• Anonym (Smuts­fia)
    Äldre 6 Jan 19:31
    48640 visningar
    36 svar
    36
    48640

    Tvätta golv?

    Väljer att va anonym eftersom jag tycker detta känns jättepisamt!

    Jag vet inte hur man torkar golven.

    Drar mig för att fråga de omkring mig för jag framstår väl som helt korkad men så här ligger det till:

    Jag använder en sån här trasa, som jag tror egentligen ska vara torr men jag blöter den i hink med vatten och rengöringsmedel. Sätter den sedan på avsett teleskopskaft och kör runt i huset. Jag ser att vattnet blir smutsigt men likt förbannat när jag sedan torkar golvet med en trasa för hand blir trasan alldeles smutsig. Har vi vita sockor på oss så blir de smutsiga på en kvart.

    Jag har de senaste gångerna använt en wettextrasa och krupit runt på alla fyra i hela huset (7 rok 150kvm) med både ont i rygg och knän som följd. Gnuggandes som ett tok och rent blev det! Men ska man verkligen behöva göra på det viset! Det är 2014. Det måste väl finnas nått bättre sätt!!

    Jag vet att mamma använder nån gammal rotborse från kallt 70-tal och svärmor kryper runt med skurtrasa. Vissa vet jag moppar med en sån där trådig sak och det har jag också gjort förut men det är sämre an den jag använder nu.

    Vad använder ni för att få bort skiten?

    Kanske ska tillägga att vi är två vuxna och två barn på 4 och 1år. Så främst i köket blir det mycket kladd. Har en öppen spis i vardagsrummet som sotar ner en del. Våttorkar 1ggr/vecka.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 10:26
    Tack så mycket för många bra råd!
    Men en fråga kvarstår:
    Vad använder ni för mopp/trasor

    Jag skulle vilja ha ett skaft med tillhörande trasa som man kan våttorka med inte en microfiber som ska vara torr.

  • Svar på tråden Tvätta golv?
  • Purpur­bräcka
    Äldre 6 Jan 21:35
    #21
    Anonym (Smutsfia) skrev 2014-01-06 20:51:52 följande:
    Jodå nog städar jag i övrigt. Dammsuger varje dag i köket och typ var tredje i övrigt. Alltid före torkning av golv. Dammtorkar med våt trasa 1ggr/vecka och våttorkar golven alltid sist. Använde alltid Såpa förut men nu Änglamark Allrengöring då det var bäst i test och ville ha nått som bet bättre. Ok men för att sammanfatta: Hett vatten Såpa Byta vatten ofta Vara noga med renhållning och dammsugning Torka oftare än 1ggr/vecka (hur jag ska hinna med det men det är ju en annan fråga) Använda mopp. (Fast det tar emot då jag använt det förut och tyckte den var helkass)

