologer men alla var lika handfallna. Det finns ju ingen hjälp mot vestibulit och det gör mig så ledsen av bara tanken.

    I bipacksedel på pevaryl står det klart och tydligt "brännande känsla"
    och jag fick biverkningen.. och jag fick den brännande känslan undre behandlingen av pevaryl och efteråt. Biverkningen stannade kvar. kanske hade jag inte svamp men trodde det då och köpte pevaryl receptfritt och drabbades av biverkningen.....

    Vad gör bedövningssalvan med slemhinnan? jag är rädd att smörja med något jag aldrig testat för jag är rädd att det ska bli värre. en bedövningssalva måste ju vara jättestarkt för slemhinnan, min tanke blir då, kan slemhinnan läka om man använder bedövingssalva?

    jag vill kunna njuta av sex som alla andra, just nu känner jag mig som ett missfoster...

  • Anonym (Jätteledsen)

    jag använde pevaryl slidpiller, inte kräm....

  • Anonym (F.i.A)
    Anonym (Jätteledsen) skrev 2013-12-13 12:35:31 följande:
    Hej. Jo för att jag har haft ont sen i fredags, ja och nu är det fredag så jag skrev visst fel veckodag. Är så förtvivlad att jag inte kan tänka rätt.....Det går lixom inte över och när jag hade min vestibulit sist då gick den inte över utan jag hade konstant ont varje dag. Även i sexfria perioder kände jag smärtan. Jag fick ont av att sitta för länge på en stol. Kunde inte cykla. Och nu när alla symptom är tillbaka är jag jätterädd att jag ska vara tillbaka i det helvetet jag levde med då. Jag gick sista året på gymnasiet och till slut gjorde det så ont att jag inte orkade gå till skolan utan bara låg hemma och grät i sängen... Jag var hos massor olika gynekologer men alla var lika handfallna. Det finns ju ingen hjälp mot vestibulit och det gör mig så ledsen av bara tanken.

    I bipacksedel på pevaryl står det klart och tydligt "brännande känsla"
    och jag fick biverkningen.. och jag fick den brännande känslan undre behandlingen av pevaryl och efteråt. Biverkningen stannade kvar. kanske hade jag inte svamp men trodde det då och köpte pevaryl receptfritt och drabbades av biverkningen.....

    Vad gör bedövningssalvan med slemhinnan? jag är rädd att smörja med något jag aldrig testat för jag är rädd att det ska bli värre. en bedövningssalva måste ju vara jättestarkt för slemhinnan, min tanke blir då, kan slemhinnan läka om man använder bedövingssalva?

    jag vill kunna njuta av sex som alla andra, just nu känner jag mig som ett missfoster...
    Men "brännande känsla" och vestibulit är ju inte alls samma sak! Biverkningen får man i samband med att medlet används, och den går över när den slutar verka. Vestibulit är något helt annat. Bedövningssalvan påverkar inte slemhinnan utan bedövar bara smärtan. Detta gör ju dels att du lider mindre för stunden, men kan också göra att nerverna som förmedlar smärtan blir mindre "hyperaktiva" eller vad man ska säga, så att tillståndet förbättras även långsiktigt.
  • Anonym (Jätteledsen)

    Jo för mig är brännande känsla vestibulit när jag känner det konstant. Jag fick allt det här efter pevaryl. hade inga problem innan alls.
    jag orkar inte försvara mig. jag har ont och är rädd så det räcker....

    jag blir ändå skeptiskt. har du eller har haft vestibulit? har d använt bedövningssalvan. på mig brinner ju hela under livet och även rumpan, ut på benen. det är sjukt vidrigt.

    jag vill ha ett friskt glatt underliv utan dessa besvär! där jag kan njuta av sex utan komplikationer. jag gillar sex och nu blir jag tvingad av min egen kropp att avstå. när man bara är 29 år....=,(

  • Mamori

    Pevaryl kan tunna ut slemhinnorna vilket ökar risken för vestibulit. Men TS, det kan inte vara en överkänslighetsreaktion mot kondomen då? Vet vilket helvete vestibulit är, har haft det själv i tio år innan det gick övet. Fick min med i samband med pevaryl/svamp/ppiller.

