• Äldre 12 Jan 06:28
    5544 visningar
    10 svar
    10
    5544

    Hjälp/råd vid första graviditet!

    Hej!

    Ja jag har suttit och studerat detta forum nu de senaste veckorna då vi för ungefär 3 veckor sedan fått reda på att vi väntar barn och visst de har hjälpt mycket, men ändå står jag som ett frågetecken vissa dagar i vår situation.
    De är vårat första barn, min tjej är inne i 10 nästan 11 veckan av graviditeten, visst de kan hända mycket de första månaderna, men vi håller ändå tummarna för att allt ska gå vägen. Barnet var inte planerat, men de är lika välkommen till vår värld som om de vore planerat.

    Ja, de jag tänkte ta upp rör min flickvän, lite töntigt att man frågar kanske, men känner att jag inte vet hur jag ska hantera detta.
    Hon har fått väldigt mycket illamående och blivit extremt trött, barnmorskan sa att detta var vanligt när vi var på vårat första besök. Detta besvärar mig inte, däremot är jag extremt mån om att vilja ta hand om henne. Inte till överdrift, men ändå att jag finns där för henne då hälften av ansvaret är mitt och jag känner att hon ska ju inte gå med allt illamående och så utan något stöd och support från mig.

    Mina frågor är följande,
    1.vad kan jag göra för att underlätta för henne med sitt illamående och trötthet?

    2. Hur skall jag göra för att bli mindre påverkad av humörsvängningar? Tänkte ni på något speciellt sätt eller ni stängde bara av?

    Just nu känner jag mig så handlingsförlamad och de gör att jag blir lite smått avvaktande och ' känslig' mot hennes humöförändringar.

    Jag är inte typen av kille som är känslig, däremot har jag blivit lite såhär gullig av mig, och de är en helt ny situation som jag knappt kan hantera.

    Jag söker mest tips och råd, ni får mer än gärna dela med er av era erfarenheter, jag vill liksom bara att hon ska känna att vi är två om detta och hon är liksom inte ensam. :)

    Tack på förhand:)


  • Svar på tråden Hjälp/råd vid första graviditet!
  • Äldre 12 Jan 08:09
    #1

    Du låter som min man! Jag drabbades av ett väldigt extremt illamående och min man ställde upp till 100%! Det viktigaste du kan göra är att visa att du finns där och stötta henne när hon mår som sämst. Har hon svårt att komma upp på morgonen, kolla om hon kan tänka sig att äta nånting och kom in med frukost på sängen (har hjälpt mig ut sängen många mornar!)

    Vad gäller humörsvängningarna kan jag inte hjälpa så mycket. Mina svängningar gick mer över åt det deprimerade hållet och jag grät en del i början men då fanns min man där och kramade om mig :) kämpa på, det blir bättre! :)

  • Äldre 12 Jan 09:27
    #2

    Nu har jag inte haft särskilt jobbiga graviditeter och inte mått så dåligt, men nu senast med trean var jag förlamande trött inledningsvis. Generellt skulle jag säga att jag vill att min sambo är som vanligt. Alltså inte behandlar mig som om jag är sjuk eller liknande. Jag vill inte ha ömkande. Däremot behöver jag stöttning genom att jag känner att jag har hans förståelse för att jag är trött eller känner mig som en strandad val som gravid. Att han torkar äldre barn (som ni inte har ännu) som bajsat på toaletten om jag känner mig spyfärdig etc. Skönt att få hjälp med praktiska grejor. Mycket fysisk närhet behöver jag - och de flesta andra gravida kvinnor - att känna sig älskad . Just pga att man kanske mår dåligt, senare får foglossning, tar skepnaden som strandad val etc. så är det skönt att få den där extra kramen . Finns där helt enkelt . Sedan blev jag ju väldigt glad när vi väntade första barnet när sambon tog reda på lite hur graviditeten rent fysiskt fungerade, liksom förlossning etc. 

