• whyn0t

    Gravid, ensam då sambon hellre festar. (långt inlägg)

    Jag behöver skriva av mig, få tips och råd av er som kanske varit/är i samma situation. Jag är 22 år och min sambo är 27 år. När jag träffade honom så kändes allt för bra för att vara sant, ingen innan honom hade behandlat mig så bra som han gjorde. Han fick mig att må så sjukt bra och jag föll pladask. Vi båda var så lyckliga tillsammans. Vi träffades genom gemensamma vänner och han hade sagt till min vän innan vi träffades att han var less på att festa och alltid göra samma sak, han ville hitta någon att dela sitt liv med osv. Vi flyttade ihop rätt snabbt, allt va fortfarande bra. När vi hade varit tillsammans i ca 6 månader upptäckte jag att jag var gravid. Jag använde mig av p-ring så det var inte planerat. Jag fick till en början panik och jag berättade på en gång att jag var gravid. Jag grät och var lite i chocktillstånd. Jag ville ju självklart ha barn någongång i livet och jag såg ju en framtid med honom men det kom så plötsligt bara så jag visste varken ut eller in. Han var väldigt förstående och höll om mig och sa "jag älskar dig och jag finns här till 110% oavsett vad du väljer att göra". Vi pratade en hel del och han sa att han ville behålla barnet men att han vill inte att jag ska känna någon press. Det gick 2 dagar tills jag fick komma till sjukhuset, där fick jag veta att jag var i v 9 och när jag såg det lilla miraklet och hjärtat slå så bestämde jag mig för att behålla barnet. En månad gick och vi var nu ännu lyckligare, han va väldigt omtänksam, försiktig, kärleksfull osv, men så började han festa igen. En helg blev till tre helger på raken och så fortsatte det. Han kom även med som lärling i en mc klubb (en helt vanlig klubb med härliga människor som har stort intresse för mc, inga konstigheter) som började ta upp väldigt mycket av hans tid. Jag började känna mig ensam trots att jag har så fin familj å fina vänner runt mig. Det är ju hans uppmärksamhet jag vill ha, det är honom jag vill dela lyckan med. Nu är jag i v 27 och det är inte alls kul att gå igenom min första graviditet själv. Helgerna består av fest för honom. På senaste tid har han int ens kommit hem och jag har inte fått tag i honom förrän vid 12-tiden dagen efter. Vilket resulterade i att jag självklart blev jävligt orolig att det hänt något dom första gångerna. Han brukade ju alltid komma hem hur full han än var, men inte nu längre. 4e gången det hände så vart jag helt förstörd och fick för mig att han träffat någon ny när han är borta så ofta och inte ens kommer hem eller hör av sig när han festar. Han nekade starkt till det. Jag var hemma hos en kompis för att jag var så ledsen men åkte sen hem för att se om han kommit hem från lördagens fest. Jag hittar honom på soffan med en öppnad vinflaska som han själv hällt i sig. Så jag stack. Sov över hos min kompis i 2 dagar fastän han ringde och bad mig komma hem. Jag åkte hem, berättade att jag inte ville leva såhär. Skullde det va såhär när barnet kommer också.? Nä han skulle bättra sig, han skulle inte dricka så ofta, han skulle ta vara på det han har osv. Men ändå så fortsatte han. Jag ser ingen annan utväg än att flytta. Det känns som att han aldrig kommer att förändra sitt drickande. Han säger att han ska mycket men det händer aldrig något. Återgen har jag suttit ensam hela kvällen efter jobbet för att han skulle och dricka öl. Jag är beräknad 31 mars och jag är så glad för det lilla liv vi skapat. Men samtidigt livrädd hur jag ska klara allt ensam. Förlossningen, ekonomin, eller bara förklaringen till mitt barn varför inte pappan finns med i bilden. Min bästa vän är mer engagerad än vad min sambo är. Jag känner mig hemsk, ensam och misslyckad. Jag skulle kunna skriva hela natten men då skulle nog ingen orka läsa.. Vad hade ni gjort i min situation? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Gravid, ensam då sambon hellre festar. (långt inlägg)
  • Tow2Mater

    Men kan du inte folja med honom? Man kan ju fara ut o ha kul med de som dricker, fast man inte dricker själv. Varfor bara sitta hemma, och tvinga honom att sitta hemma...?

    Skapa er ett liv tillsammans, inte bara sitt hemma o vänta på att barnet ska ploppa ut om xx antal månader.