    Det finns flera vanliga golvsorter som inte riktigt tål såpa och/eller hett vatten. De blir kanske inte förstörda direkt men med tiden tar de skada. Ljummet vatten med ett par droppar diskmedel i fungerar till de flesta golv. Öka mängden diskmedel något om det är mycket fet smuts på golvet (t.ex. i köket) men annars löser bara vattnet i sig upp väldigt mycket smuts. Vill man vara rädd om golven ska man också vrida ur moppen noga innan man moppar, så att det inte blir liggande vatten på golvet en lång stund.
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Purpur­bräcka
    Äldre 6 Jan 21:38
    #22
    Tusselina skrev 2014-01-06 21:25:40 följande:
    Jag tycker som det är troligare att du förstört ytan på golven med för mycket/för varmt vatten/för mycket rengöringsmedel/för hårdhänt behandling.  Arbetade med lokalvård (och gick även certifieringsutbildning för drygt 10 år sedan) och lärde mig då ganska mycket om hur lätt det är att förstöra golvytor. Speciellt med "gamla husmorsknep". Har man redan förstört så är det redigt svårt att hålla dem rena och det blir en ond cirkel. Så jag säger nej till både hett vatten(samt för mycket vatten) och såpa(värdelöst till plastgolv, det används till obehandlade trägolv samt i viss mån för att fettmätta vissa stengolv). Hett vatten då det lätt förstör ytan och såpa för att det lämnar en beläggning (samt att det enda det är skonsamt för är miljön, inte för händer och inte för många material. Använd det aldrig i t ex toalett då du riskerar en kemisk reaktion som kan ge dig förtvålade kalkbeläggningar som inte går att få bort alls). Betänk att de flesta offentliga lokaler städas helt utan rengöringsmedel på golv med microfibermoppar och blir rena under förutsättning att golvvården upprätthålls.  Då det verkar vara ett stort besvär för er så skulle jag rekommendera att skura upp dem ordentligt en gång och bona/vaxa/behandla med lämpligt golvvårdsmaterial. Då kommer du få en smutsavstötande yta som är mycket lättrengjord så länge du inte misshandlar den. Sedan köper du microfiber moppar som du använder fuktiga. Mycket snabbt kommer det gå, då kan du dessutom "kosta på dig" att dra över t ex kök och hall på 5 minuter varje dag med lätt fuktig mopp.  Har du lite pengar över så betala för proffs som kommer in med skurmaskin och gör den grundläggande golvvården så slipper du (kan vara lite jobbigt både med uppskurningen och poleringen för hand i ett större hus).  Vill du inte gå på den linjen (garanterat minst jobb i längden) så köp "riktigt" rengöringsmedel, gärna oparfymerat sådant - nilfisk bland annat hade riktigt bra i alla fall förr. Sedan använder du max ljummet vatten, har ni allergier så använd med fördel kallt vatten då varmt sprider kem lätt i luften och dosera exakt enligt förpackningen (och smuts i ditt hem om det inte är ingrott som sjutton kommer alltid vara lättaste möjliga smutsgrad om du köpt proffsmedel, högdoserar du måste du eftertorka med rent vatten och det är både onödigt och jobbigt).  Nu är en som exempel wileda svabb av den sorten som visats något bättre än en garnmopp, men de är inte sådär väldigt bra utan du drar lätt runt smutsvatten mest över golvet. Det är mycket lättare att städa med mopp(och då menar jag här alltså en platt sak på stativ, inte garnmopp etc. som man ofta kallar sådana vanliga med hink).  Ytterligare fördel med de flesta microfiber moppar är att de är vita undertill så du ser lätt om du får rent ordentligt eller inte. Se bara till att du tvättar dem utan sköljmedel (gör rent sköljmedelsfacket om det är rester i) och generellt med bara vatten (i vissa fall kan medel behövas men då förlorar du den mesta av deras egna inbyggda rengöringsförmåga, men det är bara tills de är tvättade igen. Du kan dock inte först ta köket med medel och sedan bara skölja ur och tro du kan ta sovrum efter med bara vatten, det måste till en ren mopp eller att du gör tvärt om) Stötte på oerhört många misshandlade och förstörda golv av felaktigt använda metoder ute även på arbetsplatser där de haft antigen ouppdaterade eller outbildade städare som "gör som mamma sa, eller hon som jobbade innan mig sa" eller helt enkelt från snåla företag som inte bekostat ordentligt material. Med tanke på hur mycket skit som säljs som städmaterial i vanliga livsmedelsaffärer är det nog bara tur för de stackars golven hemma hos folk att de inte har så stort slitage eller städas så ofta.  Lycka till!

    Ett sånt underbart utförligt inlägg!
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Anonym (Smuts­fia) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 10:42
    #23
    Tusselina skrev 2014-01-06 21:25:40 följande:
    Jag tycker som det är troligare att du förstört ytan på golven med för mycket/för varmt vatten/för mycket rengöringsmedel/för hårdhänt behandling. 

    Arbetade med lokalvård (och gick även certifieringsutbildning för drygt 10 år sedan) och lärde mig då ganska mycket om hur lätt det är att förstöra golvytor. Speciellt med "gamla husmorsknep". Har man redan förstört så är det redigt svårt att hålla dem rena och det blir en ond cirkel.

    Så jag säger nej till både hett vatten(samt för mycket vatten) och såpa(värdelöst till plastgolv, det används till obehandlade trägolv samt i viss mån för att fettmätta vissa stengolv). Hett vatten då det lätt förstör ytan och såpa för att det lämnar en beläggning (samt att det enda det är skonsamt för är miljön, inte för händer och inte för många material. Använd det aldrig i t ex toalett då du riskerar en kemisk reaktion som kan ge dig förtvålade kalkbeläggningar som inte går att få bort alls).

    Betänk att de flesta offentliga lokaler städas helt utan rengöringsmedel på golv med microfibermoppar och blir rena under förutsättning att golvvården upprätthålls. 

