• Anonym (A)
    Äldre 4 Jan 01:20
    10589 visningar
    28 svar
    28
    10589

    P-dator

    Hej! Jag har äntligen lämnat hormonträsket och har nu börjat leta efter hormonfria preventivmedel.


    Har läst om Pearly och Lady-Comp och det lät väldigt intressant.


     


    Någon som har erfarenhet av p-datorer?

  • Svar på tråden P-dator
  • Äldre 30 Jan 07:59
    #11
    Tredje gången gillt?

    Ja, jag trodde åxå att den första förutspådda gröna dagen skulle bli grön, men näpp. Vi fick vänta några dagar till ;)
    Men det lönade sig nog att vänta lite - grön dag = skön dag...

    Gällande väckningen trodde jag i början att jag måst ha den på exakt samma tid varje dag, men det visade sig att det inte alls är så strikt.
    Nu använder jag den som väckarklocka, och även om jag stiger upp på lite olika tid varje morgon är det allt som oftast ändå inom spannet på
    tre timmar som man ska mäta inom.

    Det enda jag egentligen kommer på att kunna klaga på är att den har ett rätt så högt bekräftelsepip för en morgontrött sambo...
    Alltså t.ex. när den förutser mens men man inte ännu har mens trycker jag på minus och då ger den ifrån sig ett rätt så högt ljud. Men det är också det ända jag
    kommer på att klaga på just nu.

    Vad kul att vi är två riktigt färska pärlanvändare! :)
  • Anonym (Tips)
    Äldre 2 Feb 15:02
    #12

    När ni lärt er se att ägglossningen skett, går ju att se på sekretet, när det gått från det genomskinliga sega till torrt, så vet ni. Perioden som infaller tre dagar efter säkerställd ägglossning och fram till mensens första dag är bara gröna dagar. Ca 11 stycken. Går inte att bli gravid alls då.

  • Äldre 2 Feb 18:23
    #13

    Uppdatering igen - ska se om jag klarar mig på ett inlägg denna gång... Skäms

    Mensen kom och gick, temperaturen sjönk 0,5 grad samma dag som mensen började, tycker det är rätt fascinerande.


    Nu går vi alltså mot ägglossningstider igen, och pärlan förutspår gult för imorgon, och rött för den närmaste framtiden. Nu ska det bli intressant att se hur (om) länge den förutspår gult dagen innan men egentligen visar grönt när man väl mätt. Nu är detta ju pärlans och min första gemensamma cykeltur, så antar att det blir lite mer "stabilt" med grönt efter mens i framtiden. Håller er uppdaterade!
  • Äldre 3 Feb 20:28
    #14

    Hej alla!


    Jag hoppar in här i tråden. Jag använder mig inte av en P-dator än, men jag och sambon har pratat om att det kanske vore något. Men priset gör ju att man inte testar lite så där "bara för att", speciellt inte om man är student och priset motsvarar en halv månads CSN. Så därför är jag nyfiken av att höra vada ni tycker om dem, hur de fungerar och sådär.


    Jag använder Nuvaring än så länge. Gick på Neovletta i ca 7-8 år innan (jag började med ringen i somras), men slutade bland annat pga att slemhinnan var torr. Det har blivit bättre på den fronten, men jag känner mig inte riktigt bekväm med att proppa i mig en massa hormon mest hela tiden. Jag har försökt hitta recensioner om Pearly och Lady-Comp, men har inte hittat så många. Är bl a nyfiken på hur många röda/gula/gröna dagar det ungefär är på en månad. Vill inte bara få info från deras hemsida, eftersom jag ser det mer som reklam än som fakta...


    Ser fram mot era uppdateringar :)

  • Äldre 4 Feb 17:04
    #15
    89an skrev 2014-02-03 20:28:16 följande:

    Hej alla!


    Jag hoppar in här i tråden. Jag använder mig inte av en P-dator än, men jag och sambon har pratat om att det kanske vore något. Men priset gör ju att man inte testar lite så där "bara för att", speciellt inte om man är student och priset motsvarar en halv månads CSN. Så därför är jag nyfiken av att höra vada ni tycker om dem, hur de fungerar och sådär.


