• WannabeMama

    Singel tjejer som kör IVF 2014?

    Hejsan,

    Bara undrar om det finns några tjejer som ska sätta igång eller nyligen börjat IVF behandling? Jag är snart 42 och gjort 2 misslyckade inseminationer i Danmark under sommaren och går nu över till IVF i hopp om att det ska fungera bättre. Ska göra den korta behandlingen och hoppas få klartecken sätta igång ganska så omgående, imorrn hoppas jag!

    Är det några fler som sitter i liknande sits så hör gärna av er!? Jag har inte alls så mycket koll på IVF och hur man ska bete sig med allt runt omkring och hur man ev kommer känna sig framöver. Det får man väl snart se och uppleva själv, gulp... :) Oavsett så vore det trevligt med lite sällskap på vägen. Och utbyte av erfarenheter mm.

    Tack o krams! x

  • Svar på tråden Singel tjejer som kör IVF 2014?
  • nilla78

    Om du går med i Femmis - frivilligt ensamstående mammor med insemination och IVF - kommer du hitta många andra som är i din sits.

    Jag var med i Femmis i tre år, men är inte singel längre så...

    Lycka till!

  • WannabeMama

    Måste bara tillägga här att jag var väl medveten om Femmis men trodde inte jag skulle ha så mycket utbyte där. Men oj vad fel jag hade! Helt fantastiskt ta del av all information och alla så hjälpsamma. Fått bättre råd där än av doktorer. Så om någon singel tjej läser detta och tvekar, gör inte det :)

  • Saturnus
    WannabeMama skrev 2014-01-05 16:50:16 följande:

    Hejsan,

    Bara undrar om det finns några tjejer som ska sätta igång eller nyligen börjat IVF behandling? Jag är snart 42 och gjort 2 misslyckade inseminationer i Danmark under sommaren och går nu över till IVF i hopp om att det ska fungera bättre. Ska göra den korta behandlingen och hoppas få klartecken sätta igång ganska så omgående, imorrn hoppas jag!

    Är det några fler som sitter i liknande sits så hör gärna av er!? Jag har inte alls så mycket koll på IVF och hur man ska bete sig med allt runt omkring och hur man ev kommer känna sig framöver. Det får man väl snart se och uppleva själv, gulp... :) Oavsett så vore det trevligt med lite sällskap på vägen. Och utbyte av erfarenheter mm.

    Tack o krams! x


    Hej!

    Hur har det gått för dig? Jag är 40 och har också gjort ett par inseminationer som inte lyckats hela vägen, förlorat en äggledare på vägen med. Nu tänker jag gå över på IVF. Skulle jättegärna ta del av dina erfarenheter. Vilken klinik går du på? Har du barn sedan tidigare? Kram & lycka till
  • WannabeMama

    Hej Saturnus,

    Kul du hittade till denna lilla tråd :) Förlåt det dröjt med svar. 

    Det har väl egentligen inte gått så bra för mig. Jag har nu gjort 3 IVF'er och ingenting händer. Senaste försöket i maj och det varit lite tufft att hantera men mår nu bättre/starkare. I nuläget mycket förvirrad och osäker om vad jag ska göra härnäst. Hoppas komma till insikt snart då klockan tickar...inte långt till 43!

    Jag skulle absolut rekommendera dig att hoppa på IVF snarast. Delar gärna med dig av mina erfarenheter. Fråga på hur mycket du vill.

    En summering...efter mycket research och beslutångest så valde jag mig av CFC (i CPH). Då kan jag säga att klink inte alls förtjänar den negativa 'kritik' man hittar på nätet. Men jag har ju inte så mycket att jämföra med förutom med DANSK FERTILITETSKLINIK som jag använde för inseminationen. Och tycker inte att CFC var något sämre, snarare bättre. Men som sagt, smaken är som baken ;) Det jag kan känna efter 3 misslyckade försök dock är att man inte får så mycket hjälp om man faller utanför det 'normala'.

    Ett svårt beslut fr start var det där med 3 pack IVF eller inte. Efter mycket funderande så kände jag att nog att på 2a försöket borde det ta. Så köpte försök efter som. Med CFC får man betala fullt pris för 1a försöket och sedan får man reducerade priser eftersom. I efterhand skulle jag nog tagit ett 3 pack. Hade det tagit på 1a så hade det ju blivit ganska 'dyrt' även om man läser om alla som tycker det är värt det ? vilket det så klart är/kommer att bli  MEN som 'singel' måste man ju vara ganska försiktig med pengarna så det räcker.