    Då det verkar vara ett stort besvär för er så skulle jag rekommendera att skura upp dem ordentligt en gång och bona/vaxa/behandla med lämpligt golvvårdsmaterial. Då kommer du få en smutsavstötande yta som är mycket lättrengjord så länge du inte misshandlar den. Sedan köper du microfiber moppar som du använder fuktiga. Mycket snabbt kommer det gå, då kan du dessutom "kosta på dig" att dra över t ex kök och hall på 5 minuter varje dag med lätt fuktig mopp. 
    Har du lite pengar över så betala för proffs som kommer in med skurmaskin och gör den grundläggande golvvården så slipper du (kan vara lite jobbigt både med uppskurningen och poleringen för hand i ett större hus). 

    Vill du inte gå på den linjen (garanterat minst jobb i längden) så köp "riktigt" rengöringsmedel, gärna oparfymerat sådant - nilfisk bland annat hade riktigt bra i alla fall förr. Sedan använder du max ljummet vatten, har ni allergier så använd med fördel kallt vatten då varmt sprider kem lätt i luften och dosera exakt enligt förpackningen (och smuts i ditt hem om det inte är ingrott som sjutton kommer alltid vara lättaste möjliga smutsgrad om du köpt proffsmedel, högdoserar du måste du eftertorka med rent vatten och det är både onödigt och jobbigt). 

    Nu är en som exempel wileda svabb av den sorten som visats något bättre än en garnmopp, men de är inte sådär väldigt bra utan du drar lätt runt smutsvatten mest över golvet. Det är mycket lättare att städa med mopp(och då menar jag här alltså en platt sak på stativ, inte garnmopp etc. som man ofta kallar sådana vanliga med hink). 
    Ytterligare fördel med de flesta microfiber moppar är att de är vita undertill så du ser lätt om du får rent ordentligt eller inte. Se bara till att du tvättar dem utan sköljmedel (gör rent sköljmedelsfacket om det är rester i) och generellt med bara vatten (i vissa fall kan medel behövas men då förlorar du den mesta av deras egna inbyggda rengöringsförmåga, men det är bara tills de är tvättade igen. Du kan dock inte först ta köket med medel och sedan bara skölja ur och tro du kan ta sovrum efter med bara vatten, det måste till en ren mopp eller att du gör tvärt om)

    Stötte på oerhört många misshandlade och förstörda golv av felaktigt använda metoder ute även på arbetsplatser där de haft antigen ouppdaterade eller outbildade städare som "gör som mamma sa, eller hon som jobbade innan mig sa" eller helt enkelt från snåla företag som inte bekostat ordentligt material. Med tanke på hur mycket skit som säljs som städmaterial i vanliga livsmedelsaffärer är det nog bara tur för de stackars golven hemma hos folk att de inte har så stort slitage eller städas så ofta. 

    Lycka till!
    Tack för ett mycket utförligt inlägg.

    Nu tror jag inte att det är jag som förstört golven eftersom vi bara bott här i 6 mån och så hårdhänt är jag inte. Jag använder bara ljummet vatten och vrider ur trasan ordentligt och Såpa har jag inte heller. Så det är nog de förra ägarna som i så fall förstört dessa golv :/ 

    Jag ska överväga boning, det kanske skulle bli bra men jag har ingen erfarenhet av det och känner mig lite osäker.

    Kan jag fortsätta använda Allrengöring eller är det bättre att använda bara vatten?

    Fuktig microfiber mopp, skriver du. Ska jag bara spray-fukta den med vatten? Microfibermoppar som jag har hittat ska användas torra men det tar ju bara bort damm. Dammsuger gör jag ju. Jag stoppar den i hinken och vrider ur den och hittills är det det bästa av alla värdelösa moppar jag provat fast inte helt bra ändå...
  • Anonym (städa­r)
    Äldre 7 Jan 10:47
    #24
    Nyfiken gul skrev 2014-01-06 19:40:39 följande:
    En sån där skurgrej har jag också. Sen har man bara lite grönsopa i och häller upp med lagom i hinken och sen går längst in i rummet och börjar dra med den där stången och sen flyttar mig bakåt så jag inte går där det är nytorkat.
  • Anonym (Smuts­fia) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 10:48
    #25
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-06 20:58:13 följande:
    Såpa ska du inte ha på plast eller stengolv, på parketten går det däremot bra. Såpa är rätt starkt, vad använder du som är starkare? Allrengöring är bra för plast- och stengolv, eller vanligt vatten bara. Vattnet ska vara varmt/ljumet.