    Jag använder Nuvaring än så länge. Gick på Neovletta i ca 7-8 år innan (jag började med ringen i somras), men slutade bland annat pga att slemhinnan var torr. Det har blivit bättre på den fronten, men jag känner mig inte riktigt bekväm med att proppa i mig en massa hormon mest hela tiden. Jag har försökt hitta recensioner om Pearly och Lady-Comp, men har inte hittat så många. Är bl a nyfiken på hur många röda/gula/gröna dagar det ungefär är på en månad. Vill inte bara få info från deras hemsida, eftersom jag ser det mer som reklam än som fakta...


    Ser fram mot era uppdateringar :)


    Håller med om att det inte är något man testar för att det kanske är något som kunde funka..

    Har använt pearly i under en månad hittills, så vi känner inte varandra fullt ut ännu (=färre gröna dagar, tror jag iaf). Men här kommer lite statistik (detta är ju förstås personligt för mig, men du kanske får en riktlinje). Idag är siffrorna, om jag räknat rätt:

    Gröna dagar: 12
    Gula: 5
    Röda: 10
  • Äldre 5 Mar 15:45
    #16

    Hej! Jag hoppar in i denna tråd för jag funderar på att köpa en pearly eller lady-comp. Hur har er första månad varit med denna apparat? Hur många röda/gröna dagar har ni? Rekommenderar ni p-dator? 

  • Äldre 6 Mar 09:24
    #17
    Mallap skrev 2014-03-05 15:45:32 följande:
    Hej! Jag hoppar in i denna tråd för jag funderar på att köpa en pearly eller lady-comp. Hur har er första månad varit med denna apparat? Hur många röda/gröna dagar har ni? Rekommenderar ni p-dator? 
    Hej!

    Började använda pearly 11.1.14. Har gjort en exceltabell med lite statistik bara för att jag finner detta rätt så fascinerande. Jag har mätt temperaturen 56 dagar (missat ett par dagar), och fram tills idag har jag 25 gröna, 24 röda och 7 gula. De flesta gula kom under första cykeln då vi lärde känna varandra. Det samma gäller de röda - tog totalt två veckor innan jag fick den första gröna dagen. Har haft en ägglossning sen de första röda dagarna, under tiden gav den rött i två veckor (missade att mäta två gånger under denna period, kanske förklaringen..?). Så än så länge kan jag inte riktigt säga hur mycket rött/hur många dagar exakt den säger rött kring ägglossning. Får väl avvakta och se vad som komma skall under denna cykel! :)

    Men jag rekommenderar, gillar den otroligt mycket även om vi kanske inte känner varandra fullt ut än!
  • Sötnos
    Äldre 31 Mar 08:32
    #18

    Pearly är superbra för det allra flesta. Tack vare den upptäcktes att jag har hormonfel. Därför kan jag tyvärr inte använda den och har bestämt mig för att sälja min. Jag köpte den för lite mindre än 1,5 år sedan men den är endast använd 3 månader.. garantin gäller således fortfarande! Hör av er om ni är intresserade!

  • Äldre 31 Mar 22:09
    #19
    Sötnos skrev 2014-03-31 08:32:16 följande:
    Pearly är superbra för det allra flesta. Tack vare den upptäcktes att jag har hormonfel. Därför kan jag tyvärr inte använda den och har bestämt mig för att sälja min. Jag köpte den för lite mindre än 1,5 år sedan men den är endast använd 3 månader.. garantin gäller således fortfarande! Hör av er om ni är intresserade!
    Hej, är intresserad av din pearly. Mejla på c_johnsson@hotmail.com
  • Flaskp­ostare­n
    Äldre 31 Mar 22:15
    #20

    Tyckte det var intressant och ville se hur den såg ut.

    Sökte på "Pearly" på google och tittade på bilder.