    Medicin lyckades jag fa på högkostnadsskydd ? rena miraklet ? då det inte är lätt att få hjälp.

    Ang test resultat etc. Min tabbe var att inte kolla upp dessa lite oftare. Jag tom tänkte att jag 'borde' men trodde nog de skulle vara ok och nästan bättre inte veta. Vilket var dumt! Mina test (AMH, FSH, TSH) var nästan 1 år gamla när jag gjorde 1a IVF'en. Kan nu tycka att CFC kanske skulle påpekat detta, att när man börjar med IVF kanske liksom uppmuntra uppdatera allt så man har klarare bild av hur det står till.  Efter 2a försöket så var det på mitt initiativ jag gjorde nya tester och mitt TSH hade gått upp. Så efter mycket stress o leta hjälp (konstant problem!) så lyckades jag få levaxin utskrivet. Sedan fick jag ner värde och körde på med 3e försök. Men det lyckades som sagt inte ändå, men hade åtminstone bättre chans.

    Ang donatorer så har jag bytt 3 gånger. Bara för jag kan typ och hade 3 som var 'favoriter' men verkade ju inte göra någon skillnad som sagt.

    Oj, blev längre än jag trodde. Du fick igång mig :) Hoppas detta hjälper och bara hör av dig igen om du har mer funderingar etc.

    Krams!

  • mom2012

    Jag kör också ivf, dock ej singel, men har mängder av tips kring hormoner och annat. Bars hör av dig om det är något du undrar. Har gjort ca 20 ivf......

  • Saturnus

    Hej!

    Åh tack gör så fint svar. Ja jag står i valet o kvalet. Jag har ändå blivit gravid både normalt och med insemination så jag precis som ni vill inte bränna pengar i onödan.

    Vad är det för tester du gör? TSH etc. Dom har inte sagt något om tester.

    Jag har gått på CFC tidigare och känner mig mycket nöjdare på Vitanova som jag nu går till. Byt är min rekommendation. Började bli gravid hos dom då dom satte in Pergotime.

    20st, vad tufft. Vad är läget nu? Har du barn sedan tidigare?

    Jag har valt korta varianten och ska börja i slutet på månaden. Hur mår man av hormonerna? Gör äggplocket ont? Gör man det vid varje försök? Har ni satt in flera ägg?

  • WannabeMama

    Hej på er,

    SATURNUS - låter som du har ganska bra förutsättningar om du redan lyckats bli gravid. Intressant du använt dig av CFC, vad fick dig att byta?

    För mina 2 inseminationer på DAN FERT så åt jag pergotime. Enda sättet för mig att se om jag hade ÄL.

    En av mina vänninor pratar så varmt om Vitanova men jag var lite nervös använda dem för just IVF då de nog inte erbjudit det så länge. MEN det betyder inte att jag vet något om deras resultat eller så. De låter som en bra/fin klinik iaf!

    Ja, TSH mfl är de tester jag refererade till. Mina var precis på året gamla och jag önskar nu jag hade kollat de tidigare, innan jag började IVFer. 

    Jag körde korta versionen fast med max dos. Vilket jag förstår nu i efterhand är ganska så aggressivt.

    Ang ÄP, för mig var det lätt som en plätt. Men det där är ju väldigt individuellt. Jag hade ju knappt något att hämta ut. 3-4 follikler. Inget smärtstillande el lugnande, tog inte mer än 5mins. Kändes bara som ett litet nyp/stick och jag traskade runt CPH hela dagen efteråt. Behövde ingen vila direkt.

    Hade med mig väninna med barn, 2åring. De fick inte komma med in under ingreppet. Kolla med din klinik?

    Jag tyckte jag kände av Pergotime nästan mer än Gonal F'en. Har klarat mig ganska så bra med inte känna av hormonerna så mycket. Gått upp rejält i vikt. ca 10kg. Men jag har lätt att gå upp i vikt så kan inte bara skylla på hormoner!
    Men när jag ser tillbaka på sprutperioden så hade jag nog en del tyngre perioder. Man får ju hormoner efter ET så de spökade nog en hel del med sinnet. Och ju fler misslyckanden, natrurligtvis blir det tuffare.

    Jag gjorde (på CFC uppmuntran) 2 försök efter varandra. Vilket är ok enl vissa kliniker, vissa säger tvärtom. Jag kan nu känna att det var lite dumt. Var ju som alldeles snurrig med allt som hände. Så bättre vilka kroppen en månad iaf.

    Vid 1a IVF blev det bara ett embryo tillbaka. Vid IVF 2&3 så blev det 2 embryon varje gång.