    Vilken metod folk använder är olika, själv tar jag en trasa och sitter på golvet och skurar. Kom ihåg att torka i hörnen också.
    Okej inte såpa alltså. Nä jag trodde inte Såpa var så starkt så jag köpte änglamark allrengöring i tron om att det var starkare men så är det kanske inte alltså...

    Det är just det som är konstigt. Att folk kryper omkring på golvet 2014 och skurar golv men aldrig att nån får för sig att klippa gräsmattan med nagelsax, eller? Det måste ju finnas bättre metoder!

    Fast just nu så kryper jag också på golvet eftersom det verkar va det enda effektiva för mig :)
  • nozpa
    Äldre 7 Jan 10:50
    #26

    Häller alltid i lite diskmedel i vattnet. Torkar för hand 1 gång/veckan och 1-2 ggr med mopp. Ibland (när jag orkar) torkar jag av med en torr microfiber efteråt. Men det händer väl ca 1 gång/månaden högst.

  • Äldre 7 Jan 22:56
    #27
    Anonym (Smutsfia) skrev 2014-01-07 10:42:08 följande:
    Tack för ett mycket utförligt inlägg.

    Nu tror jag inte att det är jag som förstört golven eftersom vi bara bott här i 6 mån och så hårdhänt är jag inte. Jag använder bara ljummet vatten och vrider ur trasan ordentligt och Såpa har jag inte heller. Så det är nog de förra ägarna som i så fall förstört dessa golv :/ 

    Jag ska överväga boning, det kanske skulle bli bra men jag har ingen erfarenhet av det och känner mig lite osäker.

    Kan jag fortsätta använda Allrengöring eller är det bättre att använda bara vatten?

    Fuktig microfiber mopp, skriver du. Ska jag bara spray-fukta den med vatten? Microfibermoppar som jag har hittat ska användas torra men det tar ju bara bort damm. Dammsuger gör jag ju. Jag stoppar den i hinken och vrider ur den och hittills är det det bästa av alla värdelösa moppar jag provat fast inte helt bra ändå...
    Ja, nej jag menade inte att du nödvändigtvis personligen gjort det - mer att "någon" gjort det. 
    Med en vanlig mopp etc. ska du använda någon slags medel. Var bara noga med att inte överdosera. I många fall är några få droppar yes bättre än allrengöringsmedel, men de funkar de också - lite beroende på vilket skick golvet är (förhoppningsvis har de inte ytskiktet helt utslitet - i de fallen det är det så syns det och är i princip omöjliga att få rent med vettig metod på regelbunden basis. Det har jag bara sett hos företag där de varit snåla nog att helt avsäga sig golvvård, hemgolv slits ju inte lika fort). 

    De flesta vettiga microfibermoppar (blir säkert lite förvirrande det här med namnet mopp som alltså inte alls syftar på svabb som man i vardagstal menar om man säger mopp) går att använda både torra och fuktiga. Du fuktar genom att doppa i vatten och krama ur - eller ta dem direkt ur tvättmaskinen efter tvätten. 
    Se bara till att köpa några som är billiga och enkla att byta på stativet, innan du fått ordentlig ordning på golven bör du byta ofta. Den första jag hade när jag flyttade hemifrån var från wileda och hade då inga lösa att byta med och du behövde mecka en hel del för att få bort den från stativet, blev inte mycket nytta med den tyvärr. Ska se om jag hittar en länk på de jag har hemma och jag tror jag köpt de lösa mopparna för max 30-60 kr på outlet butik för länge sedan. Har ca 10 tror jag (ingen egen tvättmaskin så för att inte behöva tvätta så ofta, gör av med 3-4 för en grundläggande städning (en först torrt på ställen som av en eller annan anledning inte damsugs, den sköljs sedan noga ur och får göra rent kökskolvet efter (om golvet var "kladdigt" kan den få gå med lite medel ibland), badrummet får en egen som först går över torrt och sedan fuktigt/vått - lite beroende på använder jag lite medel här, men behöver det grundlig rengöring har jag ett icke repande skurnylon(vitt är det helt utan slipmedel) på stativ och skurar över både golv och kakel för att sedan skölja, men behövs knappast inte varje vecka). Sedan får ett annat rent ta först rum (bor i etta för tillfället) och efter det hall. 
    När golven är i "normalsmuts-grad" och du inte har en massa smittor eller extra smuts av djur eller något kan jag tänka att du kan använda en till alla sovrum, en till vardagsrum/kontor/liknande rum, en till kök en till badrum och en till hall. Men skaffa sådana med vit sida så ser du tydligt när det inte sköljer ur tillräckligt. 

