• Anonym (TS)
    Äldre 12 Jan 20:34
    32202 visningar
    26 svar
    26
    32202

    Permanent hårborttagning hjälper inte..

    Hej!


    Jag har blivit diagnotiserad med för hög halt av testosteron, det manliga hormonet, vilket gör att jag har manlig hårväxt på kroppen, och i MASSOR. Långa svarta, hårda hårstrå överallt, ben, armar, kön. rumpa, ansikte...


    Jag har lidit psykiskt av detta sen jag blev tonåring, och bestämde mig således för att göra en laser hårborttagning av benen till att börja med, då jag inte kan minnas att jag haft shorts på sommaren sen jag var 16.


    Jag har gått 7 behandlingar, det gjorde fruktansvärt ont, och jag såg ingen märkbar skillnad under loppet. Efter den sista behandlingen såg jag till min förvåning att det inte växte mer hår, och jag vart ÖVERLYCKLIG. Sprang runt i shorts och klänningar titt som tätt och det var en kroppsdel mindre att raka/vaxa när jag skulle vara intim med min pojkvän. Det var den största lättnaden.


    Nu, efter ca 10 veckor av lycka, ser jag att ALLT kommit tillbaka. Överallt växer det nya hår på benen, lika svarta och hårda som vanligt. Enligt min hudterapeut skulle detta vara långvarigt, minst 8 år, och att jag efer det kunde göra någon enstaka ny behandling.


    Grejen är att jag har betalat sammanlagt 21.000 kr (!) av egen sparbörs för laserbehandlingen, och det har inte hjälpt... Jag gråter varje dag över detta för jag känner mig dum som trodde det skulle fungera.


    Jag har varken råd för fler behandlingar, eller vill utsätta min hud för mer laser.


    Om inte ens permanent hårborttagning hjälper, vad ska hjälpa mig då?Jag skäms INNERLIGT när jag är med min pojkvän, mer än någon kan förstå, och jag låter han inte ta mig på ben eller mage då det är helt stubbigt och sårigt.


    Vad f*an ska jag nu ta mig till ???


     


     


     

  • Svar på tråden Permanent hårborttagning hjälper inte..
  • Anonym (Jus)
    Äldre 11 Mar 15:35
    #11

    Känner igen mig mycket i vad ni skriver om, även om jag inte har PCO. Mår så klart med sjukt dåligt av detta, känns så orättvist att många knappt har nåt kroppshår/ bara lite ljusa. 


    Någon som skulle kunna tänka sig maila med mig om detta, hade varit jätteskönt att prata med nån i samma sits?


     

  • Anonym (hårig­t)
    Äldre 11 Mar 19:26
    #12
    Anonym (.) skrev 2014-03-10 15:47:55 följande:
    Men om de har lovat ett långvarigt resultat på flera år borde du väl kunna kräva pengar tillbaka? Du har ju inte fått vad du har betalat för.
    Det jag har sett så friskriver sig utövaren från resultatet.
  • TKI
    Äldre 3 Jan 20:57
    #13

    Vet du om det var en riktig laser som hudterapeuten använde eller en IPL? Kolla på Laserway i Stockholm.

  • Äldre 3 Jan 22:35
    #14

    Du borde kolla upp removed by laser har fb sida som du kan klicka vidare på , det är den första "riktiga lasern i Sverige, brosan jobbar med det, gör inte lika ont som med dom vanliga Kina lasrarna så kolla upp det där och ring :) vet att det måste vara mörka/ svarta hårstrån annars på ljusa funkar det inte och måste göras under ex tid för hårets växtcykler jag kan inte så mkt bättre att ringa till dom :) och höra :)

  • Äldre 3 Jan 22:36
    #15
  • Äldre 21 Jan 14:30
    #16

    För IPL,

    www.lifetimeclinic.se

    Billigaste i Sverige!

    Gratis konsultation.

    Välkommen :)

  • Äldre 11 May 17:57
    #17

    Hej. Det finns nåt som heter ANT Egg Oil producerat i Turkiet och som är helt ofarlig och helt smärtfri olja från myrägg. Det har använts i tusentals år i Mellanöstern och används redan små bebisar för förebyggande syfte. Det är en typ av protein som bryter hårsäckarnas egen protein. Det går inte att framställa det naturliga proteinet via labb men det har kommit till Sveriges salonger framställd av en svensk forskare ändå.

    Man vaxar hår på oönskad område och och smörjer in den kemiska krämen i tio min. Första dagarna ska man smörja in dig flera ggr. Om man vill så smörjer man in varje dag. BARA PLOCKA OCH VAXA ELLER EPILERA. Inte raka.

