• Anonym (Kaffedraken)

    Förbannade klasskassa och skolresa !!

    Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

    Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

    Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

    Vad ska jag göra? Hjälp!

    ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

    Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

    Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

    Vad ska jag göra? Hjälp!

    Zara

  • Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Säg som det är - du har inte råd att betala 17.000 till klassresan och de får komma på andra alternativ.

    Ett annat alternativ är väl att fråga pappan till barnen om bidrag.. dra in på födelsedagspresenter och julklappar och lägga pengarna på skolresan istället. Du kanske även kan prata med resterande släkt, familj och vänner och be att de ger pengar till skolresan istället för presenter?


    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Den här typen av insamlingar bryter mot skollagen, det spelar ingen roll ifall det är "frivilligt" att följa med eller inte.

    Gå med i Facebook-gruppen "stoppa det ekonomiska utanförskapet i grundskolan" där hittar du fler föräldrar som har reagerat mot den här sortens klassresor.

    Efter protester och skrivelser stoppades den tilltänkta klassresan i min sons skola och utbildningsnämnden gick ut med ett officiellt påpekande att alla skolor i kommunen som gör något liknande kommer att anmälas till skolinspektionen.
    Du får gärna använda skrivelsen delvis eller i din helhet om du vill det, du hittar den i fb-gruppens sida

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har dem inte gjort om reglerna för sådant? Man ska inte betala för klassresor och sådant, det ska ske genom insamling. Men det blir 2900 :- per barn på 3 år. Det måste ju vara jävligt mycket fika man ska baka för att få ihop till det? Något ni kan göra är att ni samlar ihop gamla grejer hemma, går ihop med några andra klasskamrater och har en loppisdag? Där ni säljer saker och fika? 
    Du bekostar ju ändå fikat. Men baka några torra bullar och snåla med smöret så blir det inte så dyrt ;)

    Be dina döttrar komma på egna idéer och säg åt dem att det är deras ansvar att samla ihop pengarna om de vill åka med, dem kan ju tävla mot varandra så kanske det blir roligare? 


    Men som sagt, loppis, fika, chokladlotter, samla burkar, gå ut med hundar, skotta snö, klippa gräsmattor... Dem har ju ett helt sommarlov som väntar i sommar;)

  • Anonym (Kaffedraken)
    SANOJ skrev 2014-01-13 20:05:57 följande:

    Har dem inte gjort om reglerna för sådant? Man ska inte betala för klassresor och sådant, det ska ske genom insamling. Men det blir 2900 :- per barn på 3 år. Det måste ju vara jävligt mycket fika man ska baka för att få ihop till det? Något ni kan göra är att ni samlar ihop gamla grejer hemma, går ihop med några andra klasskamrater och har en loppisdag? Där ni säljer saker och fika? 
    Du bekostar ju ändå fikat. Men baka några torra bullar och snåla med smöret så blir det inte så dyrt ;)

    Be dina döttrar komma på egna idéer och säg åt dem att det är deras ansvar att samla ihop pengarna om de vill åka med, dem kan ju tävla mot varandra så kanske det blir roligare? 


    Men som sagt, loppis, fika, chokladlotter, samla burkar, gå ut med hundar, skotta snö, klippa gräsmattor... Dem har ju ett helt sommarlov som väntar i sommar;)


    Problemet är att det oftast är insamling till klasskassa, insamling till fotbollsläger, insamling till innebandyläger, osv. Högstadieungdomar har flera saker som det ska sparas pengar till, dessutom är det många som privat försöker sparar till datorer/telefoner. De skulle behöva ordentliga sommarjobb i ett antal veckor per år för att få ihop alla pengar...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Selfish Geene skrev 2014-01-13 20:05:32 följande:
    Den här typen av insamlingar bryter mot skollagen, det spelar ingen roll ifall det är "frivilligt" att följa med eller inte.

    Gå med i Facebook-gruppen "stoppa det ekonomiska utanförskapet i grundskolan" där hittar du fler föräldrar som har reagerat mot den här sortens klassresor.

    Efter protester och skrivelser stoppades den tilltänkta klassresan i min sons skola och utbildningsnämnden gick ut med ett officiellt påpekande att alla skolor i kommunen som gör något liknande kommer att anmälas till skolinspektionen.
    Du får gärna använda skrivelsen delvis eller i din helhet om du vill det, du hittar den i fb-gruppens sida
    Tack för tipset! Jag är superirriterad på dotterns tilltänkta klassresa. Där är det läraren!!! som ligger på och tjatar om insamlingsaktiviteter och läraren som skickar påminnelsemail. Så den här facebook-gruppen ska jag definitivt spana in!
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!