    Ok, verkar omöjligt att hitta just de jag har, köpte för ca 10 år sedan i en affär som inte finns längre och hittar inget och inga märken på varken moppar eller stativ.
    Men det här verkar i alla fall hyfsat liknande www.teamdirtbusters.com/wp-content/uploads/2012/02/microfiber-mop.jpg
    Se till att stativet har diagonala vinklar på det sättet så blir det lätt att komma åt ordentligt i hörnen och själva moppgarnen ska vara i microfiber och UTAN garn, du vill ha en så slät som möjligt vit sida för maximal rengöring (då det är ditt problem) - de med garn (vilket de flesta professionella har) som sticker ut på kanterna är för att snabbare kunna städa utan att dammsuga/torrmoppa innan så garnen fångar upp smågrus etc. men du kommer ha dammsugit först och vill maximera just rengöringen snarare än snabbheten (fast inte dumt att skaffa en med garn också och ha för att dra över hallen snabbt varje dag för att förhindra onödigt smuts kommer längre in i huset - eller i köket mot smulor etc. till sådan snabbstädning behöver du inte byta garn varje dag utan kan använda samma så länge du inte har till flera områden så det blir snuskigt men handlar det bara om smågrus utifrån eller torra smulor från köket är det helt ok om den är torr. 
    Jag vill definitivt ha de sorter som fäster helt med kardborre och inga "fickor" - de med kardborre är lättare att byta utan att behöva använda händerna (fukta ett par garn i förväg och byt vart efter med hjälp av foten (tån på ett hörn och dra bort stativet), släng ner ett nytt på golvet och placera stativet på och fortsätt. Med många garn och stort hus kan du slippa behöva handskar hela vägen om du har så många du inte behöver skölja. 

    Knäskura ska du verkligen inte behöva göra några moderna golv förutom obehandlade trägolv, då är något fel.  Ibland om man har klinkers golv med tjuriga fogar kan det tyvärr behöva handtorkas i alla fall ibland för att få med allt, men knappst inte skuras. 

    Bodde för en tid sedan i hyfsat nybyggt pytte studentlägenhet där de lagt in linoleum golv de glömt behandla ordentligt - riktig mardröm att städa och luktar som extra bonus som alla underbehandlade linoleumgolv svagt av spya om de blir blöta ^^ upptäckte inte förrän jag var inflyttad på 25 kvadrat och ingenstans att flytta möbler för att behandla själv. 

    Ska ni lägga nya golv någon gång är något av det mest för kroppen lättstädade och samtidigt snygga annars väl vaxbehandlat linoleum - håller sig också fantastiskt snyggt bara man ser till att återvaxa med lagom intervall. Vax kan ju låta som om det vore blankt men det är en halvmatt yta med i princip inget motstånd alls när man moppar dem, fantastiskt skonsamt mot axlar och nacke. LInoleum har även förmågan att skälvläka småskador samt kan i framtiden även slipas ned något mot större skador. 
  • Äldre 7 Jan 22:59
    #28

    hmm länken funkar inte av någon anledning - ska leta mer

  • Äldre 7 Jan 23:17
    #29
    nytttest

    acceptabel och lätt att hitta - dock inte helt som jag föredrar samt inte tvättbar i mer än 60 grader, jag föredrar de som tål 90. Dåligt de nämner såpa och den tänkta ytan är inte utformad för max rengöring utan för låg friktion - men kika om den vita sidan är microfiber också då funkar den sidan. 
  • sextio­talist
    Äldre 7 Jan 23:39
    #30

    Förutom alla tips så kan jag tillägga att jag hellre torrmoppar parkettgolvet och tar ev fläckar med en fuktig trasa för hand.
    Golvet får en blank fin yta. Jag brukar använda engångstrasor på en viledamopp.


    till klinkers använder jag ångmopp.