    Det är lika effektivt som Ipl. Om man vill göra det hemma så går det att beställa från en turkisk företag som är den bästa i världen på att ta fram oljan. INTE ARABISKT. Falskt!

    Sök på nätet och se själva. 5 flaskor kostar drygt 2000 kr. Man måste omvandla till dollar för att köpa den. Frakt är beroende på var man bor.

    Min mamma smörjde in när jag var bebis under ena armen men med riktiga myrägg då en natur läkare hade gett som tips. Hon gjorde det en gång och blev rädd efter några minuter och tog bort det. Det önskar jag att hon inte gjorde för när jag hamnade i puberteten så växte det jätte lite under ena armhålan medan den andra var dubbelt så mycket. Idag har jag sköldkörtel problem och ska opereras snart så jag har problem i ansiktet och jag förstår varför tårarna rinner för er alla med samma besvär. Jag ska köpa den och testa.

    Lycka till

  • Äldre 11 May 18:03
    #18

    PS. Kan ni fatta att jag har varit modell och specifikt för ansiktet. Nu kan Jan inte gå utan smink. En gång i tiden hade jag aldrig smink på huden. Bara fransar och läppstift om jag ville. Nu kan jag inte det. Inte heller som modell. Fast jag har slutat med det ändå pga andra skäl oxå. Åh... Hoppas den fungerar.

  • QT2
    Äldre 7 Jan 23:08
    #19

    Hej!

    Vad jag kan se på datumet då du skickade in detta inlägg så var detta länge sedan. Jag är nyfiken. Vad kom du fram till? Hittade du någon lösning? Vad var det för typ av permanent hårborttagning? IPL?

    Vad tråkigt att du lider av detta. Det kan inte vara lätt. Men försök att se det positiva i det. När det är kallt ute så hjälper dina ex. "håriga" ben dig att behålla värmen än någon hårlös person. Embrace your hair!  Dessutom har du en pojkvän som älskar dig, hela dig och han bryr sig säkert inte om ditt kroppshår.

    Ett tips, som jag har gjort, är att bleka hårstråna på bland annat mina armar, så om du vill kanske bleka hårstråna istället på armar och mage finns det kräm att köpa från kicks. Det håller i ungefär 1 månad. Sedan måste man bleka håret igen. Obs, tänk på då att även de blonda hårstråna som bleks blir sen mörka. 

  • Anonym (hårbo­llen)
    Äldre 8 Jan 07:25
    #20

    Har samma erfarenhet. Laser hjälper inte. Jag har lagt över 100 000 genom åren utan resultat. Hade kunnat resa eller bo i hus nu istället. Bittert. Nu är jag medelålders och har hunnit acceptera läget. En gång i veckan tar jag bort hår på överkroppen, blir bra och lent resultat med hårbortttagningskräm, var tredje vecka vaxar jag hela benen och rumpan på salong. Ansiktet rakar jag varje dag. På kvällen är det stubbigt igen men det får vara så. Jag har ändå upplevt kärlek men det är jobbigt att avslöja detta för en partner... man får vara fantastisk på andra sätt...

  • Anonym (hårbo­llen)
    Äldre 8 Jan 07:33
    #21

    Jag har också pco, kan tilläggas. Kvinnor med pco har ofta mens längre upp i åldrarna än andra, så var den gynekologen fått info om att det försvinner efter 35 undrar jag.. Har iaf alla symptom och effekter av det, fetma, diabetes, barnlöshet, hårväxt mm. Hos pco-drabbade finns ett lidande som skulle behöva uppmärksammas mer. Inte bara för den ytliga "skammen" med att vara hårig (-are än flera män jag känt).

  • Äldre 14 Mar 22:32
    #22

    Jag har pco och har läst på en hel del i ämnet och prövat olika livsstilar. Lasern hjälpte på raggarsträngen och har hållt i flera år, ansiktet är svårare dock, nästintill obehjälpligt. Jag kör på med lasernehandlingarna under vintethalvåret så håller det sig någorlunda under sommaren.

    OBS! Vill varna för diatermi, som jag fick bekostat av landstinget i Sthlm när jag bodde där. Det gav mig en hals full med prickar, finnar och pigmentfläckar! Mycket bättre att bara raka eller köra laser.

    Det blir för dyrt med vaxsalong en gång i månaden (iaf i Göteborg), så jag köpte en epilator som jag har lärt mig att tolerera. Den använder jag på låren och i armhålorna, man vänjer sig vid smärtan. Lite som att man vänjer sig vid att vaxa sig :)

    Utöver håret så har jag svårt att få mens, och därmed också bli gravid. Jag läste på om sköldkörteln, insulin och kost, och fick fram att en kost med så jämnt blodsocker som möjligt hjälper. Hör och häpna, det hjälpte för mig! Jag åt LCHF under nästan ett år och fick regelbunden mens och blev gravid. Men gynekologen visste inget om detta samband, men för mig var resultatet tydligt. Innan hade jag mens ca 2ggr per år..