  • whyn0t
    Tow2Mater skrev 2013-12-27 01:08:01 följande:
    Men kan du inte folja med honom? Man kan ju fara ut o ha kul med de som dricker, fast man inte dricker själv. Varfor bara sitta hemma, och tvinga honom att sitta hemma...? Skapa er ett liv tillsammans, inte bara sitt hemma o vänta på att barnet ska ploppa ut om xx antal månader.

    Jo såklart kan man ju följa med. Jag har faktiskt gjort det också men han sitter på klubben och dricker, dom röker även inne där vilket jag inte tycker känns så kul.. Han har heller inget stopp när han dricker och det känns inte heller kul för mig. Jag har ju varit där och haft jätte trevligt då han inte blev sådär dyngrak att han knappt vet vad han heter men nu kan han ju inte ens dricka med måtta längre. Jag menar inte heller att han ska sitta hemma instängd med bara mig osv, men man kan väl göra saker tillsammans. Utan att supa sig full jämt..?
  • TnG

    Men hur lämpligt är det att följa med ut hela natten som gravid? Även om hon inte dricker? Att han har sitt MC intresse kan nog vara bra att ni får lite egentid men att supa varje helg så mycket som TS beskriver är ju knappast normalt, han har ju problem med spriten. Vet inte vad jag gjort, men på något sätt ställt ett ultimatum att han måste minska drastiskt på supandet. Varför började han dricka igen? Hänt något?


    Man blir så stark när man måste förstår du Lukas!
  • dweeb

    Jag tror på dig! Res dig upp, var stolt, förstå att du och framförallt ditt ofödda barn förtjänar bättre! Man är så mycket starkare än vad man tror! Kanske om du faktiskt lämnar honom så skärper han sig? om inte så har du gjort dig själv en tjänst! Livet är så mycket mer värt än att bara sitta och vänta, och framförallt på någon som inte bryr sig. Du ska i detta nu vara hans nr 1 prio, om ett par månader ska erat gemensamma barn vara er första prio! Om du inte tror att detta kommer hända inom en snar framtid så får du nog börja planera en annan. Men som sagt, jag tror på dig och alla andra fantastiska kvinnor där ute i världen!

  • whyn0t
    TnG skrev 2013-12-27 01:24:44 följande:
    Men hur lämpligt är det att följa med ut hela natten som gravid? Även om hon inte dricker? Att han har sitt MC intresse kan nog vara bra att ni får lite egentid men att supa varje helg så mycket som TS beskriver är ju knappast normalt, han har ju problem med spriten. Vet inte vad jag gjort, men på något sätt ställt ett ultimatum att han måste minska drastiskt på supandet. Varför började han dricka igen? Hänt något?
    Man blir så stark när man måste förstår du Lukas!

    Precis så tänker jag också. Intresset är ju bara bra men att vara i den miljön är inte så kul för mig när dom festar.. Jag har försökt att prata med honom och sagt att antingen tar han vara på det han har nu och gör saken bättre eller så får han fortsätta leva som han gör men då flyttar jag. Men hans ord är ju tomma :( det känns ju som att han tar mig för givet, att han inte tror på att jag kommer lämna honom. Jag vet inte varför han började dricka så mycket igen, tänkte först att de hade något att göra med att vi skulle ha barn, att han kanske kände att han inte hinner roa sig sen men han säger att det inte är så. Jag har frågat om han mår dåligt över något eller liknande men nä...
  • whyn0t
    dweeb skrev 2013-12-27 02:16:54 följande:
    Jag tror på dig! Res dig upp, var stolt, förstå att du och framförallt ditt ofödda barn förtjänar bättre! Man är så mycket starkare än vad man tror! Kanske om du faktiskt lämnar honom så skärper han sig? om inte så har du gjort dig själv en tjänst! Livet är så mycket mer värt än att bara sitta och vänta, och framförallt på någon som inte bryr sig. Du ska i detta nu vara hans nr 1 prio, om ett par månader ska erat gemensamma barn vara er första prio! Om du inte tror att detta kommer hända inom en snar framtid så får du nog börja planera en annan. Men som sagt, jag tror på dig och alla andra fantastiska kvinnor där ute i världen!

    Tack så mycket, det värmer verkligen. Min pappa säger detsamma som du. Så jag söker boende för fullt och får jag tag i något så kommer jag flytta. Det verkar vara det enda som hjälper tyvärr. Känns ju dock tråkigt när det är så mycket känslor inblandat och man vill så gärna att allt ska funka. Men hopper om att det blir bättre mellan oss börjar ta slut nu och jag orkar inte sitta och låta som en ragata varje helg när han ska ut på galej. Det finns så många supermammor och pappor men jag ändå undrar man hur man ska klara det ensam.
Svar på tråden Gravid, ensam då sambon hellre festar. (långt inlägg)