  • Anonym (Smuts­fia) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 20:13
    #31
    Tusselina skrev 2014-01-07 22:56:33 följande:
    Ja, nej jag menade inte att du nödvändigtvis personligen gjort det - mer att "någon" gjort det. 
    Med en vanlig mopp etc. ska du använda någon slags medel. Var bara noga med att inte överdosera. I många fall är några få droppar yes bättre än allrengöringsmedel, men de funkar de också - lite beroende på vilket skick golvet är (förhoppningsvis har de inte ytskiktet helt utslitet - i de fallen det är det så syns det och är i princip omöjliga att få rent med vettig metod på regelbunden basis. Det har jag bara sett hos företag där de varit snåla nog att helt avsäga sig golvvård, hemgolv slits ju inte lika fort). 

    De flesta vettiga microfibermoppar (blir säkert lite förvirrande det här med namnet mopp som alltså inte alls syftar på svabb som man i vardagstal menar om man säger mopp) går att använda både torra och fuktiga. Du fuktar genom att doppa i vatten och krama ur - eller ta dem direkt ur tvättmaskinen efter tvätten. 
    Se bara till att köpa några som är billiga och enkla att byta på stativet, innan du fått ordentlig ordning på golven bör du byta ofta. Den första jag hade när jag flyttade hemifrån var från wileda och hade då inga lösa att byta med och du behövde mecka en hel del för att få bort den från stativet, blev inte mycket nytta med den tyvärr. Ska se om jag hittar en länk på de jag har hemma och jag tror jag köpt de lösa mopparna för max 30-60 kr på outlet butik för länge sedan. Har ca 10 tror jag (ingen egen tvättmaskin så för att inte behöva tvätta så ofta, gör av med 3-4 för en grundläggande städning (en först torrt på ställen som av en eller annan anledning inte damsugs, den sköljs sedan noga ur och får göra rent kökskolvet efter (om golvet var "kladdigt" kan den få gå med lite medel ibland), badrummet får en egen som först går över torrt och sedan fuktigt/vått - lite beroende på använder jag lite medel här, men behöver det grundlig rengöring har jag ett icke repande skurnylon(vitt är det helt utan slipmedel) på stativ och skurar över både golv och kakel för att sedan skölja, men behövs knappast inte varje vecka). Sedan får ett annat rent ta först rum (bor i etta för tillfället) och efter det hall. 
    När golven är i "normalsmuts-grad" och du inte har en massa smittor eller extra smuts av djur eller något kan jag tänka att du kan använda en till alla sovrum, en till vardagsrum/kontor/liknande rum, en till kök en till badrum och en till hall. Men skaffa sådana med vit sida så ser du tydligt när det inte sköljer ur tillräckligt. 

    Ok, verkar omöjligt att hitta just de jag har, köpte för ca 10 år sedan i en affär som inte finns längre och hittar inget och inga märken på varken moppar eller stativ.
    Men det här verkar i alla fall hyfsat liknande www.teamdirtbusters.com/wp-content /uploads/2012/02/microfiber-mop.jpg
    Se till att stativet har diagonala vinklar på det sättet så blir det lätt att komma åt ordentligt i hörnen och själva moppgarnen ska vara i microfiber och UTAN garn, du vill ha en så slät som möjligt vit sida för maximal rengöring (då det är ditt problem) - de med garn (vilket de flesta professionella har) som sticker ut på kanterna är för att snabbare kunna städa utan att dammsuga/torrmoppa innan så garnen fångar upp smågrus etc. men du kommer ha dammsugit först och vill maximera just rengöringen snarare än snabbheten (fast inte dumt att skaffa en med garn också och ha för att dra över hallen snabbt varje dag för att förhindra onödigt smuts kommer längre in i huset - eller i köket mot smulor etc. till sådan snabbstädning behöver du inte byta garn varje dag utan kan använda samma så länge du inte har till flera områden så det blir snuskigt men handlar det bara om smågrus utifrån eller torra smulor från köket är det helt ok om den är torr. 
    Jag vill definitivt ha de sorter som fäster helt med kardborre och inga "fickor" - de med kardborre är lättare att byta utan att behöva använda händerna (fukta ett par garn i förväg och byt vart efter med hjälp av foten (tån på ett hörn och dra bort stativet), släng ner ett nytt på golvet och placera stativet på och fortsätt. Med många garn och stort hus kan du slippa behöva handskar hela vägen om du har så många du inte behöver skölja. 

    Knäskura ska du verkligen inte behöva göra några moderna golv förutom obehandlade trägolv, då är något fel.  Ibland om man har klinkers golv med tjuriga fogar kan det tyvärr behöva handtorkas i alla fall ibland för att få med allt, men knappst inte skuras. 