  • Anonym (oxå lchf)
    Äldre 14 Mar 23:31
    #23
    Pcohejaren skrev 2017-03-14 22:32:29 följande:

    Jag har pco och har läst på en hel del i ämnet och prövat olika livsstilar. Lasern hjälpte på raggarsträngen och har hållt i flera år, ansiktet är svårare dock, nästintill obehjälpligt. Jag kör på med lasernehandlingarna under vintethalvåret så håller det sig någorlunda under sommaren.

    OBS! Vill varna för diatermi, som jag fick bekostat av landstinget i Sthlm när jag bodde där. Det gav mig en hals full med prickar, finnar och pigmentfläckar! Mycket bättre att bara raka eller köra laser.

    Det blir för dyrt med vaxsalong en gång i månaden (iaf i Göteborg), så jag köpte en epilator som jag har lärt mig att tolerera. Den använder jag på låren och i armhålorna, man vänjer sig vid smärtan. Lite som att man vänjer sig vid att vaxa sig :)

    Utöver håret så har jag svårt att få mens, och därmed också bli gravid. Jag läste på om sköldkörteln, insulin och kost, och fick fram att en kost med så jämnt blodsocker som möjligt hjälper. Hör och häpna, det hjälpte för mig! Jag åt LCHF under nästan ett år och fick regelbunden mens och blev gravid. Men gynekologen visste inget om detta samband, men för mig var resultatet tydligt. Innan hade jag mens ca 2ggr per år..


    Tror man ska försöka få hormonerna i balans innan man börjar med hårborttagningen. För annars kommer de ju bara tillbaka. Själv har jag blivit hjälpt av lchf, motion och viktnedgång. P-pillrena diana syabiliserade också. Sedan tror jag att metformin också kan göra det. Har man sjukdomen under kontroll så tror jah att man också får bättre resultat med hårborttagningen.
  • Anonym (Kvack kvack)
    Äldre 15 Mar 09:01
    #24
    Farnosh skrev 2016-05-11 17:57:00 följande:

    Hej. Det finns nåt som heter ANT Egg Oil producerat i Turkiet och som är helt ofarlig och helt smärtfri olja från myrägg. Det har använts i tusentals år i Mellanöstern och används redan små bebisar för förebyggande syfte. Det är en typ av protein som bryter hårsäckarnas egen protein. Det går inte att framställa det naturliga proteinet via labb men det har kommit till Sveriges salonger framställd av en svensk forskare ändå.

    Man vaxar hår på oönskad område och och smörjer in den kemiska krämen i tio min. Första dagarna ska man smörja in dig flera ggr. Om man vill så smörjer man in varje dag. BARA PLOCKA OCH VAXA ELLER EPILERA. Inte raka.

    Det är lika effektivt som Ipl. Om man vill göra det hemma så går det att beställa från en turkisk företag som är den bästa i världen på att ta fram oljan. INTE ARABISKT. Falskt!

    Sök på nätet och se själva. 5 flaskor kostar drygt 2000 kr. Man måste omvandla till dollar för att köpa den. Frakt är beroende på var man bor.

    Min mamma smörjde in när jag var bebis under ena armen men med riktiga myrägg då en natur läkare hade gett som tips. Hon gjorde det en gång och blev rädd efter några minuter och tog bort det. Det önskar jag att hon inte gjorde för när jag hamnade i puberteten så växte det jätte lite under ena armhålan medan den andra var dubbelt så mycket. Idag har jag sköldkörtel problem och ska opereras snart så jag har problem i ansiktet och jag förstår varför tårarna rinner för er alla med samma besvär. Jag ska köpa den och testa.

    Lycka till


    Annars kan man ju alltid offra en oskuld när det är vintersolstånd...
  • Thu 4 Aug 2022 15:08
    #26

    Vi har behandlat många med PCO och besvärlig hårväxt upp genom åren.


    Vi rekommenderar alltid hormonbehandling hos gynekolog innan man börjar med laserbehandling. Annars blir det onödigt många behandlingar och håren växer snabbt tillbaka.


    När hormonnivåerna är under kontroll kan man börja med laser.


    Självklart gäller det som vanligt att man måste ha rätt hår och hudfärg, gå till en läkarklinik där det finns god kunskap om hud och laserbehandling.


    Tänk också på att IPL apparater inte är laser och oftast har för långa pulstider (tiden ljuset står på) för att kunna ge en god, långvarig effekt på hårväxten.

Svar på tråden Permanent hårborttagning hjälper inte..