    Nu kommer jag inte kunna sova Gråter

  • Sötnos
    Äldre 14 Apr 13:11
    #21
    cjohnsson skrev 2014-03-31 22:09:20 följande:
    Hej, är intresserad av din pearly. Mejla på c_johnsson@hotmail.com
     jag mailade dig men fick inget svar.

    om någon annan är intresserad finns det fortfarande kvar.
  • Äldre 16 Apr 20:17
    #22

    Hej trådstartaren!

    Jag har en p-dator ute för försäljning om du är intresserad. Har nyligen fått reda på att jag lider av PCO vilket betyder att jag inte kan använda min p-dator..... Du kan väl höra av dig via pm till mig om du är intresserad.

    //Pepparkorn

  • Äldre 25 Aug 10:50
    #23

    Har någon av er kvar p-datorn? Intresserad i så fall!

  • Anonym
    Äldre 28 Aug 07:50
    #24

    Hej alla nyfikna!

    Imorgon ska jag sluta använda min p-ring. Äntligen! Tanken var att jag skulle köpa en LadyComp och börja använda efter det, men så råkade jag se att en vän på facebook tipsade om NaturalCycles (naturalcycles.com), en app där man för in sin basaltemperatur varje morgon. Det hela ska alltså, om jag har förstått det rätt, fungera i princip som en Pearly eller LadyComp och du får röda, gröna eller gula dagar. Du kan även, om du vill, använda ägglossningsstickor och föra in resultatet från dem, för att få ett ännu noggrannare mätvärde och fler gröna dagar (dock inte nödvändigt). Sen när/om man skulle vilja bli gravid så kan man bara "omvända" appen i inställningarna från "skydda" till "planera". Och blir man gravid så fungerar den som en sån där gravidapp (om jag har förstått det rätt, har inga barn så har aldrig testat dem) och man kan se hur barnet växer vecka för vecka.

    Extra roligt (tycker jag) är att det är ett svenskt-schweiziskt start-up företag, med en fysiker som har jobbat med att upptäcka Higgs-partikeln på CERN, en fysiker inom materialvetenskap och nanoteknik och en medicinsk professor från Lund som rådgivare.

    Nu har jag inte hunnit börja använda den än själv, men jag la en beställning på termometer igår. Nackdelen enligt mig är väl att man själv måste skriva av värdet på basaltermometern på morgonen och föra in i appen (jobbigt om man är för trött). Men en stor fördel (i alla fall för mig som är student) är priset. 390 kr kostar det det första året, och då får du en basaltermometer på köpet, sen kostar det ca 500 kr per år efter det. Det kanske inte blir jättemycket billigare i längden, ca samma pris som Pearly och LadyComp om man använder den 8-10 år, men du betalar ju bara för så länge som du faktiskt vill använda den, så det kan ju bli betydligt billigare.

    Ett litet tips bara till alla som känner sig redo att kasta hormonerna.

    (Kan försöka komma ihåg att komma med utvärdering om några månader).

  • Vickyl­ee
    Äldre 1 Sep 09:31
    #25
    Dekaro skrev 2014-08-25 10:50:27 följande:

    Har någon av er kvar p-datorn? Intresserad i så fall!


    Hej! Jag säljer min lady-comp p-dator som är 1,5 år gammal och i superfint skick, om du är intresserad? :)
  • Äldre 11 Sep 18:55
    #26
    Vickylee skrev 2014-09-01 09:31:25 följande:

    Hej! Jag säljer min lady-comp p-dator som är 1,5 år gammal och i superfint skick, om du är intresserad? :)


    Jag är intresserad. Vad har du tänkt dig för pris?
  • Äldre 11 Feb 11:48
    #27

    Hej!
    Säljer min Lady-Comp, helt ny oanvänd, 2 års garant för 3500 sek!
    maila karin.sorensen@yahoo.com 

    Allt inkluderat! 

  • Zebra8­9
    Tue 10 Sep 2019 11:32
    #28

    Några mer erfarenheter utav Lady comp eller Pearly?

    Tar ur hormonspiralen imorgon och vill helst inte använda hormoner så funderar på p-dator. ????

Svar på tråden P-dator