    Bodde för en tid sedan i hyfsat nybyggt pytte studentlägenhet där de lagt in linoleum golv de glömt behandla ordentligt - riktig mardröm att städa och luktar som extra bonus som alla underbehandlade linoleumgolv svagt av spya om de blir blöta ^^ upptäckte inte förrän jag var inflyttad på 25 kvadrat och ingenstans att flytta möbler för att behandla själv. 

    Ska ni lägga nya golv någon gång är något av det mest för kroppen lättstädade och samtidigt snygga annars väl vaxbehandlat linoleum - håller sig också fantastiskt snyggt bara man ser till att återvaxa med lagom intervall. Vax kan ju låta som om det vore blankt men det är en halvmatt yta med i princip inget motstånd alls när man moppar dem, fantastiskt skonsamt mot axlar och nacke. LInoleum har även förmågan att skälvläka småskador samt kan i framtiden även slipas ned något mot större skador. 
    Tusen mången tack för jättebra råd! Här ska inhandlas moppar! Jag har ett jättebra ställbart stativ med just diagonala vinklar och ordentlig kardborrefästning så det kör jag vidare med. Mopparna jag har till är något för långhåriga antar jag, om jag förstår dig rätt ska de vara så korthåriga som möjligt.

    Jag har nu handtorkat några gånger på rad och det ser ut som att den värsta smutsen börjar ge med sig. Så nu ska jag bara försöka hålla efter detta med bra moppar och inte för mycket joxmedel så kanske et löser sig!

    Tack igen!
  • Äldre 8 Jan 20:24
    #32
    Anonym (Smutsfia) skrev 2014-01-08 20:13:07 följande:
    Tusen mången tack för jättebra råd! Här ska inhandlas moppar! Jag har ett jättebra ställbart stativ med just diagonala vinklar och ordentlig kardborrefästning så det kör jag vidare med. Mopparna jag har till är något för långhåriga antar jag, om jag förstår dig rätt ska de vara så korthåriga som möjligt.

    Jag har nu handtorkat några gånger på rad och det ser ut som att den värsta smutsen börjar ge med sig. Så nu ska jag bara försöka hålla efter detta med bra moppar och inte för mycket joxmedel så kanske et löser sig!

    Tack igen!
    Mm de ska helst inte vara "håriga" alls - utan tänk mer hur en vanlig microfibertrasa man använder för hand är i strukturen. 
    (de "håriga" med garn runt kanter etc är ju dock jättebra till städning som innehåller t ex smulor och grus, eller t ex för att statiskt ta mer hår om man t ex har djur och vill använda torrt samt har mindre friktion mot ytan)

    Lycka till :)
  • Äldre 26 Feb 15:12
    #33

    är det bra att torka golvet med jumet vatten?

  • Äldre 27 Dec 07:30
    #34

    www.ebrahimapp.com/industrial-scrubber-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C
    it is a good answer for cleaning

  • Anonym (golvr­åd)
    Äldre 27 Dec 08:06
    #35

    Vill tipsa om mikrofibermopp. Det är en platt mopp på ett teleskopstativ. Materialet jobbar på mikroskopisk nivå, ofta elektrostatiskt och är mycket bra på att absorbera all sorts smuts (fett, damm, bakterier). Vanliga moppar drar smutset fram och tillbaka medans mikrofibermoppar drar till sig smutsen som fastnar på smutsen. Vanliga moppar får bara med sig runt 50% av smutsen medans mikrofiber tar med sig 99%.

    Det som är bra med mikrofiber är att man slipper rengöringsmedel. Man bara fuktar moppen lite lätt. Jag har flera mikrofibermoppar. Kör oftast en till över- och en till undervåningen. Tvättar dem i maskin i 60° efteråt för att de ska vara fräsch till nästa användning.

    Mitt tips är att du dammsuger ordentligt. Även listerna. Och sedan torkar med mikrofibermopp. Eventuellt att du bonar golven efteråt. Då får golven en skyddande, glansig och smutsavvisande yta.

  • i-o
    Äldre 27 Dec 08:17
    #36

    Påståenden som 99% kan man direkt avkasta som lögn.

    Städa är onödigt. Man kan lika gärna ha ytterskor på sig inomhus.

    Vad fan är det med bumpandet av gamla trådar? ÄR ni efterblivna eller något?

Svar på tråden Tvätta golv?