• Thinkerbell

    Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?

    Jag har inte haft svårt att bli gravid trots att inlägget hamnar under den kategorin. Men skulle vilja komma i kontakt med andra som har PCOS och lider av symptom på olika sätt. Lätt att känna sig lite ensam. Skulle gärna vilja höra med andra vad ni testat, om ni hittat saker som funkar mot olika typer av symptom och problem. Jag har läst mycket på nätet från och till och fått en del idéer och inspiration på naturliga sätt att förbättra tillståndet, men vet inte riktigt var jag ska börja.

    Hoppas att någon mer vill få stöd och stödja.

  • Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?
  • jemo2014

    Hejsan!
    Vill gärna vara med i denna tråd även om jag kanske inte har sådär jättemycket att bidra med... än.
    Jag fick min PCOS diagnos i december så det är ganska färskt även om jag misstänkt sjukdomen i många, många år. Jag har ätit p-piller och haft p-ring sedan jag var 15 år och har därför inte haft så mycket besvär och inte vetat om mina svårigheter att bli gravid. 
    Men jag har haft ALLA symtom, tex mycket finnar, svår övervikt, ökad behåring av manlig typ osv. Och det har blivit mycket värre sedan jag slutade med preventivmedel förra våren. Nu har jag finnar långt ner på halsen och fått en massa mörka strån på hakan (heltidsjobb att få bort). Och dessutom försöker vi ju bli gravida vilket vrkar lättare sagt än gjort. Vi kommer ett påbörja behandling med Pergotime för att få igång ägglossningen nu i januari. Förhoppningsvis blir det ett barn till slut...

    Men jag funderar mycket på hur jag ska "lösa" min pcos-problematik när jag inte försöker bli gravid. Jag vill ju inte vara fet, ha finnar och en massa hår. Jag vet att kosten kan vara en nyckel, men då jag gått ner 45 kilo i vikt och håller vikten, och min pcos inte har förbättrats så ställer jag mig tveksam till att LCHF kan hjälpa mig.
    Vad finns det för mediciner som minskar symtomen?
    Kan man få hjälp med att ta bort oönskad behåring? Det är jättedyrt att göra privat!

  • längtans

    Hej,

    här har ni en till. Har vetat om min PCO-s sedan 2003, det var då vi började försöka få barn.
    2006 kom vår prins efter många sprutbehandlingar med gonal-f, och en viktnedgång på 15 kg.

    Jag är överviktig och har ökad behåring. Inga finnar, men väldigt torr hy :S

    Vi har sedan 2007 försökt få syskon med olika behandlingar inklusive IVF (3 stycken). Har även 6 missfall bakom oss. Vi hade väl gett upp för ett år sedan, då sonen var 7 år gammal. Jag började ta hand om MIG, leva MITT liv utan behandlingar och (skit!). Började med LCHF och gick ner ca 15 kg igen, och i våras började min mens dyka upp varje månad!! Vilken den aldrig tidigare gjort utan behandling.!

    Iaf så fick jag spontant ett plus på stickan i Augusti och är nu gravid i V 23 :O. Är helt bombsäker på att det har med LCHF att göra, min viktnedgång och att jag började må bra som gjorde att det funkade helt av sig själv efter 10 år utan skydd och aldrig en egen ägglossning :)

    De flesta med PCO får tillslut barn då vi har god kvalitet på äggen och framförallt många ägg, vilket gör att vi lättare blir med barn ju äldre vi blir.

    PCO är ju insulinkänsligt (hormoner you know...) så tips är att sluta med socker i alla former, be läkaren att skriva ut metformin tabletter.

    Lycka till :D:D

  • jemo2014
    längtans skrev 2014-01-09 13:19:00 följande:
    PCO är ju insulinkänsligt (hormoner you know...) så tips är att sluta med socker i alla former, be läkaren att skriva ut metformin tabletter. 

    Lycka till :D:D
    Tror du att en LCHF kost kan hjälpa mig som inte är överviktig längre? Som jag skrev ovan har jag  lyckats gå ner 45 kilo, dock ej med LCHF, och trodde att det skulle hjälpa. Jag har tyvärr fortfarande svår pcos så viktnedgången verkade inte påverka detta. 

    Jag skulle kunna tänka mig att börja med LCHF under en period, men har testat det förut och tyckte att det var väldigt meckigt att hålla koll på kolhydratsinnehåll i all mat. Har du någon bra sida kanske för inspiration?
    Jag gör såklart vad som helst för att öka chanserna!
  • Misakio

    Jag fick diagnosen för fem år sedan när jag sökte hjälp för ökad behåring  ( av manlig typ). Jag har cyklar på 32-40 dagar vanligtvis, vet faktiskt inte om jag har någon egen ägglossning. Gick till gyn när vi försökt nio månader o min mens var oregelbunden, testat tre dubbelkurer pergo som jag verkar svarat bra på men har inte fått något plus :( Ska påbörja utredning av oss  båda snart... Känns verkligen inget roligt

  • längtans
    jemo2014 skrev 2014-01-09 13:35:23 följande:
    Tror du att en LCHF kost kan hjälpa mig som inte är överviktig längre? Som jag skrev ovan har jag  lyckats gå ner 45 kilo, dock ej med LCHF, och trodde att det skulle hjälpa. Jag har tyvärr fortfarande svår pcos så viktnedgången verkade inte påverka detta. 

    Jag skulle kunna tänka mig att börja med LCHF under en period, men har testat det förut och tyckte att det var väldigt meckigt att hålla koll på kolhydratsinnehåll i all mat. Har du någon bra sida kanske för inspiration?
    Jag gör såklart vad som helst för att öka chanserna!