  • Äldre 12 Jan 09:50
    #3

    Det bästa du kan göra är att barafinnas där och fråga henne om du kan göranågot. Låta henne vila så mycket Hon vill. Undvik att göra mat exempelvis som får henne att må illa. Salta kex kan hjälpa emot illa Måendet. Jag uppskattade ex att sambon lagade maten mådde illa av stek os. Gör mycket hemma städa tvätta diska allt sådant uppskattas :)

  • Äldre 12 Jan 09:52
    #4

    När det gäller humöret kan man inte råför sina hormoner så ta det med en nypa salt självklart blir det för mycket måste du säga i från. Men kvinnokroppen är så konstig under en graviditet är juicen slut kan man börja gråta osv det bara är så :)

  • Äldre 12 Jan 09:54
    #5

    Det låter som om illamåendet snart är över, brukar bli bättre fr.o.m. V 12 :) låt henne må illa, hjälp henne genom att handla vad hon vill ha och låt henne vila mycket, jag var tvungen att vara sjukskriven och var helt slut, ta hand om det mesta i hushållet osv det är guld värt! Om hon har humör svängningar så ta inte åt dig!

  • Äldre 12 Jan 10:02
    #6

    Jag är i vecka 36 och kräks fortfarande.

    Under veckorna där det var som värst behövde jag att min sambo fanns där. Han lyfte upp mig från toagolvet och vallade mig till sängen. Han har skött all markservice, städa/handla osv utan att nånsin klaga över att jag "inte hjälper till".

    Just humörsvängningar har jag inte haft problem med, men jag tror lösningen är att inte ta åt sig eller bli arg. Man är ju inte alltid rationell när hormonerna lever total rövare med hjärnan...

    Grattis till graviditeten o lycka till!!

  • Äldre 12 Jan 11:35
    #7

    Hej på er! Vill bara säga tack för alla svar och de gjorde mig lite mer sansad. När man är inne i det så snurrar hela huvudet man kan inte riktigt tänka logiskt! Men dessa svar visade att man inte är ensam:) Nu får man försöka slappna av och ta de lugnt. Men tack än en gång för svaren:)

  • Äldre 12 Jan 11:46
    #8

    Ps var beredd på att sexlusten kan förändras. En del upplever ökad lust, själv har jag upplevt kraftigt minskad lust - framförallt i samband med illamåendet naturligtvis men även efter...

  • Äldre 5 Apr 13:45
    #9

    Hej, är i v 10 nu och är bara lite trött, men illamåendet är det jag kämpa med mäst

    Du kan själv göra lite ändringar tills hennes humör och illamående har lugnat sig
    Har ni badkar så tappa upp det med lite ljus och mys
    Ta mindre parfym på dig, ät och laga mindre stekt kött, vitlök och starka kryddor
    bara va där, ge henne ingen press och massa planer att ni ska göra det o det..
    utan ta bara dagen som det kommer..
    Sexlustan är inte häller så hög när man mår så dåligt, men kramar och mys är skönt att få då man vet att den andre finns där för en...

    Lite tips till henne, digistivekex, belvita kex kall morot, kallt vatten, banan, sötmandel saltad eller naturell, salta kex
    Morgon gröt eller a-fil med mussli, nått man blir mätt på snabbt

    det kommer att snart att gå över, det värsta gick över för mig för en vecka sedan...

    Lycka till Flört

  • Äldre 13 Sep 01:02
    #10
    Blivande pappa skrev 2014-01-12 11:35:39 följande:
    Hej på er! Vill bara säga tack för alla svar och de gjorde mig lite mer sansad. När man är inne i det så snurrar hela huvudet man kan inte riktigt tänka logiskt! Men dessa svar visade att man inte är ensam:) Nu får man försöka slappna av och ta de lugnt. Men tack än en gång för svaren:)
    hur har det gått för er?
Svar på tråden Hjälp/råd vid första graviditet!