• Äldre 16 Dec 07:12
    10402 visningar
    11 svar
    11
    10402

    Kliar under fötterna och på benen

    Hej på er! Jag undrar om någon av er varit med om något liknade. Vi har en femårig son som i drygt ett halvår lidit av klåda framförallt under fötterna men även på benen. Det är framförallt på kvällen han besväras, men även dagtid om han blir varm. Tex tar han alltid av sig skorna i bilen för att det blir varmt och kliar... På BVC hittar de inget fel, vi har fått två olika antihistaminmediciner men de har inte gett något resultat. Han har väldigt svårt att komma till ro och somna pga av klådan, det tar mellan en och tre timmar att lyckas komma till ro när han bara ligger och klia och snurrar i sängen. Vi har bytt tvättmedel till parfymfritt och allergivänligt, han har inte heller torr hud eller eksem. Någon som varit med om liknade besvär eller vet något man kan prova, vi börjar bli lite desperata...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-16 07:14
    Ursäkta att alla radbrytningar försvann, nu blev det lite rörigt.

  • Svar på tråden Kliar under fötterna och på benen
  • Äldre 16 Dec 08:19
    #1

    Diabetes? Början till psoriasis? Har han varit sjuk nyligen

  • Äldre 16 Dec 08:54
    #2

    Har de kollat om det kan vara skabb?
    Det kliar värst om nätterna och just ben och fötter brukar vara värst utsatta.

  • Äldre 16 Dec 09:20
    #3
    Skimra skrev 2013-12-16 08:19:41 följande:
    Diabetes? Början till psoriasis? Har han varit sjuk nyligen

    De har tagit blodprover som hade normala värden, vet dock inte exakt vad de kollade på proven. Han har inte varit speciellt sjuk ofta, två förkylningar under de senaste sex månaderna. Kan klåda vara symptom på diabetes?
    Kofot skrev 2013-12-16 08:54:03 följande:
    Har de kollat om det kan vara skabb? Det kliar värst om nätterna och just ben och fötter brukar vara värst utsatta.

    Jo, bvcsköterskan kollade om skabb, men han har inga tecken på det. Det syns inget på huden där det kliar.
  • Äldre 16 Dec 10:29
    #4
    Kattamaja skrev 2013-12-16 09:20:12 följande:
    De har tagit blodprover som hade normala värden, vet dock inte exakt vad de kollade på proven. Han har inte varit speciellt sjuk ofta, två förkylningar under de senaste sex månaderna. Kan klåda vara symptom på diabetes?
    Kofot skrev 2013-12-16 08:54:03 följande:
    Har de kollat om det kan vara skabb? Det kliar värst om nätterna och just ben och fötter brukar vara värst utsatta.
    Jo, bvcsköterskan kollade om skabb, men han har inga tecken på det. Det syns inget på huden där det kliar.

    Jag vet inte men googlar man diabetes så kommer det upp nåt om fötter och man ska vara försiktig minns inte riktig för var nåt år sedan jag läste just det. Psoriasis kan ju om det kommer av infektion starta med klåda eller det gjorde det för min son och han klia extremt mycket, hur der fötterna ut annars? Svullna röda vita?
  • Äldre 16 Dec 12:37
    #5
    Skimra skrev 2013-12-16 10:29:03 följande:
    Jag vet inte men googlar man diabetes så kommer det upp nåt om fötter och man ska vara försiktig minns inte riktig för var nåt år sedan jag läste just det. Psoriasis kan ju om det kommer av infektion starta med klåda eller det gjorde det för min son och han klia extremt mycket, hur der fötterna ut annars? Svullna röda vita?



    Ok, ska kolla med de vilka prover de tog. Fötterna ser ut precis som vanligt, ibland kan han vara lite skinnflådd när han kliat extra mycket. Tack och lov biter han på naglarna så pass mycket att de är för korta att riva upp huden.
  • Äldre 16 Dec 12:55
    #6
    Kattamaja skrev 2013-12-16 12:37:32 följande:
    Ok, ska kolla med de vilka prover de tog. Fötterna ser ut precis som vanligt, ibland kan han vara lite skinnflådd när han kliat extra mycket. Tack och lov biter han på naglarna så pass mycket att de är för korta att riva upp huden.

    Det är inte tack och lov han kan få jobbiga och kämpiga infektioner i naglarna som är svåra att få friska igen så det skulle göra mig oroad om han biter
  • Äldre 16 Dec 13:20
    #7

    Jo, jag vet att det absolut inte är bra att bita på naglarna, men just nu känns det bättre än att han river sönder huden totalt. Tänkte dra igång med stopp o väx när vi blir kvitt med kliet...

  • Äldre 16 Dec 13:38
    #8
    Kattamaja skrev 2013-12-16 13:20:35 följande:
    Jo, jag vet att det absolut inte är bra att bita på naglarna, men just nu känns det bättre än att han river sönder huden totalt. Tänkte dra igång med stopp o väx när vi blir kvitt med kliet...

    Lycka till lägg på peppar med om det ska ha verkan stopp och väx är gott
  • Äldre 16 Dec 13:41
    #9

    Tack så mycket

  • Äldre 20 Aug 21:11
    #10

    Min sån är 6 år och har sama problem! Han gråter på kvällarna av klådan under fötterna. Det är så hemst för honom att han vill såga av fötterna ( vi är lika desperata vi med!! Har givetvis sökt hjälp i 2 år det är fan inte klokt! De hittar inget fel. Söker nu en nevtologisk diagnos efter som kliet är inne i foten och inte på utsidan tänker att kanche närrverna är i klämm eller så?. Mvh linda

  • Äldre 21 Aug 22:07
    #11

    Jag har haft extrem klåda på fötterna och efter ett års besvär ordinerade min läkare dactacort morgon och kväll på de drabbade områdena i två veckor. Efter det försvann klådan i två år.

Svar på tråden Kliar under fötterna och på benen