• Äldre 5 Jan 21:16
    2270 visningar
    1 svar
    1
    2270

    Irriterad hud under ögonen

    Hej! Min dotter är 11 år och har problem med huden under ögonen. Hon har levt med alla tänkbara allergier sen 9 mån ålder. De fasta sen hon var 5 år är pollenallergi och gräsallergi med alla tänkbara korsallergier inom kost. Det som jag nu undrar över verkar snarare vara årstidsrelaterat då det bara visar sig under vinterhalvåret okt-april. Hon får mörka ringar under ögonen ner till där kindbenet börjar eller där ögonhålan slutar kan man säga. Det blir inte svullet men väldigt rött och irriterat, torrt och fjällar sig. Det kliar otroligt mkt. Hon får synliga "rynkor", att huden veckar sig, och ser väldigt trött och sliten ut. Vi behandlar med Ficortril, har även provat en mängd andra. Hon smörjer upp till 5 ggr/dag med den, däremellan mjukgörande. Ändå blir skillnaden minimal och trots behandling reagerar folk runt henne på att hon ser så sjuk ut! Finns det någon som kan ge oss råd hur vi ska gå vidare? Har försökt ladda upp en bild men får det inte att funka... Johanna

  • Svar på tråden Irriterad hud under ögonen
  • Äldre 12 Jan 11:13
    #1

    Hej! Eksem och hudutslag brukar vara som mest besvärligt under vinterhalvåret vilket du också beskriver.
    Symtomen du beskriver brukar behandlas med den salva ni använder. Eftersom den inte verkar hjälpa tycker jag du ska ta kontakt med läkare för bedömning och även frågeställning om remiss till hudläkare för ytterligare utredning.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Irriterad hud under ögonen