    Tror definitivt att LCHF kan påverka trots att du inte är överviktig. När man äter enligt LCHF så är insulinnivåerna jämna i kroppen, vilket PCO tycker om. Metformintabletter är toppenbra då det är en tablett som Diabetiker typ 2 ofta äter, tabletterna gör att kroppen inte tar upp allt socker vi stoppar i oss. Och äter vi socker trots metforminet så får vi veta hut efteråt med illamående, magkramper och diarre, och detta är en sporre att man inte vill äta gotta ;)

    Sidtips:
    LCHFKlubben.se
    LCHF.se
    http://www.lchfbutiken.se/
    http://lchf-recept.se/
    http://www.jillsmat.se/ (toppen)

    Jag följer även många LCHF:are på Instagram, och dom lägger ut många goda recept där :)

    Jag kommer operera bort mina äggstockar om några år, vilken är den säkraste metoden att få bort PCO:n, men nu kommer jag göra det av andra skäl, men ser det bara som positivt att få bort detta syndrom då det även medför större bekymmer i framtiden såsom hjärt och kärl sjukdomar till exempel.

    Tänk på att äta tex Provera (alt P-piller) varje månad så du får en blödning, det är absolut inte bra att inte ha mens varje månad trots att det kan vara skönt. Men en till ökad risk i framtiden när man har PCO är livmodercancer, och det är på grund av att "vi" ofta går med en gammal slemhinna i livmodern som aldrig får blödas ut. En bra metod att hålla PCOn i ordning är p-piller, då "vilar" din PCO :D 
  • jemo2014
    längtans skrev 2014-01-09 15:40:50 följande:
    Jag kommer operera bort mina äggstockar om några år, vilken är den säkraste metoden att få bort PCO:n, men nu kommer jag göra det av andra skäl, men ser det bara som positivt att få bort detta syndrom då det även medför större bekymmer i framtiden såsom hjärt och kärl sjukdomar till exempel. 

    Tänk på att äta tex Provera (alt P-piller) varje månad så du får en blödning, det är absolut inte bra att inte ha mens varje månad trots att det kan vara skönt. Men en till ökad risk i framtiden när man har PCO är livmodercancer, och det är på grund av att "vi" ofta går med en gammal slemhinna i livmodern som aldrig får blödas ut. En bra metod att hålla PCOn i ordning är p-piller, då "vilar" din PCO :D 
    Riktigt spännande! Känner mig sugen på att testa... Måste bara hitta en bra strategi och planera lite inköp. Det gäller ju att inte göra det för krångligt... Man kan ju fortfarande göra en vanlig köttfärssås tex men utesluta pasta, kanske ha en grönsallad till istället och unna sig en stor klick fullfet creme fraiche. Det jag skulle sakna är mina knäckebröd, men nu hittade jag ett enkelt recept på lchf-knäcke så det behöver jag ju inte heller var utan :)

    Är det vanligt att man opererar bort äggstockarna vid pco? Var det sjukvårdens förslag?

    Nu vill ju jag bli gravid så p-piller är inte aktuellt. Men när jag åt p-piller fick jag mens perfekt varje månad! Nu har jag en cykel på 30-60 dagar. När jag var på vul för att få min pcos diagnos sa hon att jag hade en tunn och fin slemhinna, kändes skönt.
  • Thinkerbell

    Oj, missade att det kommit lite svar! Jag har inte lidit av övervikt själv, utan mest oönskad hårväxt, dålig hy och har fått tunnare och tunnare hår på huvudet Jag upplevde att p-piller gjorde saken värre och har läst att de kan förvärra glykosintolerans, vilket leder till för mycket insulin och i sin tur mer testosteron i kroppen. Åt Apiforce ganska länge, något som hjälpte bra, fick regelbunden mens, bättre hy tex. Det är också ett tips om ni har svårt att bli gravida, ökar fertiliteten!

    Verkar som att forskningen nu pekar på att insulinresistens är en huvudorsak och att man bör behandla den för att komma åt symptomen...Inositol och metformin verkar vara det som ska prövas i första hand.

    Finns också en del tillskott för att komma åt olika symptom, tex saw palmetto som kan sänka testosteronhalten och vitex som balanserar hormonerna. Även viktigt med fettsyror och mineraler/vitaminer.

    Funderar nu på att kolla upp min hormonnivåer och utifårn det pröva passande tillskott. Finns ju även progesteronkräm om man har för låga nivåer av det, vilket de med pcos ofta har tydligen.

    Lycka till med bebisskapandet! 

  • Pandamamma79

    Har tänkt i flera år nu efter jag slutade med p-piller att jag ska börja igen efter bebisarna kommit. Fast min barnmorska sa att det är bäst att ha typ spiral nu efter en viss ålder, 35. Bm kan som vanligt inget om pcos. Hon vet ju inte att det tar bort de symtom jag har.

    Hade sett fram emot att börja med p-piller igen och slippa tvätta håret varje dag...ex!

  • josephiine

    Hej alla! Hoppar in i detta forum jag med! Dock är jag inte på någon resa just nu till att bli gravid, men det är en stor önskan jag har i framtiden! Fick min pcos diagnos för 14 dagar sen och har nu gjort första perioden med provera. Har manlig behåring MEN får inte äta p-piller pga att jag är för överviktig och riskerar blodproppar! Nu har jag kört med LCHF i 1,5 och hoppas det kommer hjälpa mig. Har massor av kilon, och då menar jag MASSOR av kilon att gå ner och vågen har redan visat 3,7kg. Lång väg kvar men i rätt riktning! Just nu går jag och väntar på min konstgjorda mens som jag ska ha när som helst. Följ gärna bloggen där jag är väldigt personlig men dock anonym för tillfället. kampenmotfetma.blogg.se Styrkekram till er alla som kämpar och ni andra som också kan behöva en kram :)

Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?