  • Anonym (Jätteledsen)

    Tio år?! Stackars dig, jag lider! Det är min mardröm om jag skulle få samma problem i så många år. hur överlever man? Hur blev du av med den?

    Ja jag fick skitont av kondomen och glidmedlet vi använda, det vanliga "klick" från apoteket.

    men borde inte symptomen försvunnit nu efter en vecka? jag gjorde en gynundersökning igår och det sved och gjorde ont. och när jag skulle lufta underlivet inatt, så brännande det massor när det kom "luft" på underlivet. och då låg jag under täcket. det brann längs med ena benen. som om nerverna går lixom från undre livet och neråt benen. jag är så himla förtvivlad.

    jag hade ett helvete när jag ahde min vestibulit och jag var så lycklig och tacksam när det försvann!
    Nu känns det som allt börjar om. Mitt i en separation där jag redan lider tillräckligt. Min andra barn är bara 20 månader och är överallt här hemma. jag vill inte hantera vestibulit nu!

  • Anonym (Jätteledsen)

    Jag kom på en sak, undrar om tens egentligen skulle kunna fungera som en metod mot vestibulit?

  • Mamori
    Anonym (Jätteledsen) skrev 2013-12-13 12:57:43 följande:
    Tio år?! Stackars dig, jag lider! Det är min mardröm om jag skulle få samma problem i så många år. hur överlever man? Hur blev du av med den?

    Ja jag fick skitont av kondomen och glidmedlet vi använda, det vanliga "klick" från apoteket.

    men borde inte symptomen försvunnit nu efter en vecka? jag gjorde en gynundersökning igår och det sved och gjorde ont. och när jag skulle lufta underlivet inatt, så brännande det massor när det kom "luft" på underlivet. och då låg jag under täcket. det brann längs med ena benen. som om nerverna går lixom från undre livet och neråt benen. jag är så himla förtvivlad.

    jag hade ett helvete när jag ahde min vestibulit och jag var så lycklig och tacksam när det försvann!
    Nu känns det som allt börjar om. Mitt i en separation där jag redan lider tillräckligt. Min andra barn är bara 20 månader och är överallt här hemma. jag vill inte hantera vestibulit nu!
    Det var en mardröm, och det påverkar mig än idag då jag hade samma partner som nu och även fast vestibuliten är borta så reagerar kroppen på när vi ska ha sex och vill inte, medan jag inte haft det problemet när jag testat andra partners. Det gick över när jag fick barn

    Vet inte hur det fungerar med kondom men för mig fungerar olivolja bäst som glidmedel, det får jag inte ont av. Det låter jättekonstigt med dina symptom nu, att det blev så mycket så fort. Hade det varit överkänslighet så borde det ha gått över... men jag har aldrig hört om vestibulit som gått ner på låren sådär. Låter som något med nerverna som gått snett. Vad händer om du försöker bedöva med typ xylocain, testa på låret?

    Ingen aning om tens kan fungera men det känns inte otroligt, prova om du har möjlighet! Det är väl nerverna som är knasiga och tens påverkar ju dem... Förstår om du är förtvivlad, det skulle jag också vara om jag fick tillbaka min!

    Det kan inte vara att du fått en svampinfektion? Har du provat ta ett sånt där piller som man kan få på recet av gyn mot svamp (alltså som man sväljer), det ska inte påverka vestibulit negativt, jag tar det varje gång jag får svamp. Prova också att tvätta noga med varmt vatten och sedan smörja på olivolja.
  • Anonym (Jätteledsen)

    Okej. Det är ju nerveverna i vestibulit området som bränner och gör så att det kääns i benen med, det går ju nervtrådar ner till fötterna.....jag hade såhär förra gången jag led av vestibulit med. jag får kraftig vestibulit......
    får ont av att sitta still för länge...=,(

    Nu ska jag få akupunktur på tisdag, hoppas det kan hjälpa!!!!

    Svamp har jag ej, jag testade mig för könssjukdomar i torsdag och då skulle de ha sett det....

Svar på tråden Min Vestibulit är tillbaka, förtvivlad, hjälp!!!!!!!