    MOM2012 - hoppas allt bra med dig! Vill också gärna höra om dina tips. Har du gjort alla IVF'er i Sverige eller utomlands? Har du lyckats bli gravid? Hoppas det efter så många rundor...

    Jag funderar på göra immuntester (poppis bland Grekiska/Engelska kliniker). Är det något du har erfarenhet från? Kostar ju skjortan så man vill ju inte göra det i onödan.

    Hysteroskopi eller aquascan ligger också på min lista av vad jag vill göra. Har du gjort detta?

    Livmoderspriming el skrapning, kanske något du testat?

    Tack på förhand!

    Krams.
    X

  • Saturnus
    WannabeMama skrev 2014-08-05 20:15:08 följande:

    Hej på er,

    SATURNUS - låter som du har ganska bra förutsättningar om du redan lyckats bli gravid. Intressant du använt dig av CFC, vad fick dig att byta?

    För mina 2 inseminationer på DAN FERT så åt jag pergotime. Enda sättet för mig att se om jag hade ÄL.

    En av mina vänninor pratar så varmt om Vitanova men jag var lite nervös använda dem för just IVF då de nog inte erbjudit det så länge. MEN det betyder inte att jag vet något om deras resultat eller så. De låter som en bra/fin klinik iaf!

    Ja, TSH mfl är de tester jag refererade till. Mina var precis på året gamla och jag önskar nu jag hade kollat de tidigare, innan jag började IVFer. 

    Jag körde korta versionen fast med max dos. Vilket jag förstår nu i efterhand är ganska så aggressivt.

    Ang ÄP, för mig var det lätt som en plätt. Men det där är ju väldigt individuellt. Jag hade ju knappt något att hämta ut. 3-4 follikler. Inget smärtstillande el lugnande, tog inte mer än 5mins. Kändes bara som ett litet nyp/stick och jag traskade runt CPH hela dagen efteråt. Behövde ingen vila direkt.

    Hade med mig väninna med barn, 2åring. De fick inte komma med in under ingreppet. Kolla med din klinik?

    Jag tyckte jag kände av Pergotime nästan mer än Gonal F'en. Har klarat mig ganska så bra med inte känna av hormonerna så mycket. Gått upp rejält i vikt. ca 10kg. Men jag har lätt att gå upp i vikt så kan inte bara skylla på hormoner!
    Men när jag ser tillbaka på sprutperioden så hade jag nog en del tyngre perioder. Man får ju hormoner efter ET så de spökade nog en hel del med sinnet. Och ju fler misslyckanden, natrurligtvis blir det tuffare.

    Jag gjorde (på CFC uppmuntran) 2 försök efter varandra. Vilket är ok enl vissa kliniker, vissa säger tvärtom. Jag kan nu känna att det var lite dumt. Var ju som alldeles snurrig med allt som hände. Så bättre vilka kroppen en månad iaf.

    Vid 1a IVF blev det bara ett embryo tillbaka. Vid IVF 2&3 så blev det 2 embryon varje gång.

    MOM2012 - hoppas allt bra med dig! Vill också gärna höra om dina tips. Har du gjort alla IVF'er i Sverige eller utomlands? Har du lyckats bli gravid? Hoppas det efter så många rundor...

    Jag funderar på göra immuntester (poppis bland Grekiska/Engelska kliniker). Är det något du har erfarenhet från? Kostar ju skjortan så man vill ju inte göra det i onödan.

    Hysteroskopi eller aquascan ligger också på min lista av vad jag vill göra. Har du gjort detta?

    Livmoderspriming el skrapning, kanske något du testat?

    Tack på förhand!

    Krams.
    X


    Hej!

    Tack för svar. Jobbigt att det inte tagit sig för dig. Har du fått något sätt att gå vidare? Tycker du ska ringa Vitanova och boka ett journalsamtal med Helle. Jag fick journalsamtalet för halva priset för att känna mig för. Dom satte in pergotime som fungerade för mig. Blev gravid två gånger. Ett slutade i utomhavandeskap och operation och ett slutade i mf. Jag bytte från CFC för jag inte blev gravid på tre inseminationer och det kändes som om dom hade en plan för hur man skulle gå vidare. Kändes dessutom bara som in och ut principen.

    Minns du hur lång tid äggplocken tog? I morgon ska jag träffa min gyn och kolla antalet ägg för att få reda på hur jag ska medicinera.

    Har sånt problem med om jag ska välja en eller tre pack. Vill inte bränna pengar. Fick du tag på någon statistik på IVF?


Svar på tråden Singel tjejer som kör IVF 2014?